Alla dessa insekter!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scalara
    • June 2006
    • 415

Alla dessa insekter!

Måste bara berätta...häromnatten for min pojkvän upp med ett vrål och tände lampan. Han hade fått tag i en humla trodde han, något ludet som bitit och bränt honom i ljumsken, och slängt den på golvet. Det vi såg till vår fasa när vi tittade efter, var en stor, svartgrå skalbagge som vaggade iväg över golvet. Blää! Hade känts bättre om det varit en humla. Hur som helst, efter jämförelse med bilder så kom vi fram till att det måste vara en jordlöpare. Den finns i både grönmetallic och i svartgrå färg (nattaktiv).

http://http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordl%C3%B6pare

Nu undrar jag om det är någon som varit med om detsamma? Blivit biten av en skalbagge? Är det någon som vet om denna jordlöpare har ett slags gift som lämnar en brännande känsla?

Jag funderar även på (med risk för att låta dum), om inte insekterna blivit fler? Jag tycker mig även ha sett arter jag inte tidigare sett!! Måste väl ha att göra med det stundom tropiska klimat vi har om somrarna här i Sverige?
    Åtminstone de senaste åren har det blivit bra varmt.
    Även getingar och myggor är ettrigare och ger större kliande bett!

Är det någon som vet om detta stämmer, eller bara är intresserad av detta ämne och vill skriva något?

Annars, ha en bra solig insektsrik dag!
    Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

"Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

Vi tycker att det finns en miljon fler flugor detta året än förra. Har hört från andra dtt de också reagerat på mer insekter.

Kommentar

• Scalara
      • June 2006
      • 415

Ja, flugor, mygg, humlor...myror, you name it! Man får väl helt enkelt vänja sig vid att det kommer att vara såhär nu. Temperaturen och klimatet har ju förändrats. Beror väl på alla fossila bränslen tror jag.

"Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

Kommentar

• gladys
        • March 2005
        • 1962

Det börjar dyka upp fästingar ganska så ofta här uppe nu.
        Roligare kan man ha det.
        Tror att det kan vara mer insekter nu för att det finns färre fåglar.
        Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Kommentar

• elinor
          • February 2003
          • 1323

Tror eller ej men jag blev faktiskt biten av en helt vanlig svensk spindel för ett par år sedan.

Låg och rensade ogräs (utan handskar) då jag helt plötsligt kände att det stack till ordentligt inuti handen. När jag kollade va det var för nåt fick jag se en spindel ( kroppen utan ben var hade diametern 1 cm, ungefär) springa iväg och som efterlämnat två små bitmärken i handen.

Kan tala om att jag sen dess har respekt för våra små spindlar även om jag inte är rädd för dom.
          Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

Kommentar

• Scalara
            • June 2006
            • 415

Uhh, fy sjutton! Det trodde jag inte! Jag som dessutom är lite rädd för spindlar! Nej nu börjar det bli otäckt i naturen (skämta bara). Men onekligen så finns det fler bitska kryp än vad man tror!

Kommentar

• Azur
              • March 2003
              • 12946

Jordlöpare är rovdjur med rejält klipp i käkarna, och de är kända för att kunna bitas om de tycker det behövs. Gissningsvis hade den krupit in under täcket och blev klämd, men det är tänkbart att den ville kolla om din pojkvän var ätbar också...

Om ni tog fast den så upptäckte ni säkert jordlöparnas försvar #2: de luktar illa när de blir rädda.

Den centimeterstora spindeln som bets var antagligen en kors-spindel, det är den vanligaste av de ganska få svenska spindlar som har tillräckligt starka käkar för att kunna bita människor.

Det mest häpnadsväckande jag blivit biten av är nog annars en bladlus. Trodde inte de kunde bitas, men jodå...
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Scalara
                • June 2006
                • 415

Jo han ville väl kolla om det fanns något att tugga på under täcket
                Jaha då kan vi utesluta jordlöpare, för det luktade ingenting när vi tog i baggen. Han hade dessutom en tagg på bakkroppen, som pulserade, och nu när jag kollat noggrannare så är han mer grå, och mer långsmal än jordlöparen. Har tagit foto på baggen, får väl försöka länka här, måste kolla hur man gör bara. Får återkomma med mina bilder på "monstret".

Jaha så korsspindelns käkar är starka nog att bita igenom mäniskohud? Uhh!

Bladlus!! De pyttesmå?! Bits de med?!

Kommentar

• Azur
                  • March 2003
                  • 12946

Pulserande tagg på bakkroppen? Du menar inte nånting liknande denna?
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

Bara att försöka hålla sig undan om man möter ett gäng bladlöss med andra ord.
                    Apropå korsspindel. Visst är hon gullig
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• tetra 1
                      • July 2005
                      • 1225

Jadu... lite stor bara

Kommentar

• harbard
                        • July 2002
                        • 1085

Mycket larvigt:

<<<(^:>*
                        Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                        Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

Kommentar

• elinor
                          • February 2003
                          • 1323

Ursprungligen postat av Azur
                          J
                          Den centimeterstora spindeln som bets var antagligen en kors-spindel, det är den vanligaste av de ganska få svenska spindlar som har tillräckligt starka käkar för att kunna bita människor.
                          Nej, det var faktiskt inte en korsspindel jag blev biten av. "Min" spindel lever för det mesta i mina rabatter, är gråbrun, ingen dekoration på kroppen och har större delen av sommaren (känns det som) en äggsäck hängande under bakkroppen. De gånger jag se den arten så är den gömd strax under ytan i jordlagret. Har ingen aning om vad det kan va för spindel men en korsspindel är det defenitift inte.
                          Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

Kommentar

• Scalara
                            • June 2006
                            • 415

Ursprungligen postat av Azur
                            Pulserande tagg på bakkroppen? Du menar inte nånting liknande denna?
                            http://web.ujf-grenoble.fr/JAL/imag/...auterelle1.jpg
                            Nej, något gräshoppa eller så var det inte. En stor svartgrå skalbagge, ser ut som en jordlöpare, men ändå inte! Ska försöka lägga in en bild

Kommentar

• Scalara
                              • June 2006
                              • 415

Blä va äckligt det ser ut när de bygger in träd sådär!

Kommentar

Arbetssätt...