Företagsjulklapp !

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Vad är bäst...? jobba för 50 kr/timmen eller inte jobba alls...?
    Så du menar alltså att bara för att det finns barnarbetare i vissa asiatiska länder som jobbar för 1 kr timmen så skall svenska arbetare sänka sig till den nivån.
    Självklart skall man ha en bra lön anpassad till svenska förhållanden om man jobbar i Sverige.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• gladys
      • March 2005
      • 1962

I mina ögon är julklappar en bonus.

Man ska vara glad om man får några. Vi är alldeles för bortskämda i sverige.
      Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Kommentar

• Frågvis
        • October 2005
        • 1204

Ursprungligen postat av gladys
        I mina ögon är julklappar en bonus.

Man ska vara glad om man får några. Vi är alldeles för bortskämda i sverige.
        Jag håller med dig.

Jag tycker också det pratas för mycket bakom ryggen om cheferna. Säg till dom: om vi ska få Julklappar av företaget så ska det vara något som alla kan glädja sig över annars får det vara. Det är bara borkastade pengar annars. De kunde läggas på bättre saker då.

När det gäller facket, så tycker jag det ska vara valfritt att vara med i. Jag har aldrig varit med i facket. Jag tycker att jag klarar förhandla lönen själv. Jobbar jag bra så märks det och chefen är beredd att höja min lön. Är han inte så få jag fundera hur har mina prestation varit jämfört med andra?
        Och tycker jag inte min chef lyssnar på mig och jag är värd mycket mer, då kanske jag bör tänka på byta arbetsplats/yrke eller gå med i facket.
        Den som frågar får veta

Kommentar

• cobra
          • December 2004
          • 1743

I dag fick vi våra julklappar på jobbet och vi blev inte besvikna...
          Fotosidan.se

Kommentar

• Raven
            • February 2005
            • 15385

Ursprungligen postat av Gummiankan
            I Sverige är det ju inte så att folk svälter om de inte har ett jobb för tillfället...
            nä men det kommer det bli om utlänningar kommer hit och jobbar för "svältlöner" för då blir utgifterna så höga att akassa kanske skrotas helt i slutändan eller ersättningen sänks samt höjda skatter för att kompensera.

en polack till exempel som kommer hit kan leva kungligt i en lastbil.
            är inga problem att få in en säng kylskåp och tv och inte ens nu när det kan bli -20 nattetid på vissa ställen är det några problem för dom.

eller är det meningen att dom som arbetar ska behöva gå från 40 till 60 kanske rentav 80 timmar i veckan för att få mat på bordet ?

fri konkurrans är inte fel men det ska va på lika villkor.
            Senast redigerad av Raven; 21 December 2005, 20:46.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• mam
              • May 2004
              • 1064

Ursprungligen postat av cobra
              Jaha... och vad fick ni då?
              /Nina

Kommentar

• Gummiankan
                • October 2005
                • 407

Neej, men hur i hela fridens namn kan du få det till det...? Barnarbete för 1kr/timmen är inte okej och neej självklart är det inte bra om det blir så i Sverige. Men hur blir det egentligen utan förändringar...? Billig arbetskraft kommer in utifrån och tar jobb ifrån svenskar som kräver högre lön... Vad blir resultatet av det...?

Är det din åsikt att passivitet i detta fallet är lösningen på problemet...? Att utländska arbetare borde få samma lön och arbetsvilkor är självklart allas dröm, men vad är då meningen för en svensk företagare att ta hit dem...? Kostar det lika mycket går svenska arbetare före, MEN kommer det ens upp i diskussion så skall regeringen ha en miljon år på sig att hitta på ett nytt lagförslag och efter den miljonen år så kommer EU på att det här förmodligen bryter mot flera EU regler.

Självklart anser jag inte att folk skall plågas på sin arbetsplats, men plågas verkligen de utländska tandläkarna som kommit hit och arbetar för halva priset....? Plågas vi av att få billigare tandvård...? Vad händer med de tandläkare som tar det skyhöga priset...?

Det är en ordentlig skillnad på barnarbete och att gå med på att sänka lönen litegrann, lite enkelspårigt av dig att tycka att om man accepterar det ena så accepterar man det andra.

Kommentar

• Gummiankan
                  • October 2005
                  • 407

Ursprungligen postat av Raven
                  Ursprungligen postat av Gummiankan
                  I Sverige är det ju inte så att folk svälter om de inte har ett jobb för tillfället...
                  nä men det kommer det bli om utlänningar kommer hit och jobbar för "svältlöner" för då blir utgifterna så höga att akassa kanske skrotas helt i slutändan eller ersättningen sänks samt höjda skatter för att kompensera.

en polack till exempel som kommer hit kan leva kungligt i en lastbil.
                  är inga problem att få in en säng kylskåp och tv och inte ens nu när det kan bli -20 nattetid på vissa ställen är det några problem för dom.

eller är det meningen att dom som arbetar ska behöva gå från 40 till 60 kanske rentav 80 timmar i veckan för att få mat på bordet ?

fri konkurrans är inte fel men det ska va på lika villkor.

Nej, det vill väl ingen, men nu gör de det iaf. Det är ju fritt fram för utländska arbetare nu för tiden vare sig vi vill det eller inte. Och de arbetar förmodligen mer än 40 timmars veckor. Och billigare än de som är anställda i Sverige. Vad resulterar det i om inte att jobben går utomlands...? Jag vill inte att folsk skall ha svältlön, men någon förändring måste ske och om inte regeringen ändrar på vissa saker kan svältlön bli ett framtida senario... Just i det här fallet är tyvärr inte konkurransen på lika villkor...

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Att utländska arbetare borde få samma lön och arbetsvilkor är självklart allas dröm, men vad är då meningen för en svensk företagare att ta hit dem...?
                    Nej självklart vill företagaren ha det så billigt som möjligt, men det innebär väl inte att det för den sakens skull är OK.
                    Jobbar man i Sverige skall man självklart göra det enligt svenska regler vad gäller löner och arbetsmiljö. Det är också märkligt att det enda som diskuteras när det gäller sänkning av löner så är det för arbetare - inte sjutton pratar man om att sänka politikerlöner och direktörslöner till U-lands nivå.
                    Dvs som vanligt de som tjänar mest skall få ännu mer och de som tjänar minst skall få det ännu sämre.

Vad man inte heller tänker på är att det definitivt inte är höginkomsttagarna som står för det mesta i skatteväg (höga direktörer och politiker har avdrag för det mesta) och om då skatteintäkterna försvinner så lär de som har det sämst återigen drabbas hårdast av neddragningarna.
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 December 2005, 21:39.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• cobra
                      • December 2004
                      • 1743

Ursprungligen postat av mam
                      Ett stort presentkort på ett företag som säljer kläder...
                      Fotosidan.se

Kommentar

• mam
                        • May 2004
                        • 1064

Ursprungligen postat av mam
                        Ett stort presentkort på ett företag som säljer kläder...
                        Naajs....
                        /Nina

Kommentar

• Gummiankan
                          • October 2005
                          • 407

Jo "svensk lön" för alla som arbetar i Sverige låter ju rimligt men det är ju inte så det är i verkligheten tyvärr. Det finns heller inget som kan göra att det blir lika lön för alla utan det är verkligen darwins lära som gäller, den bäst anpassade överlever, i det här fallet är den bäst anpassade den som kräver minst.

En hel del politiker skulle behöva en rejäl lönekapning, inte minst "torparen" och Laila Freivalds som är mer som en rymdblomma än en seriös politiker... Innom den privata sektorn så betalas det ut enorma löner till de som anses som viktiga för företaget (inte arbetarna), men det är ju "privata" pengar, meningen med ett företag är ju att det skall dra in pengar. Jag tycker inte att man kan missunna tex Ingvar Kamprad ett enda öre av de pengar han har tjänat ihop.

Staten däremot borde ha mycket bättre koll på sina pengar, allt sköts inte riktigt som det borde (vem har lust att betala 75000:- + per månad för Leila Freivalds tjänster...?). Lite därför jag röstar blått, ett regeringskifte är verkligen på tiden eftersom de som sitter, sitter lite för säkert. Pengar slösas på både det ena och det andra utan att det blir några påföljder... Är det riktigt illa kanske Persson kommenterar det hela med det gamla vanliga; "Vi ser mycket allvarligt på det som inträffat och vi skall genast tillsätta en kommission som skall utreda detta...".

Jag är lite kritiskt mot svensk politik, märks det...?

Kommentar

• erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Det är också märkligt att det enda som diskuteras när det gäller sänkning av löner så är det för arbetare - inte sjutton pratar man om att sänka politikerlöner och direktörslöner till U-lands nivå.
                            Kanske inte till ulandsnivå - som vad gäller direktörslöner för stora företag ibland kanske kan överträffa svensk nivå.
                            Somliga svenska direktörslöner är givetvis obscena och bör sänkas rejält.
                            Politiker i Sverige däremot borde i alla fall gå skadeslösa - förutom överbetalda direktörer...
                            Annars är det väl bara från offentlig sektor och partiorganisationer de kan rekryteras.
                            Och alla politiker kan väl inte hitta en t ex systembolagsdirektör för att kunna gifta sej rikt.
                            Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Zone
                              • February 2004
                              • 680

Ett stort presentkort på ett företag som säljer kläder..
                              Myrorna
                              MVH.
                              Tommy.

Kommentar

• mam
                                • May 2004
                                • 1064

Ursprungligen postat av Zone
                                Ett stort presentkort på ett företag som säljer kläder..
                                Myrorna
                                HAHA!! Klockren!
                                /Nina

Kommentar

Arbetssätt...