hej!
behöver hjälp med en kemifråga, och vet att det finns många duktiga kemister här på forumet.
(har prov imorgon så behöver klura ut den här frågan snabbt
)
Fråga:
Man ville bestämma halten bariumklorid i förorenat bariumklorid. 1.00 g av det orena saltet löstes i vatten. Därefter tillsattes en lösning av natriumsulfat så länge fällning bildades. Fällningens massa bestämdes till 1.10 g.
Sulfatet reagerar med barium och bildar Bariumsulfat (BaSO4).
Vilken var procenthalten BaCl2 i det orena saltet enligt den utförda analysen?
Svaret:
För att räkna ut procenthalten använder man sig av masshalten.
Molmassa(BaCl2) / Molmassa(BaSO4) = 208.3 / 233.4 = 0.982 (98 %)
Jag förstår att man för att få reda på masshalten sulfat i BaSO4 kan ta molmassan på sulfat delat på molmassan för BaSO4, men förstår inte hur man kan ta molmassan på BaCl2 delat på molmassan för BaSO4?
(skriver det här i panik, så kan ju komma på det själv men skulle uppskatta om någon kunde svara
)
tur att det heter "off topic" och inte humormania längre
behöver hjälp med en kemifråga, och vet att det finns många duktiga kemister här på forumet.
(har prov imorgon så behöver klura ut den här frågan snabbt
Fråga:
Man ville bestämma halten bariumklorid i förorenat bariumklorid. 1.00 g av det orena saltet löstes i vatten. Därefter tillsattes en lösning av natriumsulfat så länge fällning bildades. Fällningens massa bestämdes till 1.10 g.
Sulfatet reagerar med barium och bildar Bariumsulfat (BaSO4).
Vilken var procenthalten BaCl2 i det orena saltet enligt den utförda analysen?
Svaret:
För att räkna ut procenthalten använder man sig av masshalten.
Molmassa(BaCl2) / Molmassa(BaSO4) = 208.3 / 233.4 = 0.982 (98 %)
Jag förstår att man för att få reda på masshalten sulfat i BaSO4 kan ta molmassan på sulfat delat på molmassan för BaSO4, men förstår inte hur man kan ta molmassan på BaCl2 delat på molmassan för BaSO4?
(skriver det här i panik, så kan ju komma på det själv men skulle uppskatta om någon kunde svara
tur att det heter "off topic" och inte humormania längre
Besök gärna min
Kommentar