Rädd för fågelinfluensan?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

Om du läser den artikeln som erikthur länkar till så får du veta mer.
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

Kommentar

• Lenita
      • June 2003
      • 850

Den riktigt otäcka frågan i det här sammanhanget är väl egentligen - vilka ska få vaccin? Som det är nu finns väl ett antal "prioriterade" personer som får vaccin i ett nödläge. Det är människor med s.k. värdefulla samhällspositioner... sjuksköterskor, poliser, brandmän, rehållningsarbetare. Helt ok tycker jag, men sen fortsätter det med politiker, företagsledare m.fl. Den alldeles vanliga människan kommer långt ner på listan. Barnen riskerar med andra ord att bli föräldralösa, eftersom de troligen blir vaccinerade innan föräldrarna och vaccinet inte kommer att räcka... så vem ska ta hand om dem? Laila Freivalds? I så fall kan man ju vara säker på att nästa generation inte kommer att veta något alls om geografi.
      Skämt åsido, det är otäckt tycker jag att maktens män och kvinnor även ska bestämma över vem som får leva och vem som ska dö. Plötsligt kommer vi att rangordnas och man ska bestämma vilka som är mer värdefulla än andra. Är inte ett människoliv alltid värt lika mycket? Eller är det så att Laila Freivalds och Kungen är mer värdefulla ur ett samhällsperspektiv än 'Kalle på golvet' eller 'Hamid i korvkiosken'?
      Jag förstår hur man tänker i ett eventuellt krisscenario, men är det rätt tänkt?

Kommentar

• erikthur
        • March 2004
        • 9953

Det är nog ganska bra att sjukvårdspersonal till exempel får antiviral medicin så fort det går eftersom det kan bli en hel del sjuka att ta hand om.
        Nu är det så att lagret av lämplig antiviral medicin kommer kanske snabbt att ta slut och då står man i alla fall där utan skydd.
        När man väl fått vaccinproduktionen är igång kommer det distribueras tämligen snabbt till alla som behöver vaccin.
        Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Är risken uppblåst av media, eller är den reell?
          Jag tror inte risken är uppblåst av media, men man skall komma ihåg att influensavaccin är en gigantisk business som omsätter miljarder kronor per år. Det finns gott om folk & företag som har ekonomiskt intresse av att folk vaccinerar sig, och då menar jag inte för att undvika sjukfrånvaro.

Om man tittar tillbaks i tiden ser man också att vi haft varningar om att nu är det dags att vaccinera sig mot <lägg in årets influensa här> årligen.

Det är också lite märkligt att man går ut så här och varnar för en sjukdom som inte existerar. Ännu finns ingen variant av fågelinfluensan som smittar mellan människor.

Sen dödar onekligen influensor folk. En vanlig influensa dödar i sverige ett antal tusen människor, nästan uteslutande åldringar och folk med avstängt immunförsvar (t.ex. aids-patienter), så uppgiften att en fågelinfluensa-pandemi kunde döda 5 miljoner runt hela världen låter rimlig.
          Som jämförelse dödade den sista "stora" influensan, Spanska Sjukan, runt 20 miljoner människor, och jordens befolkning var då mindre än hälften av vad den är idag.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Lenita
            • June 2003
            • 850

Jag läste i DN häromdagen att tillgången på vaccin i Stockholm just nu var begränsad, tror det fanns fyra doser i hela Stockholm. Det är jättebra att sjukskötare får vaccin så de kan ta hand om de som blir sjuka, men ska alla inom vården vaccineras. Missförstå mig rätt här nu, är alla inom vården lika viktiga i en krissituation? Du Erikthur torde ju till exempel kunna svara på vilken funktion en röntgenläkare kommer att fylla i en sådan situation - vi talar givetvis ur ett objektivt perspektiv, inget personligt. Och efter sjukvårdspersonal, vilka ska få vaccin då?

Ska jag vara lite krass här så skulle jag tro att det inte är sjukvårdspersonalen som får vaccin först heller. Det blir nog de allra viktigaste i samhället som får , våra folkvalda politiker - för hur skulle vi kunna överleva utan dom?

Jag tror inte heller att risken blåses upp av media, men jag känner igen debatten från andra tillfällen då det gällt bl.a. Creuzfeld-Jacobs syndrom eller andra sjukdomar som har ansetts kunna skapa panepidemier. I förhållande till risken tycker jag nog att 'nyheten' får för stort utrymme. Hotet är ju inte reellt än vad jag kan se... men jag ser ju inte hela bilden heller antar jag.

Kommentar

• erikthur
              • March 2004
              • 9953

Ursprungligen postat av Lenita
              Jag läste i DN häromdagen att tillgången på vaccin i Stockholm just nu var begränsad, tror det fanns fyra doser i hela Stockholm. Det är jättebra att sjukskötare får vaccin så de kan ta hand om de som blir sjuka, men ska alla inom vården vaccineras. Missförstå mig rätt här nu, är alla inom vården lika viktiga i en krissituation? Du Erikthur torde ju till exempel kunna svara på vilken funktion en röntgenläkare kommer att fylla i en sådan situation - vi talar givetvis ur ett objektivt perspektiv, inget personligt.
              Det var väl inte 4 doser vaccin som är kvar det var ett antiviralt medel som hamstras i panik och jag förstår faktiskt inte hur Prof Hans Wigzell kunde spä på paniken med sitt oförsiktiga uttalande
              Ja en och annan röntgenläkare lär väl ändå behövas folk fortsätter att bryta ben och krocka och vara sjuka på alla andra sätt oavsett pandemier. Dessutom blir det väl en hel del lungbilder att titta eftersom lunginflammation ofta påföljer influensor.
              Jag var själv med att vaccinera röntgenpersonal inför en befarad större epidemi på 1980-talet tror jag. Själv hade jag influensa på slutet av 1990-talet vilket kanske kan minska smällen för egen del.

Kommentar

• peterpansar
                • May 2004
                • 37

Ursprungligen postat av erikthur
                Själv hade jag influensa på slutet av 1990-talet vilket kanske kan minska smällen för egen del.
                Ja undrar om det hjälper att man haft infuensan innan?
                Det är ju i princip ett nytt virus var gång eller??

Själv blev ja lite orolig när ja läste socialstyrelsens beredskapsplan.
                Den finns att läsa på www.sos.se

Men det verkar som om trycket på regeringen har gjort att dom skall beställa vaccin till hela befolkningen.

Man kanske har ju sett ett par skräckfilmer för mycket men om det kommer ett muterat agressivt virus med lagom långt inkubinationstid så tror ja inte den värsta skräckfilmen kan spegla helvetet som kommer bryta loss.
                Its nice to be importent but its more importent to be nice!

Min zoon
                oid=213772

Kommentar

• erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

Beror på hur muterat - det är det man är oroad för denna gång att tidigare genomgångna influensa-episoder inte skall ge något skydd - men det vet vi ju inte förrän den nya influensan kommer.
                  By the way - vilket utgör den största faran en kyckling i Vietnam - en gris i sydostasien eller en gräsand i svandammen i Uppsala. Ingen vet egentligen...
                  Kycklingarna är just nu på tapeten men om de kan smitta svin blir det farligare eftersom de är mycket mer lika oss människor. Och upp till 30% av gräsänderna du matar kan vara bärare av fågelinfluensa...
                  Glöm Dracula och Frankenstein - den lilla anden är farligare än du tror...

Kommentar

• Mathias-D
                    • December 2002
                    • 1122

En uppdatering:

Kommentar

• heljis
                      • June 2003
                      • 1150

Ursprungligen postat av Mathias Dahlström
                      Ja, jag läste också det i gårdagens aftonblad. Det kanske är dags att börja bli lite mer orolig nu, om det verkligen sprids mellan människor. Jobbarkompisarna började genast snacka om vilka konserver de skulle hamstra redan nu(!).
                      Martin Heljedal

They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

Kommentar

• smurfmats
                        • February 2003
                        • 3538

nu är den här alltså, inte långt ifrån mig

är ni rädda för den?
                        tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Administrator

• December 2001
                          • 48148

Ursprungligen postat av smurfmats
                          nu är den här alltså, inte långt ifrån mig

är ni rädda för den?
                          Nej däremot var jag klart orolig när jag i eftermiddags körde 40 mil i uselt väglag och såg åtminstone 3 bilolyckor på vägen (varav en med livshotade skador). Då var jag som sagt orolig - däremot inte när jag åt kyckling till lunch under resan.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• smurfmats
                            • February 2003
                            • 3538

det är sant, tycker massmediga har en väldigt stor uppståndelse om det hela och döper flyttfåglar till dödsfåglar...
                            tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Tastyfish
                              • February 2005
                              • 1761

nja jag tycker den här "pandemin" är uppblåst.. om man kollar på världens befolkning i en graf/kurva så har inte ens pesten gjort någon stor skada på den "bara några små repor".. pandemier är överskattade och underskattade . överskattade då menar jag mer åt det klassiska: Åh Nej Vi kommer dö.. vilket mer är uppblåst.. underskattat menar jag då att många tror att det bara för med sig skit och död men det drar ner människornas snabba spridning även om det bara är lite.. jordens befolkning ökar för fort..
                              Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                              Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                              Måste skaffa mig fler djur!

Kommentar

• smurfmats
                                • February 2003
                                • 3538

det jag är orolig för är om viruset kommer mutera så det smittar mellan männsikor, då kan det bli farligt...

du har rätt i vad du säger tastyfish, men tyvärr så slår oftast dessa pandemier i fattiga länder och vi kan gott sitta ner och bekräfta att det inte slår så hårt på oss, några repor...
                                tråden om fjärilars lek!

Kommentar

Arbetssätt...