Ett kort kan bli tokigt.....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

Inte för att jag vill börja debattera med dig Morellen.... men dyslexi ger väl ändå inte problem i form av särskrivningar???

Dyslexi har blivit ett ord för dålig stavning... snart vet ingen vad det är...
    Dyslexi innebär väl att man har problem att se ord, att skriva och läsa vissa bokstäver och bokstavskombinationer....????
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

Kommentar

• dolken
      • February 2003
      • 605

anonons i kiruna! skäfferhund bortskänkes snäll och trevlig älskar barn önskar nytt hem snarast hämtas på hundgården
      inget akvarium längre har inte råd längre....

Kommentar

• Peter_F
        • October 2003
        • 693

WHOs diagnosmaual ICD-10 är formulerat av World Federation of Neurology i 1968 och låter:

"A disorder manifested by difficulty learning to read, despite conventional instruction, adequate intelligence and sociocultural oppertunity. It is dependant upon fundamental cognitive disabilities which are frequently of constitutional origin" .

Det som skiljer denna definitionen ifrån tidigare definitioner, är att det står, att dyslexi är uttryck för fundamentala kognitiva svårigheter, som oftast är medfödda. Det handlar alltså inte om dålig undervisning, sociala problem, dålig motivation eller liknande, och inte heller om låg intelligens.
        "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
        Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

Kommentar

• Peter_F
          • October 2003
          • 693

Kognitiv = Ta in och tolka information

Kommentar

• Patrik_växjö
            • July 2002
            • 2046

Otroligt! Man kan alltså inte skoja på detta forum? Så ni sitter asallvarligt å stirrar in i skärmen å tål ingenting? Finns bara ett ord, å det nämner jag ej!
            / Patrik /

Kommentar

• Peter_F
              • October 2003
              • 693

Patrik: Jag har absolut inget emot Humormania och allt vad det med medför...men
              Iom att ämnen det skojas kring ofta efterföljs av inlägg där dyslexi nämns, (Jag konstaterar bara att det nämns ofta) så ville jag endast klargöra vad vi pratar om.

Beklagar om jag förstörde din humortråd

//Peter

Kommentar

• Patrik_växjö
                • July 2002
                • 2046

OK Peter, det är inte min tråd, men det är OK ändå !
                Jag menade inte heller att ni drev med dysletkiker, men hela den här särskrivningsgrejjen känns 100 år gammal.
                / Patrik /

Kommentar

• Peter1904
                  • February 2003
                  • 1079

Ursprungligen skickat av Morellen
                  men skrivihop sidan lägger ju (tyvärr!) ned nu...
                  Infon finns kvar på: http://museum.skrivihop.nu/

Kommentar

• Morellen
                    • November 2003
                    • 4349

Ursprungligen skickat av Nanc
                    Inte för att jag vill börja debattera med dig Morellen.... men dyslexi ger väl ändå inte problem i form av särskrivningar???

Dyslexi har blivit ett ord för dålig stavning... snart vet ingen vad det är...
                    Dyslexi innebär väl att man har problem att se ord, att skriva och läsa vissa bokstäver och bokstavskombinationer....????
                    men just för att man har problem med orden så blir ju särskrivningar extra luriga för en dyslektiker... om man (som jag) är en kratta på stavning så är det ju oftast rätt lätt att avkoda vad särskrivaren menar.... Vilket inte gör mig mindre irriterad.
                    Nu har jag försökt förklara lite hur jag menade...
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

Kommentar

Arbetssätt...