Varning för Doctor Fish

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

Som läkare måste man även titta på individuella risker och då är fyndet av just fyndet av Vibrio vulnifucus viktigt. Kruxet i det hela är ju att de som lockas till att doppa fötterna är folk med hudproblem på fötterna och som dessutom ofta har små sår och nedsatt immunförsvar - t ex diabetiker. Och de flesta tror väl att risken att bli svårt sjuk av ett sådan här behandling är obefintlig. Men så är icke fallet tydligen. För några år sedan var det en gammal man som tog ett sommardopp vid någon svensk kust och fick in bakterien ifråga via ett bensår och dog till följd av sepsis. Generellt låg risk visst men för vissa individer kan risken vara allt för stor.

Och detta om fisktuberkulos är ju inte alls på samma risknivå. Här rör det sej om hudsår - inte risk för sepsis.
    Killies is a lifetime passion

Kommentar

• endymion
      • October 2006
      • 680

Jag tycker det är märkligt att man kan få ha fiskspa utan att ha UV eller ozon som vattenrening. Men att det skulle vara något onaturligt låter befängt för mig, med tanke på beteendet rensar säkerligen hud i sin naturliga miljö. Det finns mängder med fiskarter som lever enbart på att rensa hud och dylikt från andra fiskar, däggdjur mm

Kommentar

• DaRe
        • June 2009
        • 2227

Sv: Varning för Doctor Fish

Värt att läsa angående fiskars välmående i dessa situationer inklusive hur normal mat människohudrester är
        Checking out...

Kommentar

• malawijanne
          • October 2006
          • 504

Varning för Doctor Fish

Lilla Albin. du har tydligen inte sett hur det funkar i den stora världen. uvljus ozon. Det kan dom inte stava till och mindre använda. jag var i ett köpcentra i Thailand längst ner så fanns dessa baljor. jag räknade till 56 akvarium fulla med fiskar ochpriset för en behandling var 200 bath ca 46 kr

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Ursprungligen postat av malawijanne
            Lilla Albin. du har tydligen inte sett hur det funkar i den stora världen. uvljus ozon. Det kan dom inte stava till och mindre använda. jag var i ett köpcentra i Thailand längst ner så fanns dessa baljor. jag räknade till 56 akvarium fulla med fiskar ochpriset för en behandling var 200 bath ca 46 kr
            Nåväl nu handlar det inte om detta utan om hur det hela hanteras i Sverige. Bara för att det då uppenbarligen fungerar ännu sämre i andra länder så är det ju ingen anledning till att det skall skötas dåligt i Sverige.

Angående detta med UV så används detta av fiskspa i Sverige.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• endymion
              • October 2006
              • 680

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Angående detta med UV så används detta av fiskspa i Sverige.
              Där jag var och tittade fanns det bara UV i 1 av 4 behandlingsakvarier.

Kommentar

• endymion
                • October 2006
                • 680

Ursprungligen postat av malawijanne
                Å tack stora Janne för att du är så ödmjuk och upplyser stackars ovetande människor om sanningen.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Ursprungligen postat av endymion
                  Där jag var och tittade fanns det bara UV i 1 av 4 behandlingsakvarier.
                  Ok - så är det kanske.
                  Vet några som har köpt paket i Göteborg och där ingick UV i paketet - men det kan säkert variera mellan olika platser.

Oavsett vilket - enligt artikeln i GP sas det att UV var "ganska meningslöst". Om det stämmer vet jag dock inte.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• franzi
                    • January 2014
                    • 2

Ursprungligen postat av Mumin
                    Jag har fyrtio Garra rufa hemma, en verkligt trevlig fisk med intressant beteende, livlig och nyfiken. Matas förstås, eftersom det är en sällskapsfisk. Det märkliga är att när jag är nere med händerna i karet så är de inte alls intresserade av dem. Nån enstaka kan nosa lite halvintresserat. Går man på fiskpedikyr så kastar de sig över händer och fötter. Betyder det att pedikyrfiskarna är svultna, eller att mina inte är vana vid hud som mat?
                    Hur länge lever spa-fiskarna?
                    Och så till TS fråga, och då tänker jag bara fisktuberkulos, huh!!!

Är du säkert att du har äkta garra rufa? Garra mylla eller andra garra sorter jobbar inte så bra, men de ser ganska lita ut. Vi har kangal garra rufa och även de yngel som bor i ett extra akvariet börja nu att kasta sig över händerna.
                    mvh
                    Andrea

Kommentar

Arbetssätt...