Varning för Doctor Fish

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

Varning för Doctor Fish

Japp nu börjar man tydligen förbjuda användningen av doctor fish på andra sidan atlanten.
    Orsak - bakteriefaran:
    Farligt när fiskar fixar fina fötter
    Killies is a lifetime passion
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

Vad är det för art på bilden dom visar?
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Ursprungligen postat av eriahl
      Vad är det för art på bilden dom visar?
      Tilapia-yngel skulle jag tro. Definitivt inte Garra rufa i alla fall som det stod i artikeln i GP.

Annars har jag varit förundrad över att myndigheterna har tillåtit detta - de har en massa regler för djuraffärer men har totalt struntat i denna hantering.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 November 2012, 14:26.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• erikthur
        • March 2004
        • 9953

Tilapia makes sense... Så vanlig t ex i Filippinerna att de flesta tror det är en inhemsk art och tycks livnära sej på det mesta...

Kommentar

• Mumin
          • October 2007
          • 3837

Jag har fyrtio Garra rufa hemma, en verkligt trevlig fisk med intressant beteende, livlig och nyfiken. Matas förstås, eftersom det är en sällskapsfisk. Det märkliga är att när jag är nere med händerna i karet så är de inte alls intresserade av dem. Nån enstaka kan nosa lite halvintresserat. Går man på fiskpedikyr så kastar de sig över händer och fötter. Betyder det att pedikyrfiskarna är svultna, eller att mina inte är vana vid hud som mat?
          Hur länge lever spa-fiskarna?
          Och så till TS fråga, och då tänker jag bara fisktuberkulos, huh!!!
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• erikthur
            • March 2004
            • 9953

Rimligen är det väl hungern som driver dom...

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Ursprungligen postat av erikthur
              Rimligen är det väl hungern som driver dom...
              Nja, vete sjutton - även feta övergödda fiskar äter ju "konstant".

Jag har även sett spa med G.rufa som matar sina fiskar dagligen med vanligt fiskfoder och där plockar de ändå på huden. Så jag tror snarare att det handlar om att Mumins fiskar blivit "avanda"
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• erikthur
                • March 2004
                • 9953

Jag läste ett reportage där dom beskrev att fisken gick ner till botten om dom blev mätta. Fiskfodret kan ju också bara var ren stödutfodring. Att fiskar som går på flingor oftast är hungriga beror väl mer på att födan är alltför koncentrerad alt för sparsamt given. Överfodrar jag med levande så lämnas ju dom kvar även om dom är mycket mer lockande än flingorna.

Kommentar

• DaRe
                  • June 2009
                  • 2227

Sv: Varning för Doctor Fish

Inte f-n är hudrester deras naturliga föda i alla fall. Jag tycker det hela är pinsamt djurplågeri. Vilken vattenkvalitet blir det i de burkar dessa stackars fiskar ska leva i. Nä fy.

Sorry för ett lite smågrinigt inlägg men jag blir lite smågrinig när jag tänker på det hela.
                  Checking out...

Kommentar

• hawkse
                    • December 2009
                    • 781

Håller helt med om att hanteringen som sådan känns tveksam, minst sagt, men... "bakteriefaran"? Det är farligt att leva, ska vi sluta med det helt? Man kan ju bli förkyld genom att andas också!

Kommentar

• erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

Artikeln jag länkade till har som man kallar det "uppdaterats" efter hand. Tidigare innehöll den uppgifter om vilka bakterier som påträffats och det var åtminstone en som kan vara riktigt otrevlig - glömt vilken bakterie det var dock. Men inte fisktuberkulos som någon frågade om - betydligt värre.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Det som artikeln nämner är bakterien Vibrio vulnifucus som anges vara en släkting till koleran.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell

Kommentar

• erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

Hos personer med nedsatt immunförsvar och leversjukdom kan en allvarlig blodförgiftning (sepsis) förekomma, med feber och chock och där dödligheten är hög (50 procent). Not nice...
                          Vibrio vulnificus@SMI

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Administrator

• December 2001
                            • 48148

Ursprungligen postat av erikthur
                            Hos personer med nedsatt immunförsvar och leversjukdom kan en allvarlig blodförgiftning (sepsis) förekomma, med feber och chock och där dödligheten är hög (50 procent). Not nice...
                            Vibrio vulnificus@SMI
                            Visst risken finns uppenbarligen - men sedan kan man ju alltid fundera över hur stor denna risk är och väga detta mot nyttan. Pressen har ju en viss förmåga att blåsa upp vissa saker som inte är så farliga och istället tona ner saker som är farliga. Det vore därför intressant att få läsa denna brittiska undersökning - istället för en artikel där ordet "kan" återkommer överallt - typ "kan få förödande konsekvenser, speciellt om......."

Oavsett vilket - som jag skrev ovan. Det är märkligt att detta är totalt oreglerat.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell

Kommentar

• Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

Det finns ju två sidor av det här:

Risk för människor - Socialstyrelsn bedömer riskerna som "mycket låga" och det är bedömningar som fler gjort. Risken för fisktuberkulos finns ju alltid om man stoppar något sår i akvarievatten men det är inte speciafikt för den här behandlingen. Eventuellt kommer det riktlinjer så småningom.

Risk för fiskarna - Det går ju att fråga sig hur de här fiskarna sköts och mår. Inga specifika regler finns, L 80 är inte tillämplig utan bara generella regler i Djurskyddslagen. Kanske behövs det regler för den här verksamheten.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

Arbetssätt...