Yngsta dottern har slagit ut en tand

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SemlaoLuffsen
    • November 2011
    • 100

Yngsta dottern har slagit ut en tand

Behöver bara skriva av mig lite.

Första gången nått "allvarligt" händer mina barn.

Strax innan jag hämtade barnen på dagis idag slog yngsta dottern (3 snart 4 år) i munnen när hon gungade ute på gunghästen i sandlådan på dagis.

När jag kom möttes jag av att min äldsta dotter (5 år) sprang i full fart med ett uttryck i ansiktet bara skrek rädsla o sa att Ebba har slagit sig o är där inne med Annika (dagisfröken). När jag går in möts jag av ljudet från min dotter som skriker o gråter massor.

Annika berättade vad som hänt o Ebbas ansikte är fullt med blod, det är även blod på händerna o i håret på henne.

Vi tröstade o torkade bort blodet o så rörde vi oss hemåt, på vägen svullnade läppen upp rätt rejält.

Väl hemma kollade jag munnen (det som gick o se det var ju rätt rejält svullet) o möts då av synen av ett hål i tandköttet där ena framtanden skulle ha suttit, jaha den ligger i sandlådan nånstanns på dagis.

Imorgon blir dte o hänga på telefonen så fort tandläkaren öppnar så de får röntga o kolla så de andra o den underliggande tanden inte är skadad.

Lilltjejen fick inte i sig så mycket till kvällsmaten det förstår jag, tur är väl att jag hade köpt yoghurt för macka var bara o glömma. Hon tog bara nån sked men pillade i sig 6 blåbär o 1 stor jordgubbe (färsta bär) som jag delat iaf o drack lite chokladmjölk.

Nu sover hon men ville att pappa skulle komma hem (men han slutar inte förren 23 o så länge orkar hon inte vara vaken).

Får kontakta försäkringbolagen med för säkerhetsskull. Då det hände på dagis bortde ju deras försäkring gå in om det är nån permanent skada. Har ingen särsklind försäkring för barnen utan de är bara medräknade i hemförskringen, men kontaktar dem med.

Hon kommer få gå tandlös tills nya permanenta kommer fram o det dröjer väl ca 2 år.
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

usch då, inge roligt när sånt där händer :/ som tur är så växer de ju ut nya tänder, om man ska tänka lite positivt.
    syrrans unge ramlade i förra veckan å slog upp ett jack i pannan som dom fick limma ihop. inge vidare trevligt de heller.
    MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• SemlaoLuffsen
      • November 2011
      • 100

Ja det är ju tur at hon har mjölktänderna ännu, hopaps bara den underliggande tanden är ok.

nej uch det är inget roligt heller. Min sambo var tydligen en olycksfågel som liten o har ärr överallt (visserligen ehan det fortfarand eo skadar o bränner sig jämt mest på jobbet).

Kommentar

• MrH
        • October 2010
        • 2825

ja de får vi verkligen hoppas. tänder är ju ett jäkla elände om de går sönder så där.

själv har man klarat sig bra ända tills för någon vecka sen då ja skar mig ganska djupt i tummen å fick sy för första gången i mitt liv, så nästan 28år utan ett stygn
        MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• SemlaoLuffsen
          • November 2011
          • 100

Ja som mig nästan jag har aldrig direkt varit sjuk nångång o aldrig skadat mig rejält (klämt fingret som 5 åring i danmakr o fick åka till kauten men inget skadat) men för 5 år sen fick jag sy för först agången då mina 2 staffar rök ihop o min hand kom imellan AJ det gjorde ont.

Kommentar

• MrH
            • October 2010
            • 2825

mjo det gör ont som fasen å klämma handen i munnen på en hund har gjort de några gånger, dock aldrig något allvarligt.
            MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• SemlaoLuffsen
              • November 2011
              • 100

Nej mitt blev inte så farligt helle nån cm till så hade de dock slitit av tummen så jag hade tur. men ingen skelett skada o 10 stygn blev det har är kvar såklart men kännseln har inte komit tillbax helt tyvärr o jag kan inte äppna tex läksflaskor längre inte ens skruvkorkar.
              men det kunde ha gått värre.

Biten har man ju blivit några gånger då man sysslar med både problemhundar o tjänstehundar.

Kommentar

• GlennWiberg
                • May 2011
                • 301

Liknande sak hände min dotter som är 2år fast hennes tand trycktes rakt upp och in i gommen så efter typ 8 samtal så fick vi en akuttid där dom gav henne lugnande och tog röntgenbilder och opererade ut tanden. Som tur var så verkade inte några permanenta tänder vara skadade. Återstår att se om den permanenta tanden är missfärgad. Jag anmälde det till mitt försäkringsbolag samma dag.

Kommentar

• Majki01
                  • May 2010
                  • 769

Min son är 3 år, han har varit med om en jäkla massa på dagis,
                  Men efter som jag själv jobbar i vården och ser föräldrar förlora sina barn rätt ofta, så känner jag inte direkt att det är lämpligt av mig att gnälla för att min son tex slår ut en tand. Finns barn som trillat och fått näsbenet upptryckt så långt att det går in i hjärnan.
                  Så om barnet lever och inte fått en livs skada, då får man se det som att barnet blir härdat istället. Och tänka på föräldrarna som varje dag förlorar sina barn istället.

Har en kille inne rätt ofta hos oss.. 6 år gammal.. Han har redan haft STROKE 4 gånger... 6 år gammal. Dom föräldrarna känner jag att dom får verkligen gnälla !!!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentar

• MrH
                    • October 2010
                    • 2825

Ursprungligen postat av Majki01
                    Min son är 3 år, han har varit med om en jäkla massa på dagis,
                    Men efter som jag själv jobbar i vården och ser föräldrar förlora sina barn rätt ofta, så känner jag inte direkt att det är lämpligt av mig att gnälla för att min son tex slår ut en tand. Finns barn som trillat och fått näsbenet upptryckt så långt att det går in i hjärnan.
                    Så om barnet lever och inte fått en livs skada, då får man se det som att barnet blir härdat istället. Och tänka på föräldrarna som varje dag förlorar sina barn istället.

Har en kille inne rätt ofta hos oss.. 6 år gammal.. Han har redan haft STROKE 4 gånger... 6 år gammal. Dom föräldrarna känner jag att dom får verkligen gnälla !!!

uppfattade inte som att TS ville gnälla utan mest bara skriva av sig lite känslor... det behöver vi alla göra ibland. men ser verkligen inte att det skulle vara något gnäll någonstans.
                    MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• GlennWiberg
                      • May 2011
                      • 301

Tycker inte heller han gnäller. Sedan har väl alla rätt att gnälla ibland med. Har ju yttrandefrihet.

Kommentar

• SemlaoLuffsen
                        • November 2011
                        • 100

Visst är det hemskt att folk förlorar sina barn o att folk har det värre är jag väl medveten om. Min moster förlorade isn dotter vid 11 månaders ålder (mefödd hjärnskada). men det ger ändå min rätt att få skriva av sig.

Nått gnäll är det inte, men man behöver få skriva av sig o att prata ändå.

Bara för att folk har det sämre gör inte att andra behöver hjälp o stöd ibland.
                        Jag har all rätt i välden att känna mig chockad o orolig för min dotter o tycka att det som hänt henne är hemskt.

Vi har idag iaf fått en tandläkartid ska vara där 13:40. Fick ringa i 1 timme o lämna vårt nummer flera gånger innan nån ringde upp (dessutom 2 timmar efter de sa att de skulle ringa). Så de ska röntga o kolla så inte de andra tänderna är skadade.

Hon ä rju hemam från dagis idag o superlycklig då hon fått en pysselbok med klistermärken så hon är fullt sysselsatt.

Kommentar

• Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

håller på selmaoluffsen

hade samma "avskrivningsbehov" när min grabb på 6 år bröt armen......

.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Mumin
                            • October 2007
                            • 3837

OOps, Majki01, skrev ju faktiskt 'lämpligt av MIG' så det var nog ingen känga till SemlaoLuffsen, jag uppfattade det inte så heller när jag läste, utan tycker det mer är en tacksamhet över att man har friska barn som kan vara på dagis, och att skadorna de får inte är värre än en utslagen tand.
                            Jag brukar reagera likadant, med tacksamhet att det inte är värre, att vi bor i ett land med fri sjukvård för alla och fri tandvård för de små.
                            Varje gång jag är hos veterinären med hundarna så välsignar jag den allmänna sjukförsäkringen, infektion i öronen på den ena kostade nästan 1500 i februari.

Det gör inte lillans utslagna tand mindre jobbig för henne, och jag förstår att man kan behöva skriva av sig. Tycker du tog det väldigt fint utan att bli hysterisk eller så. Hoppas nu att den permanenta tanden klarat sig, men jag tror att det är värre när tanden blir upptryckt istället för att slås ut.
                            Skönt att hon kan vara lycklig över pysselboken, och lycka till hos tandläkaren.
                            För mycket är inte nog!
                            Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• Majki01
                              • May 2010
                              • 769

Det va inget riktat mot TS , det va rent allmänt bara

Kommentar

Arbetssätt...