Mölnlycke Zoo - en lavlokal i toppklass!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

Mölnlycke Zoo - en lavlokal i toppklass!

Tänker ni besöka zooaffären i Mölnlycke? I så fall kan ni gärna läsa in er lite på lavar först, för utanför affären finns en verklig topplokal för sådana. Flera mycket sällsynta arter växer på träden, ganska otroligt med tanke på att det rör sig om ganska klena träd mitt i ett samhälle. Det är dessutom inga dåliga förekomster - sådana som tidigare bara var kända som någon liten prick i Sverige, finns i rikliga mängder!

Punktsköldlav (Punctelia subrudecta) är i Sverige akut hotad (CR) och bara känd från en lokal i Skåne tidigare (och en i Uppland som försvann på 60-talet). Getlav (Flavoparmelia caperata) är sårbar (VU) och fridlyst. Även örlaven (Hypotrachyna revoluta) räknas som sårbar (VU). Kustsilverlav (Parmelina pastillifera) upptäcktes som ny i Sverige 2003 med två lokaler i Bohuslän.

Hur kommer det sig då att dessa sällsyntheter finns mitt i Mölnlycke? Svårt att säga, men en teori är att de kan ha följt med när träden fraktades dit från en plantskola i Holland. Lite ruderatväxter över det hela alltså, vilket i så fall drar ner naturvärdet en del. Men visst är det häftigt! Över lag är lavar känsliga för luftföroreningar, och även om luften inte känns så ren i våra samhällen är den mycket renare nu än för 20-30 år sedan. Det märks på lavfloran, och säkert finns det nya upptäckter att göra!

Olle
    Bifogade filer
  • rasermusen
    • October 2011
    • 258

Haha vad coolt sällsynta lavar mitt inne i en stad
    /Rasmus

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

Jösses. Men det är väl nästan lika förvånande med sällsynta lavar från Holland som i en stad? Mitt intryck av Holland var att hela landet är otroligt tättbefolkat och består till 100% av antingen stenstad eller villaträdgårdar...
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Olle A
        • January 2002
        • 1661

Visst, men även i Holland har luften blivit bra mycket renare på senare år. För många lavar (om än långt ifrån alla) spelar det inte så stor roll om man är i en urskog eller i en stadspark så länge man har tillräckligt ren luft samt rätt substrat, luftfuktighet, solexponering osv. Stora delar av Centraleuropa var tidigare ren lavöken, men nu spirar det igen på de flesta håll. En utveckling vi hoppas får fortsätta! Att lavarna i Mölnlycke trivs så bra tror jag till stor del har med det fuktiga klimatet på Västkusten att göra. Även Holland ligger ju vid havet och är ganska fuktigt.

Olle

Kommentar

Arbetssätt...