Hur långt tills det blir av egoistiska Skäl??

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

Hur långt tills det blir av egoistiska Skäl??

Senario: Sitter på fikarasten och de flesta pratar om sina husdjur.
    Flera arb.kollegor har husdjur som är ganska gamla.

Några bor i samma område och börjar prata om en gammal gubbe som har en lika gammal hund. De går sina morgonpromenader och kvällspromenader, och hunden börjar bli dålig. ena ögat är bort op. Den har stela leder, sånt som kommer med åldern.

De tyckte det var djurmisshandel att ha kvar hunden, och att gubben borde göra det humana och avliva den...

Samtalet rullar vidare in på ngr arb.kollegors husdjur. Ngn hade en katt som var 10år och som hade fått vingelsjukan... De ibland kunde den få sina anfall och skita/pissa ner sig på plats... O_O. jag kan inte göra mig av med honom, han är ju min katt och jag har haft honom i 10 år, han ju såå mysigt och så gosig".

Jag ställde frågan
    "- varför avlivar du den inte? med tanke på att du kunde tänka dig avliva den gamle hunden som går på promenaderna, men inte din katt som har vingelsjukan? och som du inte medicinerar..... är det inte så att du behåller katten för ditt ego, ditt eget välbefinnande?
    Du tycker inte det är i närheten av djurplågeri?"

Ni kan ju gissa hur tyst det vart i fikarummet. Som TUR var fikarasten precis slut. Hon kanske fick sig en tanke-ställare....

Jag har sagt det till sambon sen dag ett (då vi skaffade hund) den dagen Lex inte kan vara hund, kunna göra hund-saker (som gå på toa ute, mm) fungera som en hund pga av en sjukdom, kommer han att få somna in. Måste han gå på medicin för att kunna fungera och för att få 1-3 år till i livet...nej tack. då får han somna in.

Såhär ser jag på det. Jag har tagit mig an uppgiften att ta ansvar för ett djurs liv. mina djur.
    Det är mitt ansvar att de ska leva ett normalt, fungerande liv som möjligt, ett värdigt liv. Så fort det inte går längre (pga av sjukdom eller skada) och de blir inte bättre utan sämre så kommer de att få somna in.
    Det är mitt ansvar att göra det rätta för mina djurs välbefinnande.
    Ingen ska behöva plågas i onödan.

(Undrar då om min syn på det hela har ngt med att jag är FÖR dödshjälp.
    Skulle jag va med om en olycka där jag blir en grönsak, eller om jag blir förlamad från halsen ner och aldrig kommer att kunna gå igen, behöva ha hjälp av folk, 24h om dygnet.... då skulle jag åka till Österrike och lägga in mig på en klinik där man får dödshjälp.)

Jag är nyfiken på om fler tänker i mina banor eller annorlunda.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

Hej!

Svår fråga! Jag har sett fall där husse har dött och matte har klarat sig ett tag - ända tills hunden dött. Så ibland kanske hunden måste överleva för människans skull?
    När det gällde min egen Kajsa så var veterinären, uppfödaren och jag överens om att det var dags - men de som träffade henne varje dag förstod ingenting. Inte så lätt alla gånger! Hur mycket tid, energi och kraft ska man lägga ner?

Hälsningar
    Jennifer
    Senast redigerad av jenmad; 06 March 2011, 11:37.

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

En 10 årig katt är inte gammal, och det händer att katter med vingelsjuka tillfrisknar spontant, så jag har förståelse för att hon härdar ut ett tag.

Men är det obotligt då skulle jag också rekommendera avlivning. Det ingår i ägaransvaret att ta såna beslut åt sitt djur.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• J.Milton
        • January 2010
        • 674

Min syn på det hela : Sjukdomar som går att behandla utan mer lidande för djuret , behandla och ha kvar.
        Sjukdomar som ger stort lidande, avliva direkt...
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

Kommentar

• Katharina
          • December 2006
          • 4045

Jag anser att man avlivar när djuret har ont och lider, när inte tillfrisknande är möjligt.

Att en hund är gammal och stel är ingen orsak till avlivning förrän den börjar få ont osv. Vi avlivar inte gamla stela gubbar heller..
          Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

Ursprungligen postat av Katharina
            Jag anser att man avlivar när djuret har ont och lider, när inte tillfrisknande är möjligt.

Att en hund är gammal och stel är ingen orsak till avlivning förrän den börjar få ont osv. Vi avlivar inte gamla stela gubbar heller..
            Vad jag vet så avlivar vi inte gubbar som har ont heller
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

Kommentar

• Azur
              • March 2003
              • 12946

Ursprungligen postat av DAHLBERG
              Vad jag vet så avlivar vi inte gubbar som har ont heller
              Till skillnad från en katt är det ett beslut de kan ta själva. Och borde få ta själva.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

Jobbar man på äldreboende så funderar man en hel del på etik likt detta.

Även den mest sjuka och äldsta kan i sina stunder vara lycklig, är det då rätt att beröva personen (eller husdjuret) på den lyckan den kan känna? Det kan tyckas egoistiskt att låta leva men är det inte även egoistisk att avliva när man tolkar det som att djuret/människan inte längre vill leva då det är oåterkellerligt?

Bara lite vinkel från andra sidan då endast en sidas argument kommit upp.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

Ursprungligen postat av Azur
                  Till skillnad från en katt är det ett beslut de kan ta själva. Och borde få ta själva.
                  Nja, har du jobbat med t ex dementa eller allmänt åldringar? Det är inte alltid som människor kan besluta saker själva även om man skulle vilja att de kunde det.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

Ursprungligen postat av Azur
                    En 10 årig katt är inte gammal, och det händer att katter med vingelsjuka tillfrisknar spontant, så jag har förståelse för att hon härdar ut ett tag.

Men är det obotligt då skulle jag också rekommendera avlivning. Det ingår i ägaransvaret att ta såna beslut åt sitt djur.
                    njaaa, inte hört många katter som tillfrisknat från vingelsjukan vid 10 års ålder. håller med 10 år är inte gammalt....låter mer gammalt

Fiskbloggen

Kommentar

• Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

Ursprungligen postat av J.Milton
                      Min syn på det hela : Sjukdomar som går att behandla utan mer lidande för djuret , behandla och ha kvar.
                      Sjukdomar som ger stort lidande, avliva direkt...
                      Ursprungligen postat av Katharina

Milton och Katharina, mkt mkt intressant sak att se på det.

Om man medicinerar ett djur pga av en sjukdom och måste öka dosen för att tillståndet försämras, hur vet vi då att de inte lider.... många djur visar inte tydliga tecken på smärtor.

Eftersom djur inte kan säga att de har ont, hur kan vi då bestämma att de har det eller inte har det?

Stelhet i lederna kan inte vara skönt...det vet man själv.

Fiskbloggen

Kommentar

• Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

Nej. stelhet i lederna är inte skönt, men fullt möjligt att leva ett gott liv med!
                        Fråga mig som har artros. Den gamla stela hunden kan kanske inte längre springa lös i skogen, men har det trots det bra med att lunka på sina promenader med sin lika stela gubbe.
                        Det är ju detta som gör det så svårt att ta ställning.
                        Jag anser inte att man kan ta en fullkomligt principiell ställning, man måste bedöma varje fall för sig.

En av mina hundar är en typisk enmanshund och har bestämt sig för mig som sin människa. hon lider fullkomligt uppenbart av att vara skild från mig. Jag har ingen tanke på att avliva henne, eftersom hon njuter mer när hon är med mig än vad hon lider av att vara skild från mig, enligt vad jag kan bedöma.
                        Om jag skulle hamna i en situation när jag inte kan ha hund längre, så skulle jag solklart avliva henne och inte överlåta henne. Den andra jycken däremot, skulle troligen må bra i en ny familj.

Däremot tycker jag att man har skyldighet att tänka igenom de här frågorna när man har djur. När man står inför en akut situation så är det för sent att börja fundera.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

Ursprungligen postat av Mumin
                          Nej. stelhet i lederna är inte skönt, men fullt möjligt att leva ett gott liv med!
                          Fråga mig som har artros. Den gamla stela hunden kan kanske inte längre springa lös i skogen, men har det trots det bra med att lunka på sina promenader med sin lika stela gubbe.
                          Det är ju detta som gör det så svårt att ta ställning.
                          Jag anser inte att man kan ta en fullkomligt principiell ställning, man måste bedöma varje fall för sig.

En av mina hundar är en typisk enmanshund och har bestämt sig för mig som sin människa. hon lider fullkomligt uppenbart av att vara skild från mig. Jag har ingen tanke på att avliva henne, eftersom hon njuter mer när hon är med mig än vad hon lider av att vara skild från mig, enligt vad jag kan bedöma.
                          Om jag skulle hamna i en situation när jag inte kan ha hund längre, så skulle jag solklart avliva henne och inte överlåta henne. Den andra jycken däremot, skulle troligen må bra i en ny familj.

Däremot tycker jag att man har skyldighet att tänka igenom de här frågorna när man har djur. När man står inför en akut situation så är det för sent att börja fundera.
                          Alla har olika åsikter och ser saker på olika sätt, underbart!

EXAKT!!!
                          Allt är individuellt

Vi säger om Lex skulle bli 12-13 år och börja få stela leder, han kan inte längre springa och härja i skogen för då får han ont av det, och att veta att jag måste ge honom dubbeldos av smärtstillande för hans leder bara så han ska klara av att ta sig upp på mornarna/kvällarna, när lederna stelnar....

Den gamle gubben med stela leder som går med sin lika gamla hund med stelna leder, de går så långt hunden vill gå, det är bara en tidsfråga innan den försvinner och då är det säkert en tidsfråga innan Gubben försvinner han med.
                          De två är som underlater.

Men Mumin hade du varit mitt husdjur hade du fått mängder av trevliga piller så du fått lulla runt på regnbågar *hihi*
                          "vem är detdär?!"
                          " Det är mitt husdjur, vi odlar maja för hennes leder" *hahaha*

Fiskbloggen

Kommentar

• Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

Det är väldigt intressant att de flesta som svarat på denna tråd tycker nästan, väldigt likt

Fiskbloggen

Kommentar

• Azur
                              • March 2003
                              • 12946

Ursprungligen postat av VisualDarkness
                              Även den mest sjuka och äldsta kan i sina stunder vara lycklig, är det då rätt att beröva personen (eller husdjuret) på den lyckan den kan känna?
                              Jag anser alltså att det är ett beslut personen (förutsatt att han/hon är klar i knoppen) har rätt att ta själv. Det är inte mitt beslut. Husdjuret däremot kan inte ta det beslutet, och därför faller det på mig att göra det.

Ursprungligen postat av VisualDarkness
                              Nja, har du jobbat med t ex dementa eller allmänt åldringar? Det är inte alltid som människor kan besluta saker själva även om man skulle vilja att de kunde det.
                              Nej, jag har inte jobbat med dementa, men jag har haft ett antal dementa släktingar, bl.a. mina föräldrar. En dement kan självklart inte ta ett sånt beslut själv, och då anser jag att det faller på närmaste anhöriga att göra det.

Eftersom demens går i min släkt är det mycket sannolikt att jag kommer att bli det, så jag har berättat för mina anhöriga att om jag blir senil så vill jag inte ha några livsuppehållande åtgärder, och att jag litar på deras omdöme vad gäller att sätta in aktiv dödshjälp (om det då finns tillgängligt).

Kommentar

Arbetssätt...