46 timmar kvar !!!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

46 timmar kvar !!!!!

sådärja.....nu är det 46 timmar kvar innan jag sätter mig i bilen......

husvagnen påkopplad.....frugan bredvid....barnen därbak.....

Sverige => Danmark => Tyskland => Österrike => Italien

2 övernattningar på vägen ner.

Sedan 17 övernattningar i Italien för lite sol o bad

Upp till Österrike några dagar för diverse vandringar i alperna.

Sedan hem........landar igen den 28.e eller 29.e.........

NIIIIICCCCEEEEE !!!!!!

.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

Roligt vi gör samma sak om tre veckor men det är ingen husvagn bak bara,vi har hyrt hus precis vid havet ligure,var ska ni stanna över natten ner dit har ni sett över det?
    Mvh.Patrik

Kommentar

• Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

Ursprungligen postat av Patrik Steen
      Roligt vi gör samma sak om tre veckor men det är ingen husvagn bak bara,vi har hyrt hus precis vid havet ligure,var ska ni stanna över natten ner dit har ni sett över det?
      Det blir som sagt var 2 övernattningar på vägen ner.

Den första mellan Hannover/Kassel, den andra på gränsen mellan Österrike/Italien.

Utmed Autobahn i Tyskland / Österrike så finns det hur många ställen som helst där man kan övernatta.
      Det finns speciella rastplatser som heter "Autohof", där man kan stå, inhägnat, tillgång till toa/dusch/restauranter/etc.
      Kostar mellan 5-15 Euro / natt. Ofta får man en voucher på hela beloppet, som man kan utnyttja till att köpa frukost,
      typ nybakta bullar och liknande.

.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå

Kommentar

• Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

Ok vi var inne på Kassel också första natten sen andra natten Zurich,men sen kom jag på den smarta lösningen jag skiter i att boka haha,så slipper jag passa en massa tider då man inte vet hur det ser ut på Autobahn då vi ska åka mitt i högsäsong.När vi drog ner till Holland förra sommaren så bokade vi inget bara tog in på Hotell längs vägen och då betalade ni som mest 100euro för alla nu när vi var inne och tittade så var det lägsta 1200kr för oss.Då jag aldrig har kört till Italien eller den vägen igenom Tyskland så är det tacksamt med dina tips Kensa..Min ide är så att vi kommer att köra två dagar innan första natten kanske blir i bilen nån timme sömn kanske sen forstätter jag ungarna och frun sover igenom natten medans jag kör.Jag tar hellre andra natten i Italien så jag inte missar tiden då vi ska ha nyckeln det är den tiden jag är lite nojig över då jag aldrig har varit där innan
        Mvh.Patrik

Kommentar

• LN
          • November 2004
          • 1478

Gött vi gör oxå samma resa men kanske kanske skippar Italien i år, utan stannar i österike (om vädret tillåter)
          Bara bil denna gången.
          Planen är att nattköra (båten kommer i hamn i Travemunde 01,00) genom Tyskland, men pallar vi inte så stannar vi några timmar på ett Autohof.

Ska surfa runt lite o se om det finns någon bra site med rastställe i Tyskland.

Patrik, dom brukar öppna nyckelkontoren i Italien en bit innan utsatt tid för att minska köerna något. För att prick 4 brukar det vara en himla kö.

Vilka båtar tar ni??
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

Kommentar

• LN
            • November 2004
            • 1478

Glömde ett tips till. Se upp med Via Emilia (motorvägs etapp i Italien) ,,,,, världens farligaste motorväg.
            Larry

Kommentar

• Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

Ursprungligen postat av LN
              Gött vi gör oxå samma resa men kanske kanske skippar Italien i år, utan stannar i österike (om vädret tillåter)
              Bara bil denna gången.
              Planen är att nattköra (båten kommer i hamn i Travemunde 01,00) genom Tyskland, men pallar vi inte så stannar vi några timmar på ett Autohof.

Ska surfa runt lite o se om det finns någon bra site med rastställe i Tyskland.

Patrik, dom brukar öppna nyckelkontoren i Italien en bit innan utsatt tid för att minska köerna något. För att prick 4 brukar det vara en himla kö.

Vilka båtar tar ni??
              Vi kör via Puttgarden så slipper vi båten till Travemunde,vi var inne på Travemunde också men sen fick vi tipset att skippa det och köra via puttgarden,angående nyckeln så ska ägaren själv ge oss denna.
              Mvh.Patrik

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Det finns en bok som heter "Links und Rechts der Autobahn" som ger en hel del bra tips om vilka trevliga ställen det finns utefter Autobahn. "Autohof" som du nämner är ju där lastbilarna stannar och de är ofta helt Ok och relativt prisvärda. Dock absolut inget extra - men är man bara ute efter hyfsade övernattningsställen som är lätta att hitta (vilket man ofta är utefter resvägen) så duger de absolut.

Kör ni på natten så brukar det inte vara så många "stau" som kan försena en rejält - t.ex. tog de 15 milen mellan Hannover och Hamburg oss (Zoopetklubbväst) 3.5 timmar när vi var nere senast och jag har varit med om ännu värre stau. Vad man skall vara mest försiktig för är svenskar (speciellt många nu i semestermånaden) som inte kan använda blinkers och inte är vana vid hastigheten där nere. Men som sagt på natten brukar det vara rätt lite trafik - dock en del fartdårar som utnyttjar just detta faktum.

Ha en riktigt trevlig resa

PS. Ajdå - läste ditt inlägg dåligt det var ju inte du kensa som skulle köra på natten
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 29 June 2010, 09:36.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• LN
                  • November 2004
                  • 1478

Ursprungligen postat av Patrik Steen
                  Vi kör via Puttgarden så slipper vi båten till Travemunde,vi var inne på Travemunde också men sen fick vi tipset att skippa det och köra via puttgarden,angående nyckeln så ska ägaren själv ge oss denna.
                  Ja tycker att eftermiddagsbåten (2400 inkl hytt båda vägarna) Trelleborg- Travemunde är klart bättre än Rödby-Puttgarden. Särskilt som ja har två barn. Betydligt mycke mindre tid i bilen o me egen hytt så kan man ta sig en dusch precis innan man ger sig ut på autobahn.
                  Killarna kan dessutom se på en film eller två på båten för att sen lagom knoppa in i bilen. O precis som Kjell skriver så är vägen betydligt mera bilfri på natten.

De 94 milen T-Munde till Kufstein blir dessutom inte ihopkopplade mentalt på samma sätt som om man kör över Danmark, som ju dessutom lägger till 20 mil bilåkning på resan.

Det är inte heller billigare med R-Puttgarden rutten eller Gedser- Rostock än T-T.
                  Jo det går två timmar fortare men om man tar hytt på T-T båten så vinner det alternativet 7 dagar i veckan enligt mig

O de två timmarna tar man igen med råge eftersom bilåkningen blir betydlig lättare, o skulle du fråga mig så kommer du dessutom att behöva stanna minst en gång extra (o går det en timme) om man kör över Danmark.
                  Senast redigerad av LN; 29 June 2010, 12:19.
                  Larry

Kommentar

• Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

Ja tycker att eftermiddagsbåten (2400 inkl hytt båda vägarna) Trelleborg- Travemunde är klart bättre än Rödby-Puttgarden. Särskilt som ja har två barn. Betydligt mycke mindre tid i bilen o me egen hytt så kan man ta sig en dusch precis innan man ger sig ut på autobahn.
                    Killarna kan dessutom se på en film eller två på båten för att sen lagom knoppa in i bilen. O precis som Kjell skriver så är vägen betydligt mera bilfri på natten.

De 94 milen T-Munde till Kufstein blir dessutom inte ihopkopplade mentalt på samma sätt som om man kör över Danmark, som ju dessutom lägger till 20 mil bilåkning på resan.

Det är inte heller billigare med R-Puttgarden rutten eller Gedser- Rostock än T-T.
                    Jo det går två timmar fortare men om man tar hytt på T-T båten så vinner det alternativet 7 dagar i veckan enligt mig

O de två timmarna tar man igen med råge eftersom bilåkningen blir betydlig lättare, o skulle du fråga mig så kommer du dessutom att behöva stanna minst en gång extra (o går det en timme) om man kör över Danmark.
                    Tror vi räknade ut att det var billigare med puttgarden inkl bensin och bron än med travemunde men kan ha fel tror även att det är snabbare men det är som du säger fan så mycket smidigare att köra på natten nu som jag har tre ungar i baksätet vet faktiskt inte riktigt varför det blev Puttgarden faktiskt haha då vi var inne på Travemunde vi var inne på Biltåg också ifrån Hamburg är det t/R det priset 2400kr??
                    Senast redigerad av Patrik Steen; 29 June 2010, 13:05.
                    Mvh.Patrik

Kommentar

• LN
                      • November 2004
                      • 1478

Jepp 2440 tur o retur Trelleborg - Travemunde,,, 17,15 båten båda hållen (bokar man på nätet så blire det 40 kr billigare). Fyra pers men ja har bara bokat 2 personers utesides hytt båda hållen. Den räcker gott för att vi fyra ska få ett pausrum helt avskilt me egen toa o en slaf där ja kan nappa en timme innan körningen.
                      Larry

Kommentar

• Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

Jepp 2440 tur o retur Trelleborg - Travemunde,,, 17,15 båten båda hållen (bokar man på nätet så blire det 40 kr billigare). Fyra pers men ja har bara bokat 2 personers utesides hytt båda hållen. Den räcker gott för att vi fyra ska få ett pausrum helt avskilt me egen toa o en slaf där ja kan nappa en timme innan körningen.
                        Blir kanske att vi kör på det viset också man slipper hela bilvägen igenom Danmark
                        Mvh.Patrik

Kommentar

• LN
                          • November 2004
                          • 1478

Slå dom en signal bara så att dom har en hytt till er för ibland så är hytterna fullbokade (iallafall dom små).
                          Vi har åkt me våra barn en himla massa gånger neråt Eu. o det där med att slippa de extra 20 milen (eller ännu värre köra båda broarna o 40 mil ) extra är skönt trotts att det tar lite lite längre tid.
                          Senast redigerad av LN; 29 June 2010, 13:30.
                          Larry

Kommentar

• LN
                            • November 2004
                            • 1478

Vart i Österrike ska du Kensa??
                            Larry

Kommentar

• Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

Vart i Österrike ska du Kensa??
                              till en liten camping som ligger ett par kilometer utanför Hopfgarten,,,,och 1,5 mil väster om Kitzbuhel.

en dagstripp till favvostan nummer 1 blir det oxå......dvs SALZBURG

36,5 timme kvar.....

.

Kommentar

Arbetssätt...