Brännskada?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

Brännskada?

Hur behandlar ni era brännskador, jag brände mig just på smält vax på vänster hand och vänster framsida av mitt lår ungefär 2 dm omkrets på låret, det är där det bränner som värst, och nej jag vaxade inte benen, höll på smälta vax till en ring jag skulle göra, skulle hälla ner det i förmen då jag tappade taget, och det gjorde ont som fan, bränner nu som fan.

Hur behandlar ni era brännskador? skulle vara skönt att slippa denna smärta.
    Senast redigerad av SimonSaysBaka; 03 May 2010, 20:33.
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

Kyla kyla kyla!
    Det är nu du önskar att du hade sådan där gele för just det här ändamålet. Hoppas det går bra och inte behöver någon läkarvård.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• SimonSaysBaka
      • August 2009
      • 788

He he, jo kyla funkar ett tag tills jag får slut frysta grönsaker, sitter med en påse ärtor just nu, det hjälper lite grann. Tror inte att det är så allvarligt så jag behöver läkarvård, men jag får se. För några dagar sedan sa jag att det var länge sedan jag brännde mig, dam jinx.
      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

Kommentar

• solis
        • July 2008
        • 5064

Jag hade ringt sjukvårdsupplysningen i ditt fall 1177 dom ger dom bästa råden, min son satte fingret på plattan för en vecka sen och fick en brännblåsa och när jag ringde sjukvården så rekomenderade dom inte salva villket man har lärt sig innan nu är det nya sätt istället.
        Vi satte hans finger i ett glas rumstempererat vatten(vi tog inte av fingret från handen då som det kanske låter som )och där fick han sitta tills smärtan slutade och sen satte vi på en fuktig trasa för att kyla och skydda fingret tack vare det så läkte det jättefint.
        Men vi fick rådet om en salva som skulle dämpa smärtan ifall det var för jobbigt han är ju ändå bara 4 år.
        Men ring och få bästa råd det kan ju hända att du behöver få bättre hjälp.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

Kommentar

• illerfisken
          • January 2009
          • 313

När jag brände mig på foten luftade jag den mycket och det läkte efter några veckor, Jag har ett ärr kvar
          http://mfksweden.forum24.se/

Kommentar

• Gaffel
            • December 2007
            • 6200

Så pass stor skada ska du låta läkare behandla!
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

Kommentar

• karrokaja
              • March 2006
              • 5388

säger som gaffel! är det så stort är det nog bäst att låta farbror doktorn titta på det.

Annars finns det (om du vågar testa) en salva som heter combudoron (googla)
              Som är en mycket bra salva mot just bränskador. det är en gelé som skyddar, samtidigt som den kyler behagligt på det skadade stället.
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• cirs
                • May 2009
                • 48

Skölj fingret eller vad man bränt sig i ljummet/halv kallt vatten i minst 20-30 min. (vattnet behöver inte vara obekvämt kallt som många tror). Sedan smörj med handkräm eller liknande och håll gärna handen kylt, vatten frusna ärtor eller vad man har hemma.

Kylgele är kanon att ha men det har man oftast inte hemma, så är det nästan samma. skölj i 20-30 min, lägg på kylgele i omgångar gärna med bandage eller liknande som håller kvar det på brännskadan.

Jag råka ta i ett rör på jobbet som hade 120 gradig ånga i med hela handflatan, mindre bekvämt. Men det gäller bara att vara snabb med att kyla och hålla det kylt länge. Efter några timmar va det värsta av svedan över.

Men är det för allvarligt så är det läkaren som gäller.

Kommentar

• Föllförfisk
                  • April 2010
                  • 620

Tänk på att inte lägga kalal saker(frusna ärtor) direkt mot huden utan ha en handduk närmast mot huden, så du inte får frysskador oxå. Men jag hade kontaktat läkare, när det är på händer och så mkt som det låter så är det farligt. Viktigt att det läker rätt så du kommer kunna använda handen fullt ut sen, huden kan ju bli väldigt stram av ärrvävnaden.

Kommentar

Arbetssätt...