Vem bor i min vedkällare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JLi
    • December 2004
    • 773

Vem bor i min vedkällare

Som rubriken lyder undrar jag vilka underhyresgäster jag har i källaren. Den första bilden visar en bädd av eklöv som är ca 10 cm tjock mellan vedtraven och taket. Andra bilden föreställer kastanier. Jag har hittat massor av kastanier i håligheterna i vedtravarna. Det mest logiska svaret är möss som jag har haft tidigare. Jag har dock inga observationer av möss i huset från den här vintern och inte från 2-3 vintrar tillbaka fö. Huset är från 1958 så det finns gott om ställen där diverse gnagare kan ta sig in och ut obemärkt. Frågan i sig är inte särskilt viktig men jag har aldrig tidigare sett den här typen av skafferi eller bo i min källare.
    Bifogade filer
    h. Johan
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

Min man tror på möss då han har märkt sådant samlande av dom. Är ju inte alltid man ser mössen ,men musskit borde du ju se där isåfall. Vi har ett urgammalt hus där vi har mössen i väggar,golv å tak. spännande å se om andra har fler teorier
    MammaMia

Kommentar

• Rosali
      • January 2010
      • 279

Ursprungligen postat av doppingen
      Min man tror på möss då han har märkt sådant samlande av dom. Är ju inte alltid man ser mössen ,men musskit borde du ju se där isåfall. Vi har ett urgammalt hus där vi har mössen i väggar,golv å tak. spännande å se om andra har fler teorier
      ä inte kastanjer lite stort för möss att släpa på??
      Ekorre??

Kommentar

• Mumin
        • October 2007
        • 3837

Möss brukar inte släpa ihop så stora bon, och tar de sig in så brukar de ta vad som finns alldeles i närheten, som isolering, papper eller så. Så jag tror på ekorre.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• doppingen
          • April 2008
          • 1079

vi har hittat stora bon med tämligen stora å mycket saker,allt möjligt i väggarna å golven då vi renoverat, ihop med musskit men just i vedbod kan ju ekorrar ta sig in så det är ju en möjlighet
          MammaMia

Kommentar

• JLi
            • December 2004
            • 773

Jag har litet svårt att tro på möss då jag inte har andra indikationer så som skit eller plundrade skafferier. Man brukar märka av möss förr eller senare fast man inte ser av dem direkt. Det kan gott och väl vara fråga om en ekorre med tanke på storleken. Jag har en ventilationsöppning i källaren där skyddsnätet är trasigt.

Om det nu handlar om en ekorre, vilken är risken att den kommer in i bostaden och vilken typ av skada kan den åstadkomma där? Jag har inte sett av några djur i källaren men de är väl skygga ovh håller sig undan då jag kommer ner dit.
            h. Johan

Kommentar

• doppingen
              • April 2008
              • 1079

svårt att tro en ekorre skulle ta sig in i bebott hus, måste vara jättedesperat efter mat då, men men har ingen erfarenhet av de små liven
              MammaMia

Kommentar

• Grothras
                • July 2009
                • 401

Jag skulle helt klart sätta upp en webcam och köra uvljus och köra ett program som aktiverar inspelning vid rörelse. Då kan du se vad det är

Kommentar

• Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

Jag hade en ekorrhona som boade i isoleringen på vinden. Den bestod av då av krollsprint och gammalt papper. Har för mig att ekorrar är ganska renliga av sig.
                  Ekorrar går i ide under vintern ,särskilt om det är kallt. Vanligtvis tar de över ett gammalt skatbo eller liknande, där boar de med just löv, gräs mm. Är vintern mild kan de vara vakna, men sover över köldperioderna.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• JLi
                    • December 2004
                    • 773

Ursprungligen postat av Grothras
                    Jag skulle helt klart sätta upp en webcam och köra uvljus och köra ett program som aktiverar inspelning vid rörelse. Då kan du se vad det är
                    Låter som ett litet avancerat projekt särskilt då jag inte äger något utav dessa tekniska prylar.
                    h. Johan

Kommentar

• JLi
                      • December 2004
                      • 773

Ursprungligen postat av Mumin
                      Jag hade en ekorrhona som boade i isoleringen på vinden. Den bestod av då av krollsprint och gammalt papper. Har för mig att ekorrar är ganska renliga av sig.
                      Ekorrar går i ide under vintern ,särskilt om det är kallt. Vanligtvis tar de över ett gammalt skatbo eller liknande, där boar de med just löv, gräs mm. Är vintern mild kan de vara vakna, men sover över köldperioderna.
                      Hela vintern har varit en lång köldperiod i år. Jag har nog sett ekorrar sporadiskt på gården trots kölden. Om det nu är fråga om ekorrar har de förståss blivit ordentligt störda i min källare.
                      h. Johan

Kommentar

• Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

Jag har samma sorts bo imellan vedträdena samma nötter,men detta är utomhus och inte inomhus,min granne sa att det var sorkar som brukar göra så men jag tror mer på Ekorre jag också.
                        Mvh.Patrik

Kommentar

• Pickles
                          • October 2009
                          • 1155

Ekorrar har absolut ingenting emot att dela bostad med människor och är oftast inte skygga alls. Jämfört med andra vilda djur. Många växer upp mitt ibland oss och kan vara mycket framåt, nästan oförskämda i sin kontakt med tvåbeningar.
                          Vi har ofta haft övervintrande ekorrar i vår stuga på tomten (de tar sig in genom spjället och öppnar flinkt alla kakburkar inom räckhåll. Staplar kakorna på hög i fönstren. ^^) På jobbet nere vid havsbadet tigger de mjukglass av gästerna.
                          så de blir nog inte särskilt störda av att "gårdsfolket" springer ut och in i vedkällaren då och då.

Jodå - jag tror också att det är korrar. : )
                          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                          ~25l vatten

Kommentar

• lilleulv
                            • July 2007
                            • 208

Jag tror, du har fått inn en rödmus (Clethrionomys glareola) som vist heter Ångsork på svenska. Jag har haft ett par sådana i uthus och i vedboden i Danmark. Det är en vacker liten skabelse med rödbrun pels, och kan tas för en hamster. Den gör ingen intrång på ditt skafferi, så låt den vara. Den är rätt så ovanlig.
                            Senast redigerad av lilleulv; 23 February 2010, 08:58. Anledning: fel ställe för musen
                            Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

Kommentar

• JLi
                              • December 2004
                              • 773

Det verkar som om opinionen håller på ekorre vilket inte ter sig som helt omöjligt. Då är det bara att hoppas på att de inte kommer in i bostaden.
                              h. Johan

Kommentar

Arbetssätt...