OS Vancouver 2010

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myslas
    • February 2008
    • 672

OS Vancouver 2010

Snart börjar de riktiga tävlingarna. Någon mer än jag som förmodligen hade diagnostiserats som sportberoende och lagts in för avvänjning om det funnits något sådant?

Det här är som en högtid för mig och jag ser på nästan allting även om längdskidåkningen är det som ligger mig varmast om hjärtat just i vinter-os. Kan bli lite tufft att gå till jobbet på morgnarna men det får man väl ta.

Jag har gått igenom hela programmet och tippat på att Sverige tar 5 guld, 4 silver och 7 brons.

Mer detaljerat:
    13/2
    Skidskytte 7,5 km Damer
    Anna-Carin Olofsson-Zidek, Silver

14/2
    Alpint Superkombination Damer
    Anja Pärson, Silver

15/2
    Skidor 10 km fristil Damer
    Charlotte Kalla, Guld

16/2
    Skidskytte Jaktstart Damer
    Helena Jonsson, Brons

17/2
    Alpint Störtlopp Damer
    Anja Pärson, Brons

Skidor Sprint Herrar
    Emil Jönsson, Guld

18/2
    Skidskytte 15 km Damer
    Helena Jonsson, Guld
    Anna-Carin Olofsson-Zidek, Brons

19/2
    Skidor Jaktstart Damer
    Charlotte Kalla, Brons

21/2
    Skidskytte Masstart Damer
    Helena Jonsson, Guld

22/2
    Skidor Lagsprint Damer
    Brons

Skidor Lagsprint Herrar
    Guld

24/2
    Skidor Stafett Herrar
    Silver

25/2
    Skidor Stafett Damer
    Brons

Ishockey Damer
    Brons

26/2
    Curling Damer
    Silver

Vad tror ni? Blir det succé eller fiasko för Sverige (eftersom något mellanting aldrig verkar existera)? Vad ser ni mest fram emot? Kommer Peter Forsberg att vara betydelsefull för Tre kronor? Diskutera på!
  • PiaJo
    • August 2009
    • 13001

Det blir succé!
    Vi satte invigningen på inspelning så kollade vi på den morgonen, perfekt att börja dagen.
    Idag får vi heja på tjejerna.
    /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Skall bli kul att kolla - men jag kommer nog knappast att sitta uppe på natten.
      Det som jag tycker är intressantast är skidåkningen på längden och skidskyttet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• myslas
        • February 2008
        • 672

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Skall bli kul att kolla - men jag kommer nog knappast att sitta uppe på natten.
        Det som jag tycker är intressantast är skidåkningen på längden och skidskyttet.
        Nä, hela natten lär jag inte sitta uppe. Har ett jobb att gå till på förmiddagen (fast jag börjar först klockan 10). Så det är väl om det går någon extra intressant ishockeymatch som jag kan sitta uppe lite längre. Många av de intressantaste grenarna för min del (längdåkning, skidskytte och alpint) går på förmiddagen lokal tid och således på kvällen i Sverige.

Men som jag skrev i första inlägget. Jag är intresserad av det mesta i sportväg så jag kommer att hålla lite koll på alla grenar.

Kommentar

• ansjo
          • November 2005
          • 29967

Kul att ha något att titta på under nattskiftet om det är lugnt på jobbet, annars får det nog bli eftersändningarna som gäller...
          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• myslas
            • February 2008
            • 672

Första grenen avgjord. Backhoppning i lilla backen och en favoritseger för Simon Amman från Schweiz. Tycker lite synd om finnen Janne Ahonen som blev fyra. Han har hållit på hur länge som helst och är en av de mest framgångsrika backhopparna genom tiderna men han har aldrig vunnit en medalj individuellt i OS.

Övriga medaljer till Polens Adam Malysz och Österrikes Gregor Schlirenzauer.

Snart skridskor 5000 meter för herrar. Johan Röjler är svensk deltagare men var som bäst för 4-5 år sedan och har ingen chans på medalj. Synd att vi inte har med någon riktigt bra skridskoåkare numera då vi har väldigt fina traditioner i det. Norge kan ta sin första medalj genom Håvard Bökko.

Hockeydamerna spelar sin första match mot Schweiz samtidigt. Bör bli en vinst för Sverige.

En timme kvar till Sveriges första medaljchans(er)!

Kommentar

• PiaJo
              • August 2009
              • 13001

Ursprungligen postat av myslas

En timme kvar till Sveriges första medaljchans(er)!
              Yes, nu håller vi tummarna, hårt..
              /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

En rätt väntad start.
                Tror att Emil Jönsson tar guld och kanske blir det något till. Medaljer tar Helena Jonsson, damstafett skidor, lagsprint damer och herrar, Charlotte Kalla, ishockey damer, Anja Pärsson
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• myslas
                  • February 2008
                  • 672

Ja, det gick inte riktigt som man hade hoppats. Bra skytte från alla svenska tjejer men rätt över lite för dålig fart i spåret. Förhoppningsvis berodde det på skidorna inte var tipp topp och inte på dålig form. Många chanser kvar för dem att revanschera sig på och helt borta i jaktstarten är de inte.

Kjell är tydligen lite mer försiktig i sina tips medan jag är den obotliga optimisten.

Kommentar

• drd
                    • March 2004
                    • 5586

Duktigt platt fall för tjejerna i skidskyttet ikväll ju

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• travianplayer
                      • October 2009
                      • 1201

helena jonsson kom 9 eller 12a?

Edit:1000
                      Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

Kommentar

• myslas
                        • February 2008
                        • 672

Det blev inte så roligt för någon av de nordiska länderna igår. Ahonen blev fyra i backhoppningen och Bökko blev fyra på 5000 meter skridskor. Hemmanationen tog en silvermedalj i damernas puckelpist genom Jennifer Heil men hon såg ruggigt besviken ut över det. Inte så konstigt då hon var regerande OS-mästarinna och hade fyra raka vinster i världscupen innan OS.

Folk i gemen verkar skrika att Kuzmina som vann skidskyttet igår måste vara dopad. Men även om hon skulle vara det så spelar det inte särskilt stor roll för svenskorna, de skulle ändå inte hamnat topp 10.

Damkronorna gladde med en vinst och nu ska det väldigt mycket till för att de inte ska hamna i minst semifinal. Slovakien fick stryk med 18-0 av Kanada så de bör slås rätt enkelt.

Superkombinationen för damerna är inställd idag så vårt medaljhopp får bli Jesper Björnlund i puckelpist. Det är rätt chansartat och dessutom en bedömningssport så jag tror inte riktigt på medalj.

Herrarna ska tävla i skidskytte och med maxflyt så kan det bli medalj men mer realistiskt är kanske att hoppas på topp 10 för Ferry eller Bergman. Jag tror Ole Einar Björndalen kommer att dominera i OS och om han skulle ta fyra medaljer så går han om Björn Dählie som tidernas framgångsrikaste vinterolympier. Han är en av världens största idrottare alla kategorier just nu.

Nordisk kombination ska det tävlas i också. Där finns ingen svensk med (undrar om det finns någon alls som utövar denna sporten i Sverige just nu) men jag tycker det är en rätt kul gren att följa där det sker stora omkastningar beroende på hur styrkeförhållandena ser ut i backhoppning respektive skidåkning. Fransmannen Jason Lamy Chappuis får gälla som favorit med österrikaren Felix Gottwald (som ALLTID är bra på stora mästerskap) som närmsta utmanare. Sedan finns ett helt koppel med tyskar, norrmän, finländare och (faktiskt) amerikaner som kämpar om medaljer. Själv håller jag en extra tumme för finnen Hannu Manninen som varit med länge och vann totalcupen fyra år i rad (2004-2007) men som ofta floppar i stora mästerskap. Bara en individuell medalj (guld i VM 2007) så jag hoppas han får en OS-medalj nu.

Kommentar

• myslas
                          • February 2008
                          • 672

Inget maxflyt för svenskarna i skidskyttet direkt. Jag tror att en normal dag så är Ferrys lopp tillräckligt bra för medalj men det började toksnöa när han kom in till andra skyttet. De 10-15 första i startlistan hade en jättefördel mot alla andra och hade man startnummer 30 och senare så var man chanslös på förhand. Av de på topp tio så har alla startnummer 14 eller lägre med ett undantag och det är Ferry med startnummer 26. På topp 20 är det bara fyra stycken med startnummer över 25 och Ferry är en av dem. Som sagt, ett topplopp av honom.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Administrator

• December 2001
                            • 48148

Nu får vi hoppas på Kalla och Hellner ikväll. Guldfavoriter är de knappast (lär väl Northaug och Björgen vara) men en medalj borde väl någon av dom i alla fall kunna knipa
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Administrator

• December 2001
                              • 48148

Fantastiskt bra av Kalla och det första guldet
                              Dessutom slipper vi ju nu imorgon i tidningarna läsa en massa insuniationer om doping
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell

Kommentar

Arbetssätt...