"Vår mörka historia" - detta gör mig förbannad.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

"Vår mörka historia" - detta gör mig förbannad.

Har just sett ett avsnitt av "dokumentärserien" vår mörka historia, där Gustaf Fridolin visar att vi svenskar minsann inte har nåt att yvas över utan är rasistiska svin.

Förutom mindre propaganda-klavertramp, som varför man låtsades som om världshistoriens värsta skräckvälde någonsin, Kongofristaten, hade nåt särskilt med Sverige att göra, eller hur TV4 kan låta en miljöpartist antyda att Carl Bildt är rasist för att hans farfars farfars far förhandlade med kung Leopold, så var det en sak som gjorde mig riktigt förbannad: Han hävdade att Darwin var rasist.

Beviset: en idéhistoriker läste högt en passage ur ett brev där Darwin talar om att de vita kommer att utrota övriga raser, och av det drar slutsatsen att Darwin var rasist och betraktade alla icke-europeer som undermänniskor.

Om serien bemödat sig om att faktiskt kolla källan, hade de upptäckt att:
    *Darwin var abolitionist, dvs aktiv i kampen mot slaveri. Han talar i flera brev om de fruktansvärda övergrepp slavägare gjort mot slavar.
    *I sina böcker säger att alla raser har gemensamt ursprung och att alla raser har samma mentala förmåga.
    *Darwin stödde att slavar med våld gjorde sig fria ur slaveriet, och ansåg t.ex. att Brasiliens slavar borde göra samma som Haitis och göra uppror.
    *Darwin var på vippen att bli avkastad från Beagle för att han kom i bråk med kapten Fitzroy, som var slaveriförespråkare, om slaveri.

Serien hävdade också att Linné var rasist. Till skillnad från Darwin var han nog kanske det, men inte i högre grad än vilken annan lärd svensk som helst vid samma tid, och förmodligen i lägre grad än t.ex. George Washington, USA's landsfader, som själv ägde slavar.

Jag förstår verkligen inte. Det är ett ämne som är starkt och motbjudande utan att man ljuger och överdriver, så varför gör Fridolin och Erik Sandberg precis det?
    Vem fan "yvs" för övrigt över sveriges moraliska förträfflighet? Har nån gjort det sen Palme dödades?

Jag avslutar med ett citat av den inte-så-vidrige inte-alls-rasisten Darwin:

"Those who look tenderly at the slave owner, and with a cold heart at the slave, never seem to put themselves into the position of the latter; what a cheerless prospect, with not even a hope of change! Picture to yourself the chance, ever hanging over you, of your wife and your little children --- being torn from you and sold like beasts to the first bidder! And these deeds are done and palliated by men, who profess to love their neighbours as themselves, who believe in God, and pray that his Will be done on earth! It makes one's blood boil, yet heart tremble, to think that we Englishmen and our American descendants, with their boastful cry of liberty, have been and are so guilty."
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • DaRe
    • June 2009
    • 2227

Har inte sett programmet, men onekligen så har vänstern en överenskommelse om att de ska på alla sätt koppla ihop moderaterna med SD eller främlingsfientliga åsikter. Detta för att tvinga in dem i ett försvarsläge som gör det svårt att genomföra annan politik. detta är gamla knep som nu nästan övertydligt exekveras. Det tråkiga i mina ögon är att reportrarna i dessa program är så dåligt pålästa om just dessa metoder och ifrågasätter lite mer.

När jag läser vad du skriver kan jag inte annat än att också uppröras lite.
    Checking out...

Kommentar

• erikthur
      • March 2004
      • 9953

Så går det när man dömer tidigare händelser efter dagens måttstock.
      Ett fenomen som är svårt att undvika men visar på vb personens omdömeslöshet.
      Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Ursprungligen postat av Dre
        Har inte sett programmet, men onekligen så har vänstern en överenskommelse om att de ska på alla sätt koppla ihop moderaterna med SD eller främlingsfientliga åsikter. --- Det tråkiga i mina ögon är att reportrarna i dessa program är så dåligt pålästa om just dessa metoder och ifrågasätter lite mer.
        Med tanke på att Fridolin är miljöpartist så är det nog inte bara fråga om dålig pålästhet, utan helt enkelt propaganda.

I just det här programmet klippte man in Carl Bildt över en bild av hans avlägsna förfader där han förhandlar med Kung Leopold av Belgien om handelsavtal.

Ursprungligen postat av erikthur
        Så går det när man dömer tidigare händelser efter dagens måttstock.
        Ja, det var väldigt tydligt om just Linné. Det är alldeles sant att Linné delade in mänskligheten i svarta, asiater, europeer och indianer, och tilldelade dem egenskaper (och europeerna uteslutande hade goda egenskaper), men man kan då tänka på att han _dessutom_ namngav ett halvdussin människoraser som inte alls existerar, som t.ex. jättar. Det var helt enkelt inte mycket man visste.

Idéer om att det egna folket är medfött smartare & ädlare än alla andra uppstod inte heller med Linné som programmet påstod, utan har varit allmängods i ett par tusen år.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• addo
          • January 2007
          • 609

Jag tycker ibland det känns som att medie-Sverige har någon slags inbördes tävling om vem som kan vara mest politiskt korrekt, det går ofta så långt att man tex undanhåller viktiga detaljer och vinklar nyheter eller till och med ljuger. Tv4 är enligt mig en av dom värsta.

Varför man gör detta är bortom mitt förstånd, då jag tror att medelsvennson är tillräckligt intiligent för att märka detta. Det spelar dessutom partier och organisationer med icke politiskt korrekta agendor (tex SD) i händerna, då det skapar en bild av att de är dom enda som vågar säga "sanningen".

Kan det vara så att man är rädd att få tex en rasiststämpel för att de konkurerande medierna skulle starta en kampanj mot sin egen kanal/tidning? Kan denna rädsla grunda sig i att man skulle göra detta själv mot sina konkurrenter om man fick schansen. Hoppas inte det...

Jag har förövrigt slängt ut min tv och slutat läsa tidningar för länge sen, de ytterst få nyhetsvärdiga händelser som tas upp i media får jag reda på via bekanta och kollar sedan upp dessa på egen hand

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Ursprungligen postat av addo
            Jag tycker ibland det känns som att medie-Sverige har någon slags inbördes tävling om vem som kan vara mest politiskt korrekt
            Ibland får man faktiskt det intrycket, och som du säger spelar man nog bara rasister och SD i händerna.

Just utpekandet av Darwin som rasist gjorde mig upprörd för att de antingen inte gjort någon research alls, eller medvetet ljög.

Jag kan bara hoppas på karma, att nån opportunistisk journalist om hundra år gör ett program där Gustaf Fridolin hängs ut som kvinnomisshandlare och manschauvinist.

Kommentar

• c90368
              • September 2006
              • 5973

Bra analys Azur!

Håller med till 100%!
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

Kommentar

Arbetssätt...