Några läsningstips för 11-åring son önskas

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

Några läsningstips för 11-åring son önskas

Nyss har vi avslutat Narnia-serien som läsning.
    Tidigare har vi läst Spiderwick och en del Laura Trenter.
    Finns det någon bra serie att överväga???
    Killies is a lifetime passion
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Sagan om Ringen?

Eller kanske Ursula K LeGuins serie om Trollkarlen från Övärlden?

Om han är lite för liten för dom (LeGuins serie börjar som en ungdomsboksserie, men när den når fjärde boken, Tehanu, är det definitivt vuxenböcker), så har du ju Harry Potter-serien.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• erikthur
      • March 2004
      • 9953

Får inte vara för tjocka böcker eller för långa kapitel men det kanske är dags för Harry Potter...

Kommentar

• karrokaja
        • March 2006
        • 5388

Bilbo är riktigt bra och sen kan man ju fortsätta med sagan om ringen.

Harry potter?

En bra bok som min morsa läste för mej är Julmysteriet.
        Ett kapitel per kalenderlucka så att säga. spännande, rolig, barnvänlig och lättläst

annars har jag inte så mycke bok-serier i huvudet
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• travianplayer
          • October 2009
          • 1201

vargbröder? harry potter är det definetivt läser du för honom eller läser han själv harry potter läste jag när jag var 7 så det är ju inget precis våldsamt!
          Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

Kommentar

• erikthur
            • March 2004
            • 9953

Tack för alla förslag - nu kommer nästa biblioteksbesök bli lite mer inriktat.

Kommentar

• travianplayer
              • October 2009
              • 1201

så vad blir det?

Kommentar

• SimonSaysBaka
                • August 2009
                • 788

Ursprungligen postat av karrokaja
                Bilbo är riktigt bra
                Ett riktigt bra förslag, det är en av mina favoriter, läste den igen inte allt för länge sedan, har nog läst den 7 ggr tror jag, Ska bli kul att se filmen 2012 också

TinTin var ju en favorit när jag var liten, finns en hel del av de men de är ju inte så mycket text mera en serie tidning, och kanske inte så lätt att få tag på?

Jag läser just nu Robert Jordan's "Sagan om drakens återkomst" Tror det är på 22 böcker men jag har just startat igår så jag vet inte om de är nå för en på 11 år, hoppas att de är en bra serie böcker dock.

Hoppas du hittar nå kul, om du har tur och pratar med rätt person så kanske de vet vad som finns just nu som är roligt, jag vet att TinTin gjorde mig alltid glad när jag var liten men det är ett tag sedan, och jag vet inte om barn gillar de nå mer.
                Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

Kommentar

• travianplayer
                  • October 2009
                  • 1201

kom på bästa serien någonsin din son måste läsa bläckhjärta bläckmagi och bläckdöd guuud dom bästa bökerna jag läst!!!!!

Kommentar

• myslas
                    • February 2008
                    • 672

Vargbröder är ett bra tips om man vill läsa någon serie. Tunnlar av Roderick Gordon och Brian Williams kan vara något att prova på också även om den är lite tjockare.

Kommentar

• Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

Robert Jordan är definitivt inga barnböcker!!!
                      Lloyd Alexanders Prydain-serie tror jag skulle uppskattas.
                      Väktarens läring av Joseph del Aney, liksom Spejarens lärling av John Flanagan. Låter lika men är olika. Spännande och magiska.
                      Larklight av Philip Reeve, välkänd miljö men ändå helt annorlunda, dessutom är den väldigt rolig.
                      Trollkarlsliv, finns flera böcker i en serie av Diana Wynne Jones, en av de bästa författare som finns, men tyvärr sorgligt okänd. Hundliv, De sju makterna, Guldkragen,av samma författare.

Artemis Fowl av Eoin Colfer om man gillar kriminella snillen och pysslingar som inte är rara trädgårdstomtar. Finns flera av den också.

Legenden om Redwall av Brian Jacques, finns många böcker i serien , och den enda serie som verkligen lever upp till epiteten "fristående". Det spelar ingen roll faktiskt i vilken ordning man läser dem.

Vindens mästareoch Stormens förgörare av P R Morisson, stor stil och korta kapitel och BRA innehåll.
                      Böckerna om Septimus Heap, Angie Sage, är på temat magi och drakar men skiljer sig positivt från tråkmånsen Potter, som man inte behöver puffa för alls, den brukar ungar hitta ändå. Tjatig och litterärt undermålig,dessutom uselt översatt.....

Tjavva och Tjavva på Långvind, Elisabeth Hjortvid hqandlar om en trälflicka på stenåldern, men handlar mer om henne än om stenåldern, så att säga.

Den mäktige, Rodman Philbrick, annorlunda och bra, lite sorglig.

Gillian Cross, Skuggspel, perfekt om man gillar välskriven skräck, vardagliga kalla kårar.

Sven Christer Swahn, Stanna alla klockor, skräck som kryper under skinnet, av det svenska språkets mästare, ingen skrev så vackert som han.

Jag gillar att gå och botanisera på bibblan med ungarna, även om vi numera mer frekventerar vuxenavdelningarna, men det är kul att läsa samma böcker och ha något att prata om. Vill man ha en bra bokklubb, så kan Barnens bokklubb varmt rekommenderas
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

Tackar för alla nya förslag - det räcker väl och blir över

Ursprungligen postat av travianplayer
                        så vad blir det?
                        Det är ett två-parts beslut så vi får se.

Kommentar

• travianplayer
                          • October 2009
                          • 1201

Ursprungligen postat av erikthur
                          Tackar för alla nya förslag - det räcker väl och blir över

Det är ett två-parts beslut så vi får se.

okej

Kommentar

• Vandal
                            • January 2006
                            • 1655

Även om tipsandet är över måste jag in och säga Terry Pratchett...
                            Resan hem, Johnnyserien och Den makalöse Maurice och hans kultiverade gnagare... om ni vill träna så finns de även på engelska och iom att det är "Barnfantasy" så är de lättförstådda...

Själv läste jag Sagan om ringen och Trollkarlen från övärlden när jag var 11... Slukade böcker i rask takt och har aldrig slutat
                            over and out /Petter
                            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

http://saltvattenvandal.blogspot.com/

Kommentar

• trocafish
                              • November 2007
                              • 16

Ursprungligen postat av erikthur
                              Får inte vara för tjocka böcker eller för långa kapitel men det kanske är dags för Harry Potter...
                              Mikael Niemi - Kyrkdjävulen....otroligt spännande! har läst den för mina elever.

Kommentar

Arbetssätt...