Har fiskar känsel?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

Har fiskar känsel?

Brusa inte upp på mej nu. Personligen så tror jag till 100% att fiskar har känsel. alltså, dom får ont om man sätter en kniv i dom. eller om dom river sej på en sten eller vad som.
    Det som jag tror att folk inte förstår är att fiskar inte kan uttrycka smärta på samma sett som andra djur.

Fiskar har det ju otroligt tuft i det vilda, varje sekund handlar om överlevnad så om dom får ett gäng tänder i sej eller en krok i munnen så tänker dom bara på att fly, söka skydd, överleva

Finns det någonstans en veteskaplig rapport om fiskars förmåga att känna/inte känna smärta

Jag och min brorsa hade en vild konversation på mc-donalds, så vild att den andra brorsan sa till. mest till mej då för jag brusar upp så mycket.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
  • snagge
    • September 2009
    • 101

Är det verkligen diskussion om dom har känsel? Det har dom väl uppenbarligen om de har nervtrådar?
    Handlar inte frågan om huruvida de har känslor? Alltså om de kan vara ledsna eller glada osv.
    Fast det kanske finns diskussioner om känsel också? Vad vet jag egentligen...

Kommentar

• karrokaja
      • March 2006
      • 5388

Jo men visst har dom nervtrådar och dom kan ju "känna" sej fram i totalt mörker.
      Vissa fiskar har ju till och med struntat i att använda ögonen för dom har levt så mörkt och istället använder dom sej av kännsel.

Det som jag undrar är ifall dom lixom.. fan va svårt o beskriva. alltså om du slår till en fisk skulle den säga aj om den kunde prata?
      En hund gnyr ju till något fruktansvärt när den får en smäll. skulle en fisk också göra det om den hade röst.
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• SimonSaysBaka
        • August 2009
        • 788

Jag håller med, jag tror också att fiskar har känsel, man har ju fiskat en hel del i sitt liv och jag har haft svårt att fiska då och då för att jag ser hur fisken lider, jag hade alltid en hammare med mig för att avliva fisken så fort som möjligt.

Om de inte hade känsel så skulle de inte blir rädda av vibrationer i vattnet, eller bli upp upp stressade, som om de har vita prick då känner de det och vill gnida sig mot stenar.
        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

Kommentar

• karrokaja
          • March 2006
          • 5388

jag kan tänka mej att t ex munnen och fenor har lite sämre känsel än de lite mer köttiga delarna av kroppen. men visst satan har dom känsel?

Kommentar

• SimonSaysBaka
            • August 2009
            • 788

Till 100% ja

Hittade detta http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=136531
            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

Kommentar

• karrokaja
              • March 2006
              • 5388

tack!!! precis det där jag ville se

Kommentar

• Shepard
                • March 2003
                • 13992

Det känns mest som ännu ett av människans försök att framstå som skapelsens krona, och störts bäst och vackrast, att påstå nå´t annat än att fiskar har känsel. Många av människors fördomar om djur, där vi trott att människan varit ensam om en viss egenskap, har ju kommit på skam genom åren, ändå fortsätter en del människor att hävda att människan är så j-kla märkvärdig, och att få människan att sluta tro att den här planeten, och alla andra djur, bara finns till för oss, verkar omöjligt. Vi äger inte naturen, vi är en del av den. Blir rätt irriterad när jag hör om nya "forskningsrön" där de "duktiga forskarna" har upptäckt att även andra djur kan ha beteenden som de trodde var typiskt mänskliga. Varför skulle de inte kunna ha det? För att de bara är "dumma djur"?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

Kommentar

• DaRe
                  • June 2009
                  • 2227

Håller med om att det är lite lustigt när man "upptäcker" att oxå djur har känslor.

Grejen är ju att vi har dessa sinnen/förmågor av ett skäl och det heter genetisk anpassning. Och visar det sig för en art att det lönar sig att känna smärta så att man kan undvika detsamma så finns goda möjligheter att även andra arter kan ha nytta av den förmågan.

Detsamma gäller mer komplexa (kanske vi tror) förmågor som reflektion, kärlek, konst och så vidare. Även här är det för mig uppenbart att det finns i stor utsträckning hos djur likväl som hos människor. Många känner kanske till lövsalsfåglarna där hannarna bygger helt individuella dansscener där de uppträder för kvinnsen. Alla unika och onekligen ett uttryck av konstnärlighet.
                  Dock är det ingen tvekan om att människor har nischat sig rejält vad gäller intelligens och förmågan att använda redskap. Inget djur har denna förmåga i lika stor utsträckning som människan
                  Checking out...

Kommentar

• Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

Känsel och känslor är väl två olika saker.
                    Men visst har fiskar känsel!

De har ju sitt sidolinjeorgan, som kan ses som en prickig rand på vissa fiskar, och den går längsmed kroppen från huvud till stjärt. Med hjälp av sidolinjeorganet kan de känna av tryckförändringar i vattnet, t ex från en annalkande rovfisk eller de andra fiskarna i stimmet. Det är med hjälp av sidolinjeorganet som stimfiskar kan simma så där snyggt och tajt.

Vissa broskfiskar, hajar och rockor, har dessutom ett elsinne som gör att de kan känna av de elektromagnetiska fälten från bytesfiskarnas muskelrörelser. Känselorganen till elsinnet kallas Lorentzinska ampuller och sitter som gropar på nosen.
                    Jag är otroligt fascinerad av elsinnet eftersom jag som människa inte kan föreställa mig hur det känns att ha elsinne. Men gu´ vad jag skulle vilja veta!!
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

jo precis... ville bara kolla vad folk vet/tror.

Jag har fått svar på min fråga. tack så mycket.

Kommentar

• DaRe
                        • June 2009
                        • 2227

Ursprungligen postat av Mumin
                        Jag är otroligt fascinerad av elsinnet eftersom jag som människa inte kan föreställa mig hur det känns att ha elsinne. Men gu´ vad jag skulle vilja veta!!

Jag är rätt säker på att du kan känna statisk elektricitet, eller höga spänningar från elledningar. Det har en hel del effekter på den mänskliga kroppen. Givetvis är det en rejäl skillnad mot vad dessa djur klara detektera...
                        Checking out...

Kommentar

Arbetssätt...