gammal pc - närvarhur?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

gammal pc - närvarhur?

Detta tycks vara det jag behöver - utan att det kostar skjortan:
    - A computer that is USB enabled. (Most computers manufactured after June, 1998 are USB enabled.)
    - Windows(R) 98, Windows(R) 98 SE, Windows(R) ME, Windows(R) 2000, or Windows(R) XP
    - 300MHz or faster Pentium(R) or Celeron(tm) Processor
    - Minimum 64 MB of RAM
    - Minimum 275MB hard disk space
    - Quad speed (4x) CD ROM
    - 800x600 display, 16-bit color
    - 16-bit Windows(R)-compatible sound device
    - Video and sound compatible with DirectX(R)
    - Standard mouse and keyboard

Varför dådå? - jo det är vad mitt Blue Digital QX5(tm) microscope behöver.
    Vista o annat modernare - forget about it...

Javisst det skall fungera också - var var var?
    Vänner? Blocket? Affärer? IT-service???
    Tips, tips, tips...
    Visst - donationer accepteras med glädje.
    Och jag lovar i alla fall att det blir några intressanta akvaristiska videos i slutändan...
    Se här t ex:

Killies is a lifetime passion
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

Jag har ju en sån burk igång faktiskt, men den blir kvar här iaf ett tag.
    Blocket är nog ingen ide, inte på säljes iaf, kanske om du sätter en köpes. Pris? jag säg en kaffe och en bullkrans och att du hämtar
    Något värde finns inte i grejerna.
    Däremot finns det nog ganska månnga P2 333Mhz och P2 450Mhz som står på vindar och i källare. Jag gissar att frågar du dina 20 närmsta grannar så finns mer en en burk som passar.
    Jag menar även en nyare P4 2-3Ghz finns det ju många som har kasserat i dag, den kanske kan vara värd några hundra upp till en tusing, men för ett lök ska det nog tusan vara kommplet med iaf CRT-skärm osv.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

Du vill alltså ha en cirka tio år gammal dator för att drivrutinen inte fungerar med dagens datorer och operativsystem?

Mitt tips är att du kollar grovsoprum runtikring, såna datorer är skrot idag. Vi har nästan jämt ett par tre stycken såna där i vårt grovsoprum, men vi har ett halvdussin personer som livnär sig på att åka runt och plundra grovsoprum så man skall ha tur för att hitta en som inte blivit av med minne, processor och hårddisk.

MEN: Problemet för dig är säkert inte hårdvaran, utan drivrutinen, dvs de program som berättar för datorn hur den skall prata med mikroskopet. Drivrutiner är ofta illa skrivna, och slutar fungera när operativsystemen ändrar sig, men dels brukar företagen som gör produkten ibland skriva nya drivrutiner, och dessutom finns det ofta folk som bryr sig tillräckligt för att skriva egna drivrutiner. Ett ögonblick...
      Japp, det finns drivrutin för XP:

Alternativ download här:
      Digital Blue QX5(tm) Microscope Driver Download for Windows XP, 2000, ME, 98SE, 98 - Digital_Blue_QX5_Computer_Microscope.zip (549469).

(fast där kostar det tre dollar att ladda ner drivrutinen)

Digital Blue som gjorde mikroskopet existerar fortfarande, eller har i alla fall en website, och verkar ha en sida med drivrutiner, men jag hittar ingen nedladdningslänk där.

Här finns en del information om att köra mikroskopet under Vista:
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• erikthur
        • March 2004
        • 9953

När jag installerade från orginalcd:n så påverkade det också windows moviemaker på något sätt. Dataexekveringsskyddet gick på och stoppade moviemakern av någon anledning. Jag avinstallerade därför mjukvaran för mikroskåpet och gjorde en systemåterställning.

Kommentar

• erikthur
          • March 2004
          • 9953

Tack för länkar, Azur.
          Jag har kontaktat Digital Blue angående mina problem.

Kommentar

• erikthur
            • March 2004
            • 9953

Men inte fått något svar - ska kolla med MTA på Höglandssjukhuset.
            Kanske de kan - eller om IT kan ha något undanstuvat...

Kommentar

Arbetssätt...