Grossister och leverantörer av akvariefiskar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimmy 912
    • March 2006
    • 15

Grossister och leverantörer av akvariefiskar

Hej, jag har tänkt att starta eget företag om en snar framtid (~4år) men jag måste starta upp en stor odling först så jag står på säker mark. Jag vill veta lite grossister och leverantörer, jag känner till Imaso, Akvarie teknik, Simontorp men jag vill gärna ha fler idéerså skicka dem om ni vet några
    Senast redigerad av Jimmy 912; 14 March 2008, 17:36.
    Jimmy Pettersson
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

Kan inte hjälpa dig, men lycka till...
    Skulle själv kunna tänka mig något liknande, men inte än på en tio år eller nåt.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• jesper_b
      • June 2006
      • 1201

Ursprungligen postat av Jimmy 912
      Hej, jag har tänkt att starta eget företag om en snar framtid (~4år) men jag måste starta upp en stor odling först så jag står på säker mark. Jag vill vetta lite grossister och leverantörer men jag vet redan Imaso, Akvarie teknik, Simontorp men jag vill gärna ha fler idéer så skicka dem om ni vet några
      Vill bara önska lycka till och säga mina erfarenheter. jag vill inte låta negativ men detta är fakta.

Jag har just nu en odlingslokal med 30 akvarium detta har kostat mig 30000:- Hittils. Jag vet inte vad du anser som en Stor odling men har du räknat på vad det kommer att kosta? Min erfarenhet är att allt kostar oftast mer än man räknar med. Specielt om man ska starta från början jag hade en del innan jag börja.

En odling tar lång tid att få igång så 4 år låter som en bra plan. Man måste även gå kurser för att få sälja fisk, dessa går på 5000 om jag inte minns fel.
      Man måste ha tillstånd från kommunen om man har fler än 6 akvarium vet inte om detta kostar men man måste ha det i alla fall.

har du tänkt att starta en butik eller ska du sälja fisk som grosist??
      Och kom ihåg att skriva upp alla former av konkurens du har i närheten.
      Senast redigerad av jesper_b; 13 March 2008, 23:08.
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Det beror på vad du är ute efter. Är det fisk och växter eller tillbehör eller båda delarna? Du har även Azola, Åleds och Gibbon som är ganska stora inom sin gebit.
        Det finns säkert ett flertal olika leverantörer till som inte medräknats här, men dessa som du räknat upp tillsammans med de senast nämda är nog de som de flesta handlar av.
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• eriahl
          • April 2004
          • 5681

Vad är snosministeriet?
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Jimmy 912
            • March 2006
            • 15

Tack för alla tips jag fått!
            smegga
            Jag har räknat ut ungefär en kostnad för 50st akvarium i min odling kostnaden för dem skulle vara ca 50000:- och jag har har tittat på zoorf och vet priserna för grundkurs och sedan priset för den djurrelaterade utbildningen. men sedan när jag ska starta företaget har jag tänkt att ta lån och söka bidrag hos kommunen startkapitalet ca 1 miljon, men då är jag inte själv jag och en kommpis ska ha företaget tillsammans. Vi ska både sälja ha butik så vi säljer till privat personer men också vara grossister så småning om.

ansjo
            jag är mest intreserad av att köpa fisk för jag har ett antal matrerial grossister som jag känner till.

eriahl
            snosministeriet står för Sveriges Nationella Organisations Samfunds Ministeriet vi har ej haft det konstituerande möttet än så vi är inte skapade än men vi ska ha möttet snart. vi ska jobba med att främja små organisationer så att de kan bli störe.
            Senast redigerad av Jimmy 912; 14 March 2008, 18:23.
            Jimmy Pettersson

Kommentar

• jesper_b
              • June 2006
              • 1201

1000kr per akvarium tycker jag låter som en bra grej att räkna på....
              Sen tror jag att 4 år tar det för en odling att fungera bra så du har allt en bra tidsplan. Så är ju ett bra startkapital bra att ha så man aldrig står utan pengar.

Sen tror jag dock om man ska gå runt på en odling ska man nog ha över 100 akvarium. Tänk att till varje lekpar kommer man ju behöva ett yngelakvarium sen. Jag har brist på yngelkar just nu.

Om du vill får du gärna skicka länkar till mig om vart man kan hitta alla kurser man måste gå, om du har några länkar vill säga...Jag hade några med dom försvann vid datakrash. Jag har en kompis som behöver gå dessa kurser.
              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
              Mina Malar:
              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Ursprungligen postat av smegga
                Om du vill får du gärna skicka länkar till mig om vart man kan hitta alla kurser man måste gå, om du har några länkar vill säga...Jag hade några med dom försvann vid datakrash. Jag har en kompis som behöver gå dessa kurser.
                Man måste gå en grundkurs och en akvariekurs. I denna Zoopeatrikel hittar du lite info om vad de innehåller http://www.zoopet.com/index.php?opti...250&Itemid=131
                Vilka som har godkända kurser kan du hitta på Jordbruksverkets hemsida. Vad jag vet är det bara Zoorf samt Djurskolan i Flen som har akvaristikkurser.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Jimmy 912
                  • March 2006
                  • 15

ok, men då ska vi höja akvarium mängden till ca hundra men vi ska nog börja med ca 50 st sedan gradvis höja till hundra st. http://www.zoorf.org/Kurser/utbildning.htm
                  Senast redigerad av Jimmy 912; 14 March 2008, 18:25.
                  Jimmy Pettersson

Kommentar

• Roglii
                    • June 2010
                    • 24

Hur gick det? Blev det något företag?

Kommentar

• stefanr72
                      • November 2010
                      • 1029

Han har inte varit inloggad på 2 år...

Kommentar

• MattiMan
                        • September 2012
                        • 8

Detta hade varit intressant att hör fortsättning på.
                        Han kanske tappade intresset????? Men väldigt stora planer

Kommentar

• Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

Ursprungligen postat av jesper_b
                          Man måste ha tillstånd från kommunen om man har fler än 6 akvarium vet inte om detta kostar men man måste ha det i alla fall.
                          Det var ju ett tag sen det där men eftersom tråden flutit upp, det är fel och det var fel då också.

Den där gränsen på sex akvarium är aktuell om man tar emot andras djur, typ hunddagis för fisk alltså. Det har väl ingen men reglerna är skriva så att de även täcker fisk. Tyvärr så är reglerna lite knöligt skrivna så den där missuppfattningen att tillståndskravet även annars gäller vid sex akvarier har även nått tillsyndmyndigheter, jag har fått lägga rätt mycket tid på att visa dem vad det egentligen står i reglerna.

När det gäller hobbyverksamhet, uppfödning osv så spelar det ingen roll hur många akvarier man har, det kan vara tillståndspliktigt med ett akvarium och ok utan även för många burkar. Det som är intressant är vilket det är yrkesmässigt eller inte. För att avgöra det tittar man på ett antal kriterier, självständighet osv. Det som ställer till det i de här sammanhangen är att ett av kriterierna är vinstsyfte och det tolkar man ibland från myndighetshåll på ett annat sätt än man kanske kan tro själv, det kan finnas ett visntsyfte även om det går back och även om man själv inte tycker att man är ute efter att tjäna pengar.

Mindre hobbyverksamhet är dock knappast tillståndspliktigt även om det skulle vara nåt mer akvarium än sex stycken. Blir det större och mer regelmässig försäljning kan man behöva tillstånd och det söks numera hos Länsstyrelsen.

En annan sak är det med kurserna, det behövs om man säljer och det är större omfattning. Vad det där med större omfattning egentligen är har inte utretts i samband med kurserna men eftersom det är sex akvarier i samband med fiskdagis så ger ju det nån slags vägledning även här. Har man sex akvarier eller fler och säljer i inte allt för obetydlig omfattning kan man alltså behöva gå kurser.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• endymion
                            • October 2006
                            • 680

Ni får ta och komma till Ciklidstämman i Växjö 19-21/4 2013 så får ni se en som genomfört sina storslagna planer

Kommentar

Arbetssätt...