Ta hem fisk från thailand??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MichaelE
    • June 2002
    • 903

Ta hem fisk från thailand??

Ska till thailand vid jul och har hört talas om akvariemarkanden i bankok (missade den förra gången jag va där så nu måste jag se den), och att det ska vara mycket bra priser där på tex asiatiska arowana mm.

Så jag undrar om det ens är möjligt att ta hem fisk därifrån (om man kör med syrgas mm) och om någon har gjort det?

Vill veta det innan man börjar bråka med jordbruksverket om tillstånd mm.

Mvh Michael
    Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

Nu med både salt och sött .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Ursprungligen postat av MichaelE
    Ska till thailand vid jul och har hört talas om akvariemarkanden i bankok (missade den förra gången jag va där så nu måste jag se den), och att det ska vara mycket bra priser där på tex asiatiska arowana mm.

Så jag undrar om det ens är möjligt att ta hem fisk därifrån (om man kör med syrgas mm) och om någon har gjort det?

Vill veta det innan man börjar bråka med jordbruksverket om tillstånd mm.

Mvh Michael
    Normalt sett så räcker det med en veterinärbesiktning i första EU-landet du kommer till på vägen hem. Detta skall aviseras i förväg och kostar en knapp tusing om du kommer dagtid - kvällstid är det åtskilligt dyrare.

Vad gäller den asiatiska arowan så är den A-listad vilket gör det oerhört krångligt och du måste ha Cites-papper (tar ofta minst en månad att få), veterinärintyg etc. etc. Det är helt omöjligt att köpa på plats och bara plocka med hem om du inte smugglar - men för CITES-listade djur är det mycket höga straff.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• MichaelE
      • June 2002
      • 903

jo, angående aron så misstänkte jag nästan det, jaja, dom har ju börjat dyka upp i här till lite vettigare priser nu så får väll köpa i sverige.

Behöver man inte kolla med jordbruksverket och sånt, hörde något om att man var tvungen att redovisa alla arterna man har planerat att ta hem i förväg mm, och hur är det med den thailändska tullen, vill inte dom ha några papper på fiskarna?

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Ursprungligen postat av MichaelE
        jo, angående aron så misstänkte jag nästan det, jaja, dom har ju börjat dyka upp i här till lite vettigare priser nu så får väll köpa i sverige.

Behöver man inte kolla med jordbruksverket och sånt, hörde något om att man var tvungen att redovisa alla arterna man har planerat att ta hem i förväg mm, och hur är det med den thailändska tullen, vill inte dom ha några papper på fiskarna?
        Även om du köper arowanor i Sverige så se till att det medföljer CITES-papper. Det räcker att någon anmäler dig eller att du t.ex. sätter ut en annons på dom så åker du dit så det sjunger om det - det gäller t.o.m. om de arowanor du köper skulle vara odlade i Sverige.
        Du klarar dig inte genom att skylla på den du köpte av - det enda som händer då är att ni bägge åker dit.

Redovisa arterna brukar man inte behöva göra om det lägger icke listade djur - en zoopetartikel i ämnet http://www.zoopet.com/index.php?opti...249&Itemid=131

Hur det funkar med tullen i Thailand vet jag inte men om det gäller icke listade djur så är det sannolikt inte några större problem (kolla med dom du köper fiskarna av).

Under alla omständighter tycker jag du skall ringa jordbruksverket och fråga
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• MichaelE
          • June 2002
          • 903

jo att snacka med jordbruksverket verkar vara en bra idé

Kommentar

• Tenkare
            • May 2005
            • 2519

Så om jag skulle köpa en fisk som jag vet står med på CITES lista så ska jag kräva att få papper på den i djuraffären annars ska man inte köpa den?
            Neca eos omnes, deus suos agnoscet

Min zon Min Tenkare

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Ursprungligen postat av Tenkare
              Så om jag skulle köpa en fisk som jag vet står med på CITES lista så ska jag kräva att få papper på den i djuraffären annars ska man inte köpa den?
              Åtminstone inte A-listade djur
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell

Kommentar

• Tenkare
                • May 2005
                • 2519

Ok.
                Neca eos omnes, deus suos agnoscet

Min zon Min Tenkare

Kommentar

• ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

Ta med dig mycket pengar då fisken är dyr, tex 1:- för ungfödare . Det finns även massor av växter att köpa till mycket bra priser, och de behöver du inte smuggla .
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• teletubis
                    • September 2005
                    • 224

tjenare jag åker till thailand varje vinter men har totalt missat detta var i bangkok ligger stället det måste ju kollas upp till vintern ? Om jag skulle ta med några discusar hem skulle det funka i praktiken är det någon här som skulle vilja tala om hur jag skulle gå till väga Vad skall man förvara dom i och så vidare ? För jag såg discusar i vintras där nere och dom var grymt billiga dom skulle ha 80 kr styck för sådana som jag sett här hemma för 600-700 kr

Tacksam för svar

Kommentar

• kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

Ursprungligen postat av teletubis
                      tjenare jag åker till thailand varje vinter men har totalt missat detta var i bangkok ligger stället det måste ju kollas upp till vintern ? Om jag skulle ta med några discusar hem skulle det funka i praktiken är det någon här som skulle vilja tala om hur jag skulle gå till väga Vad skall man förvara dom i och så vidare ? För jag såg discusar i vintras där nere och dom var grymt billiga dom skulle ha 80 kr styck för sådana som jag sett här hemma för 600-700 kr

Tacksam för svar
                      Som det skrivits ovan så behövs det en del från Thailand behöver du ett Health certificat vilket odlaren därnere kan ordna mot ersättning förståss. Odlaren paketerar dem också så här går lite pengar till. Som Kjell sedan skriver skall dock vetrinärsbesiktigas i första Eu land de anländer till. Detta kan kosta från 1000 lappen o uppåt beroende på ankomsttid. Problemet är också att denna besiktning tar tid så skall man vidare med anslutningsflyg så är det iregel kört. Vetrinären skall också föraviseras minst tre dagar innan.
                      Sedan till kommer priset för vikten, skickar man med fraktflyg ligger detta kring 7 dollar om man tar över 100 kg annars ligger det strax över 9 Dollar per kilo.
                      En box brukar ligga runt 18 kg. Til detta kommer också sedan ett speditionsintyg som också kostar runt 1000 lappen.
                      Sammanlagt blir det en del och det kan ju också förklara en del av den stora prisskillnaden. Oandra sidan finns det diskus där nere också som kostar betydligt mer.l Det finns 5 cm:ers diskus som kostar över 100 dollar per st i inköp redan därnere.
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

Kommentar

• Daniel Blom
                        • June 2003
                        • 1670

Ursprungligen postat av teletubis
                        tjenare jag åker till thailand varje vinter men har totalt missat detta var i bangkok ligger stället det måste ju kollas upp till vintern ?
                        Chatuchak Weekend Market ligger perfekt till - nära skytrain (åk till stationen Mo Chit längst norrut) eller tunnelbana (har glömt vad stationen heter).
                        Hela marknaden är bara öppen på helger, men många fiskförsäljare har öppet hela veckan.
                        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                        och framgången är given.
                        Samuel Clemens
                        Mina bilder

Kommentar

Arbetssätt...