De butikerna i och omkring Göteborg som är bra och värda ett besök är:
Nols Ciklidhobby i Nol
Herkules Zoo
Trop Akvariefiskimporten
Zoomässan i Kungsbacka
Skillnaden på dessa på Hornbach är att de faktiskt är zoobutiker och inte byggvaruhus .. Det innebär bland annat att de har mycket bättre koll på vad de säljer och pratar om. Hornbach har en del inredning som kan vara värt att titta på men annars skulle jag nog hålla mig till akvariebutikerna.
Jag var på Hornbach när det var nyöppnat i Malmö och vi åker dit lite då och då och vad gäller standarden på fiskarna och akvarierna så har den varierat kraftigt. I början var det mycket döda fiskar och dålig skötsel. Sa dessutom till då jag såg en fisk som låg och sprattlade i en dödskalle som de plockat upp ur ett akvarium. (fast det kan ju hända den bäste) Men så kom jag tillbaka någon månad senare och då satt det en stor skylt upp med informationen
"Jag Kalle Kallesson (minns inte namnet) är utbildad akvarist och har ansvar för akvarieavdelningen. Har ni några frågor så kom till mig."
Det märktes att en kunnig person kommit dit för fiskarna mådde bra, inga döda och det var jättefint i akvarierna. Sen några månader senare så var skylten borta (han hade väl gett upp stackarn) och återigen var det 1-2 döda fiskar i VARJE akvarium. Näe, det enda jag köper där är prylar för de har ett otroligt sortiment och hyggliga priser. Fast de brukar ha minst (!) 2 ovanliga malar vilket gör det liiiite jobbigt att bara gå där och titta...
Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.
Nu när jag var på Hornbach häromdagen såg jag faktiskt bara en end död fisk, men övriga gånger har jag sett desto fler.
Fiskar skulle jag nog inte bry mig om att köpa där. Däremot tyckte jag att de hade mycket rötter och stenar. Jag köpte två halvsmå rötter till mitt 60 l varav bara ena fick plats. De kostade 79:-/st.
Jag brukar åka runt och kika på fisk i olika zooaffärer även om jag inte har för avsikt att köpa i varje butik. men jag ska ta en titt på de butiker ni föreslagit här. Idag blir det Herkules om jag hinner.
Jag har aldrig jobbat på en zooaffär men jag tror att det här med antalet döda fiskar beror lika mycket på hur fort personalen tar bort dom som på hur dom sköter karen för övrigt.
Med tanke på hur mycket fisk som passerar in och ut ur en butik vore det konstigt om det inte dog fiskar varje dag, även i den mest väl skötta butiken.
Tror som sagt hemligheten ligger i att se över och plocka bort död fisk så snabbt som möjligt. Då tror kunden att det aldrig dör några firrar.
Ni som jobbat/jobbar i zooaffär få rätta mig om jag skulle ha fel nu igen
Självklart dör det en hel del fisk i en zooaffär, men det är ju av yttersta vikt att personalen kollar alla kar noga och håvar upp dem innan öppningsdags. Det är inget folk vill se och ryktet hos en akvariebutik kan snabbt gå utför om man ser döda fiskar varje gång man är där. Men visst, nån döing då och då e la ok, men inte flera stycken vid varje besök och speciellt inte sådana som legat ett tag och börjat mögla.
Jag har aldrig jobbat på en zooaffär men jag tror att det här med antalet döda fiskar beror lika mycket på hur fort personalen tar bort dom som på hur dom sköter karen för övrigt.
Med tanke på hur mycket fisk som passerar in och ut ur en butik vore det konstigt om det inte dog fiskar varje dag, även i den mest väl skötta butiken.
skötseln är ju A och O och just titta igenom akvarierna gör mycket.
det hornbach har problem med är nog att det ibland kommer in folk från andra avdelningar som inte kan nåt egentligen.
sen gör det väldigt mycke vem som arbetar för dagen.
har varit på hornbach och sett fullt acceptabelt ut medans andra dagar har det varit totalt kaos.
dör fiskar gör det ju herkules zoo har nog iallafall bortåt en 10.000 fiskar eller nåt.
Ursprungligen postat av alcar
hornbach har ju 2 månaders överlevnadsgaranti
så om fisken dör får man en ny om man tar med fisken och lite av sitt vatten
om dom inte hittar nått fel på vattnet
2 månader är skitsnack från deras sida.
enligt svensk lag har man 3 års garanti på alla varor man köper numera.
så om fisken dör får man en ny om man tar med fisken och lite av sitt vatten
om dom inte hittar nått fel på vattnet
Öh, stämmer det verkligen ? Det kan hända mycket på två månader. Hur testar de vattnet och vad skulle de tänkas hitta ? Skulle väl vara nitrit isåfall, men herregud, två månader ?? Nä, det där tror jag inte på !!!
"2 månader är skitsnack från deras sida.
enligt svensk lag har man 3 års garanti på alla varor man köper numera."
Jösses, nu blev det ändå värre ! 3 år ? Tror inte för en sekund att det gäller levande djur, snarare videoapparater och annat. Fabrikationsfel gäller väl den garantin, kan en Skalare ha ett fabrikationsfel som helt plötsligt dyker upp efter nästan tre år ?
3 år?! Intressant, då skulle jag kunna gå till affären och begära få nya kampfiskar hela tiden då de lever 1-2 år - snacka om förmånligt! Bra ekonomiskt tänkande om man skaffar årskillis.
Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.
ja har diskuterat detta här med konsumentrådgivare och det är samma regler för fiskar som för en video.
dom 6 första månaderna är det säljaren som ska bevisa att varan är defekt.
resterande 30 månader är det köparen som ska bevisa att varan är defekt.
självklart finns det undantag gällande säsongsfiskar och fiskar med kort livslängd.
ett svar jag fått från konsumentrådgivaren.
När man har köpt en vara även när det är ett djur kan man reklamera det om man anser att det är felaktigt. När det gäller ett djur kan det bli svårare att konstatera ifall felet är orsakat av köparen eller säljaren. Inom det första halvåret ligger bevisbördan på säljaren restarnde tid (3år) ligger bevisbördan på köparen. Vid en reklamation har man även rätt till ersättning för de merkostnader man har drabbats av. Din sista fråga får samma svar som den första.
men då det är en levande varelse blir det hela mycket krångligare än om det skulle gälla en video men visar också att dom där 10dagarna en del kör med är skitsnack de också.
ibland kan det ta långt mer än 10 dagar innan fiskar dör av defekter dom hade vid inköp.
Jo, jag misstänkte att det låg till ungefär så. Kunde bara inte motstå frestelsen att skriva en kommentar till det.
En bra affär där de känner en så brukar ju sånt inte vara nåt problem. Jag har fått nya fiskar även om det gått 1 månad sen jag köpte dem... Fast jag önskar att jag vetat det redan från början när jag skaffade akvarium då en del dog (och det var inte mitt fel) - hade blivit lite billigare då.
I princip inga djuraffärer lämnar överlevnadsgaranti och jag är mycket förvånad att Hornbach gör det. Vissa grossister lämnar däremot en garanti att tansporten skall gå ok. Man kan då fotografera de döda fiskarna, skicka in bilderna och få nya.
Att "tre års garanti" skulle gälla levande djur låter helt befängt och det kan inte vara sant. Även om det nu vore sant är det omöjligt att bevisa att "varan är defekt".
Sen fattar jag inte varför säljaren skulle bevisa att varan är defekt? Var har han för intresse att bevisa att sina egna varor är defekta? Låter också helt befängt. Är du säker på att din källa är tillförlitlig?
Där ser man.
Krångligare är bara förnamnet. Finns det några exempel på av vilka orsaker/grunder man kan komma tillbaka till Zoobutiken och kräva pengarna tillbaka ( samt tillägg för de merkostnader man haft ) efter låt säga 5 månader ? Det kan ju knappast gälla p.g.a. sjukdom ( efter 5 månader ).
Kommentar