Tips på borrmaskin som grejar betong?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Är helt häpen över den där Biltema borren - har svårt att tänka mig att en borrhammare för 349:- funkar på vår betong, men gör den det är det inte mycket dyrare än att hyra hiltin, så det är kanske värt att köpa & testa.

Ang. att bila betong... Vi bilade upp köksväggen under renoveringen, och hyrde då en bila. Det var ett otroligt stort & macho verktyg och hackade rätt lätt upp betongen, men bor du i hyreshus, varna alla i god tid - det låter otroligt mycket i hela huset när man bilar i betong. Det är nästan så att dina _grannar_ behöver hörselskydd.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• oveb
      • January 2004
      • 2577

Ursprungligen postat av HazelCR
      Om jag tolkar era svar rätt, så bör det fungera att göra mindre omflyttningar eller borrningar i betong med Borrhammaren från Biltema. Till Uppsala åker jag lite då och då, och där finns närmaste Biltema för mig. Jag får titta då.

Hur ser en maskin som man bilar med ut, om vi prator om modell större, men fortfarande hyrbar och hanterbar för en normalhändig person?
      Kolla på http://www.hyreshuset.com , hyr du en för ett par hundra så kan du även låna de borrar/mejlslar som du behöver !

"Bra verktyg gör halva jobbet" är en klyscha men stämmer alldeles otroligt bra!
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

Kommentar

• oveb
        • January 2004
        • 2577

Ursprungligen postat av Azur
        Är helt häpen över den där Biltema borren - har svårt att tänka mig att en borrhammare för 349:- funkar på vår betong, men gör den det är det inte mycket dyrare än att hyra hiltin, så det är kanske värt att köpa & testa.

Ang. att bila betong... Vi bilade upp köksväggen under renoveringen, och hyrde då en bila. Det var ett otroligt stort & macho verktyg och hackade rätt lätt upp betongen, men bor du i hyreshus, varna alla i god tid - det låter otroligt mycket i hela huset när man bilar i betong. Det är nästan så att dina _grannar_ behöver hörselskydd.
        Köper du en och testar så berätta gärna hur det gick...

Har åxå varit och ryckt i biltemaborren och den ser och känns skitseriös ut men jag är skeptisk. Hade den varit pneumatisk så hade det nog stått att den är det.
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

Kommentar

• Patrik_växjö
          • July 2002
          • 2046

Grejen är ju det att jag om är hantverkare föredrar de dyrare produkterna. De billiga är svagare, alltså dåligt slag, har mer plast etc i motorerna, krångliga chuckar etc. Ofta så är de även tyngre och låter mer efter som de bara har en hastighet.

Men helt klart, ska man bara göra ett par hål, eller vad det handlar om så lär de säkert duga. Man använder ju inte sånna här saker varje dag, hemma.

Hade jag inte haft tillgång till prylar igenom jobbet skulle jag också fundera på till Biltema, Cheapy whatever...
          / Patrik /

Kommentar

• Raven
            • February 2005
            • 15385

Ursprungligen postat av Patrik_växjö
            Men helt klart, ska man bara göra ett par hål, eller vad det handlar om så lär de säkert duga. Man använder ju inte sånna här saker varje dag, hemma.
            helt klart.
            köpte en skruvdragare för ett tag sen på biltema 250kr funkar alldeles utmärkt för mej som har behov KANSKE 1gång per månad men inget för en som arbetar med det dagligen.
            då är det i längden billigare att lägga pengar på dewalt hilti och liknande märken.
            men även för en hemmapulare kan det löna sej att köpa b&d skil eller liknande märken till exempel.
            polarn har en borrmaskin märke skil som är 10år eller nåt funkar klockrent ännu och då har jag använt den för att slippa bort färg från flera mopeder till exempel och det är rätt tungt jobb.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• mam
              • May 2004
              • 1064

Jag säger bara Hilti! "Fluff fluff" så är det klart.

Det går säkert att hyra, men fråga i grannskapet om någon har som du får låna. Vem vet? Blondinen på 3:e våningen kanske rent av har en.
              /Nina

Kommentar

Arbetssätt...