Tips på borrmaskin som grejar betong?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Tips på borrmaskin som grejar betong?

Tjena,
    skulle hänga upp mina nya metallhalider, men gick bet - min dyra fina Black & Decker borrhammare (B&D's största, KR70LSR "Laserstorm", ja den heter så, med laservattenpass, SDS chuck etc) går bet på betongen i vårt tak.

Kommer antagligen att få hyra en Hilti eller Bosch för att borra i betongen, men skulle ändå vilja höra om nån har tips på en bra borrhammare som kan borra i hård betong och som kostar inte alltför mycket?

Inte Black & Decker; det är uppenbarligen rena leksaks-borrmaskiner.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

om du betalar frakt kan du få låna min

mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

Kommentar

• NE
      • January 2004
      • 1549

Har själv en AEG som är väldigt bra, troligen en äldre modell av denna:

Skulle kunna vara denna på svenska (ingen bild, svårt att kolla):

Hitta det du behöver för gör-det-själv, sport, fritid, trädgård, bil och hem hos Harald Nyborg. Hela familjens online varuhus med alltid låga priser.
      /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• Andreas_B
        • March 2004
        • 73

jag skulle sätta upp min takfläkt, och min maskin ville inte heller
        så jag låna en hilti. vilken skilnad. som natt o dag

Kommentar

• oveb
          • January 2004
          • 2577

Ursprungligen postat av Azur
          Tjena,
          skulle hänga upp mina nya metallhalider, men gick bet - min dyra fina Black & Decker borrhammare (B&D's största, KR70LSR "Laserstorm", ja den heter så, med laservattenpass, SDS chuck etc) går bet på betongen i vårt tak.

Kommer antagligen att få hyra en Hilti eller Bosch för att borra i betongen, men skulle ändå vilja höra om nån har tips på en bra borrhammare som kan borra i hård betong och som kostar inte alltför mycket?

Inte Black & Decker; det är uppenbarligen rena leksaks-borrmaskiner.
          Är det "betongplank" som jag har så behövs rediga grejor. Åk till Malte på Hyreshuset i Norrviken och säg att jag har lovat att du skall få massor i rabatt när du hyr en

Är det "betongplant" så är de lite scary att borra i för dom rackarna har en luftspalt i sig och när man kommer in i den så är man helt övertygad om att det blir som i Gevaliareklamen...
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Japp, hyrde hilti när vi renoverade, den borrade i betongen som smör, mycket imponerande. Det blir väl att hyra den igen, det är inte särskilt dyrt och vi är nästan granne med uthyraren.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Raven
              • February 2005
              • 15385

använt en sån här till betong och funkade mycket bra.
              Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!

ignorera att det står biltema.
              den säljs under minst 4 olika märken bl.a på hornbach.
              polarn har använt den även till att slå upp ett stort hål i väggen i källarn på sin villa för att ta ut oljetanken.
              väggen va över 25cm.
              även använts för att spräcka en betongklump modell stor som låg mitt i gräsmattan.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• HazelCR

Jag lånar Azurs tråd och passar på att fråga om betonggolv mm. Om man vill flytta ett avlopp, så måste man ju bila upp betonggolvet så att vattenrör får plats och sedan ett större hål vid själva avloppsbrunnen. Innebär ordet "bila" något mer i detta sammanhang?

Vilken typ av maskin hyr man för att kunna åstadkomma detta?

Om man bara vill flytta ett avlopp en mindre sträcka, ca ½ meter från ett rum till ett annat. Kan man då ge sig på betonggolvet med en vinkelslipmaskin med kapskiva eller med en borrmaskin som Raven tipsar om?
                Armeringsjärn kan väl också ställa till det. Vad får man ta till då? Vinkelslip med kapskiva eller bultsax?

Ett annan betongfråga, hur borrar man igenom ett betonggolv eller gråsuggevägg, så att man kan få till nya vattenrör?

Mina frågor kommer sig av att jag har möjlighet att få till ett akvarierum i min källare, men rummet har varken vatten eller avlopp, så jag funderar på flera olika alternativ för att få till det på ett bättre sätt.

Kommentar

• Raven
                  • February 2005
                  • 15385

Ursprungligen postat av HazelCR
                  Jag lånar Azurs tråd och passar på att fråga om betonggolv mm. Om man vill flytta ett avlopp, så måste man ju bila upp betonggolvet så att vattenrör får plats och sedan ett större hål vid själva avloppsbrunnen. Innebär ordet "bila" något mer i detta sammanhang?
                  bila är kort å gott att förstöra betongen.

Om man bara vill flytta ett avlopp en mindre sträcka, ca ½ meter från ett rum till ett annat. Kan man då ge sig på betonggolvet med en vinkelslipmaskin med kapskiva eller med en borrmaskin som Raven tipsar om?
                  Armeringsjärn kan väl också ställa till det. Vad får man ta till då? Vinkelslip med kapskiva eller bultsax?
                  den "borrmaskinen" jag länkade till är inte en ren borrmaskin.
                  går att stänga av den funktionen så enbart slagfunktionen är igång och den hade varit mer än tillräcklig för att bila upp golvet i mitt badrum.
                  armeringsjärn kapas med lämpligt verktyg som ex: vinkelslip.
                  bågfil går också fint och ger träning samtidigt

Kommentar

• Patrik_växjö
                    • July 2002
                    • 2046

För mig finns inga alternativ till Hilti på slagborr, även kallade borrhammare..

Annars är Hiltis valiga borrmaskiner/skruvdragare rätt tunga och klumpiga.. Då föredrar jag Panasonic..

Det är även mycket viktigt med fräscht borr, där kan man snacka om natt å dag...
                    Senast redigerad av Patrik_växjö; 06 November 2005, 12:05.
                    / Patrik /

Kommentar

• Raven
                      • February 2005
                      • 15385

Ursprungligen postat av Patrik_växjö
                      Det är även mycket viktigt med fräscht borr, där kan man snacka om natt å dag...
                      definitivt oavsett vad det är för typ av borr och material.

Kommentar

• Patrik_växjö
                        • July 2002
                        • 2046

Ursprungligen postat av Raven
                        Ursprungligen postat av Patrik_växjö
                        definitivt oavsett vad det är för typ av borr och material.
                        Hehe, givetvis.. Gav dig öppet mål där Men jag menar att det är extra viktigt att ha det om man ska slå hål i betong.
                        / Patrik /

Kommentar

• oveb
                          • January 2004
                          • 2577

En riktig borrhammare är pneumatisk, är den inte det så duger den inte till riktigt hård betong
                          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

Kommentar

• HazelCR

Om jag tolkar era svar rätt, så bör det fungera att göra mindre omflyttningar eller borrningar i betong med Borrhammaren från Biltema. Till Uppsala åker jag lite då och då, och där finns närmaste Biltema för mig. Jag får titta då.

Hur ser en maskin som man bilar med ut, om vi prator om modell större, men fortfarande hyrbar och hanterbar för en normalhändig person?

Kommentar

• Raven
                              • February 2005
                              • 15385

va nåt sånt här som användes nyligen imitt badrum
                              tog kanske 4-5minuter å bila loss golvbrunnen.

Kommentar

Arbetssätt...