Omvänd osmos, farligt eller inte?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • port513
    • October 2005
    • 116

Omvänd osmos, farligt eller inte?

Läst en massa om inlägg där det påstås vara otroligt farligt att dricka destilerat vatten eller vatten renat med omvänd osmos.

Skickade in följande brev till livsmedelsverket

"
    Hejsan!

Nu vill jag avliva en myt som cirkulerar på nätet.

Några påstår att man dör av att dricka vatten renat med omvänd osmos. Finns det några belägg på detta eller är det bara skräckhistorier för att roa folk som inte vet bättre?

Visst smakar vatten renat med omvänd osmos ingenting men att det skulle vara farligt låter för mig väldigt lustigt.
    "

Svaret blev följande:

"Hej hej

Det är myter och geschäft, alltså påståenden från någon som vill tjäna pengar på andras okunnighet och rädsla. Å andra sidan finns det inget som säger att det är nyttigt heller - sånt är mycket svårt att visa! Låt ingen lura pengarna av dig!

Hälsningar från Eva-May Ohlander
    Upplysningen
    "

Enligt livsmedelsverket är det alltså helt ofarligt för oss människor. Är det helt ofarligt för akvariefisk att vistas i vatten renat med omvänd osmos?

Själv kör jag faktiskt ett akvarie där det endast stoppades i vatten renat med omvänd osmos och det fungerar kanon, skillnaden på detta och de andra är att här är det inga alger alls.

Ändring:

I osmosakvariet lever 2st kräftor och 4st guppy.

/Henke
  • PatrikMalmo

Tja, det man får grunna kring är vad osmosvatten är. Själva metoden är helt igenom mekanisk, så det kan inte hamna några kemikalier i vattnet. På så vis är det ofarligt både för människor och vattenlevande djur.

Osmosvatten innebär ett vatten som är nästan som destillerat vatten, dvs det innehåller inga som helst salter (om det inte är fel på filtret). Det som händer om man bara dricker sådant vatten är att kroppen inte får i sig alla salter - självklart beroende på vad man äter och dricker för övrigt. "Normalt" sötvatten brukar dock smaka bättre än osmosvatten.

I akvariet så är osmosvatten inte direkt farligt för fiskarna, såvitt jag bedömer. Problemet blir där att man får ett väldigt instabilt vatten, vars värden kan ändras mycket fort (ffa pH-värde), eftersom karbonatsystemet är satt ur spel. DÅ kan osmosvattnet indirekt vara farligt för fiskarna. Dessutom har ju olika fiskar olika krav - att hålla sjö-ciklider i rent osmosvatten betraktar t ex jag som i det närmaste djurplågeri. De lever och trivs i vatten med pH kring 8 samt ett rätt bra innehåll av olika salter. Mjukvattenfisk kan däremot trivas bra i rent osmosvatten - så länge man kan hålla vattenvärdena stabila. Just därför rekommenderas ofta att man i vart fall har ett KH på 3 - minskar risken betydligt för pH-svängningar.

Så - ofarligt att dricka, ja. Men till vilken nytta? Salterna är bra att få i sig. Ofarligt för fiskarna, ja. Man riskerar dock mycket snabba pH-svängningar och olika fiskarter trivs med olika vatten.

Hilsen,

P

Kommentar

• port513
      • October 2005
      • 116

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Tja, det man får grunna kring är vad osmosvatten är. Själva metoden är helt igenom mekanisk, så det kan inte hamna några kemikalier i vattnet. På så vis är det ofarligt både för människor och vattenlevande djur.

Osmosvatten innebär ett vatten som är nästan som destillerat vatten, dvs det innehåller inga som helst salter (om det inte är fel på filtret). Det som händer om man bara dricker sådant vatten är att kroppen inte får i sig alla salter - självklart beroende på vad man äter och dricker för övrigt. "Normalt" sötvatten brukar dock smaka bättre än osmosvatten.

I akvariet så är osmosvatten inte direkt farligt för fiskarna, såvitt jag bedömer. Problemet blir där att man får ett väldigt instabilt vatten, vars värden kan ändras mycket fort (ffa pH-värde), eftersom karbonatsystemet är satt ur spel. DÅ kan osmosvattnet indirekt vara farligt för fiskarna. Dessutom har ju olika fiskar olika krav - att hålla sjö-ciklider i rent osmosvatten betraktar t ex jag som i det närmaste djurplågeri. De lever och trivs i vatten med pH kring 8 samt ett rätt bra innehåll av olika salter. Mjukvattenfisk kan däremot trivas bra i rent osmosvatten - så länge man kan hålla vattenvärdena stabila. Just därför rekommenderas ofta att man i vart fall har ett KH på 3 - minskar risken betydligt för pH-svängningar.

Så - ofarligt att dricka, ja. Men till vilken nytta? Salterna är bra att få i sig. Ofarligt för fiskarna, ja. Man riskerar dock mycket snabba pH-svängningar och olika fiskarter trivs med olika vatten.

Hilsen,

P
      Det med salterna var det jag funderat över också samt att det som du säger måste blir en väldigt ostabil pH miljö.

/Henke

Kommentar

• kaj.p
        • June 2002
        • 2952

En liten länk http://www.absolute-water.com/water/2.html
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

Kommentar

• Tastyfish
          • February 2005
          • 1761

Dom flesta saltvattensakvarister använder osmos.. dom som odlar köttätande växter eller har regnskogterrarium har osmos eller regnvatten (om dom bor i områden som inte är förorenade).

Jag tror att det är främst membranet i osmosmekanismen som gör att andra jonföreningar som salter fastnar. Vilket är just vad som händer.. Saker fastnar i membranet.
          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
          Måste skaffa mig fler djur!

Kommentar

• LN
            • November 2004
            • 1478

Ja vet inte Patrik. Ja håller inte med dig ang. djurplågeri på sjöfisk.
            Har trassel med mitt kranvatten så att jag kör cosmosvatten i fyra kar.
            När ja byter vatten på t.e.x mina multisar ( 18 st samt 10-20 yngel i Tanganyikakar med snäckor, kalksten samt Malwisand) så leker minst två par varje gång. Revirkamper samt matglädje ökar. Tror att det handlar om att berda vattnet en uns bara. Lite salt av god kvalite och några ögonblick av mätning så får man ett vatten som mina firrar trivs i i alla fall. Ja har inga problem i varken Malawit eller Tanganyikat med PH svängningar. Däremot i SA kar kan man få lite problem om man inte ser upp med kalket eller rättare sagt avsaknaden av kalk. Löste det enkelt genom att ha kalksand i ett ytterfilter.
            Larry
            Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
            http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

Kommentar

Arbetssätt...