Säljs glofish i Sverige?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Red Cloud
    • January 2005
    • 103

Säljs glofish i Sverige?

Eftersom det inte finns en kategori för genmodifierade fiskar skapade jag tråden här (flytta den gärna dit du anser att den hör hemma Kjell).

För er som inte vet vad glofish är:

Inte för att jag tänkte köpa några själv men jag har aldrig sett några i en svensk affär. Någon annan som har gjort det?
    Senast redigerad av Red Cloud; 15 February 2005, 00:50.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Innehav och handel med genmodifierade djur är mycket stärngt reglerad i Sverige, och i stort sett i hela EU.
    Glofish-folket har försökt kringgå det genom att sterilisera fiskarna med strålning, men jag betvivlar det hjälper dem att få tillstånd.

Glofish - dvs zebrafiskar och risfiskar med en fluorescerande version av ett enzym - säljs dock i USA och fjärran östern för nån tia styck.
    Fisken lider f.ö. inte - enzymet är en fullt fungerande version av ett enzym som naturligt finns i fisken - och risken att det skall spridas i naturen är nog noll.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Flyttar tråden till karpfiskar eftersom det väl oftast är Zebrafiskar som används. Såg dom för övrigt i Singapore för rätt många år sen och blev inte speciellt imponerad.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Jag har hört samma från amerikanska akvarister - glofisharna är inte särskilt snygga. De flesta bilderna på nätet är kraftigt photoshoppade reklam-bilder från firman som gör fisken, medan de sägs se mer ut så här hemma i folks akvarier: http://www.timstropicals.com/Inventory/GloFish/Glo3.jpg
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Ursprungligen postat av Azur
          Jag har hört samma från amerikanska akvarister - glofisharna är inte särskilt snygga. De flesta bilderna på nätet är kraftigt photoshoppade reklam-bilder från firman som gör fisken, medan de sägs se mer ut så här hemma i folks akvarier: http://www.timstropicals.com/Inventory/GloFish/Glo3.jpg
          Så eller med något skarpare färger var de jag såg - det retliga är bara att jag inte ens fotade dom när jag såg dom eftersom jag bedömde dom som helt ointressanta. Kunde ha varit kul att ha fotona så här i efterhand nu när det blivit diskussion om dom.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Red Cloud
            • January 2005
            • 103

Fisken lider f.ö. inte - enzymet är en fullt fungerande version av ett enzym som naturligt finns i fisken - och risken att det skall spridas i naturen är nog noll.
            Förstår faktiskt inte varför folk blir upprörda. Det är egentligen inte konstigare än att vi har avlat fram t ex röda platy. Själv tycker jag egentligen bara illa om den typen av förädling när man ändrar fiskens form så att det leder till problem med att simma. Exempelvis alla möjliga och omöjliga avelsformer av slöjstjärtar som finns.

Kommentar

• Triana
              • January 2005
              • 840

Det här är väll nästan som förr när man gjorde fiskar Självlysande med färg? det var dock kanske mer djurplågeri när man gav dem en spruta..

Jag skulle nog inte ha något sont här i mitt akvarium.. det är inte avlat, det är genmodifierat, det betyder att det inte är det aldra minsta naturligt och kan ta riktigt fula vändningar.. Nu är de ju steriliserade så det lär inte hända något i tredje generation.. men jag tycker inte det är helt etniskt.

Kommentar

• Azur
                • March 2003
                • 12946

Ursprungligen postat av Red Cloud
                Förstår faktiskt inte varför folk blir upprörda. Det är egentligen inte konstigare än att vi har avlat fram t ex röda platy.
                Jag tror inte att nån egentligen tror just glofish är farliga, utan anledningen till att genmanipulerade djur är hårt reglerade är att man inte vill behöva utvärdera dem ett åt gången - för det här är bara de första genmanipulerade djuren, vi kan helt säkert räkna med att det kommer fler.

Och börjar vi prata t.ex. snakeheads eller tilapia med gener som gör att de tål svenskt utomhusklimat så blir risken för spridning i naturen med ens mycket större.

Kommentar

• Red Cloud
                  • January 2005
                  • 103

Och börjar vi prata t.ex. snakeheads eller tilapia med gener som gör att de tål svenskt utomhusklimat så blir risken för spridning i naturen med ens mycket större.
                  Jo men sådan förädling har jag aldrig hört talas om. Akvariefiskar brukar ju alltid förädlas så att de får färger/former som vissa tycker är vackra.

Kommentar

• Triana
                    • January 2005
                    • 840

dock vet man ju inte alltid hur de påverkas... de blir vackra men kan inte deras beteende förändras också utan att man kanske tänker på det? Man kan ju inte vara helt säker.. dessutom skulle det inte förvåna mig om de började försöka få fram mer tåliga fiskar av inte så tåliga varianter.

Kommentar

• Red Cloud
                      • January 2005
                      • 103

Ursprungligen postat av Triana
                      dock vet man ju inte alltid hur de påverkas... de blir vackra men kan inte deras beteende förändras också utan att man kanske tänker på det? Man kan ju inte vara helt säker.. dessutom skulle det inte förvåna mig om de började försöka få fram mer tåliga fiskar av inte så tåliga varianter.
                      Finns vad jag vet ingen som protesterar mot att platy är röda även om det är minst lika "onaturligt". Dessutom tror jag inte att någon tropisk fisk skulle klara en svensk vinter såvida man inte ger den en gen från en arktisk fisk.

Vilket säkerligen inte kommer att ske då det inte skulle öka marknadsvärdet. Vem skulle köpa en dyr svärdbärare som ser exakt likadan ut som en vanlig med den enda skillnaden att den tål minusgrader?

Kommentar

Arbetssätt...