Tullavgift från Tyskland?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dagge
    • December 2004
    • 188

Tullavgift från Tyskland?

Tänkte lägga en liten beställning från Tyskland på ett CO2 paket. Men så kom jag att tänka på om tullavgifter tillkommer.

Någon som har erfarenhet av detta? Brukar de kolla upp paketen?
    Beställer från aquaristic.net.

Inte så kul om jag får betala extra när jag hämtar ut paketet, blir ju trots allt 25% dyrare.
    Dagge
    Ampblog
  • rennicke
    • November 2003
    • 335

Har bara beställt från USA och sluppit tullen, en polare som beställde från samma företag åkte på tull så jag tror det är stickprov dom kör.

Ett knep som jag och många med mig kör med är att skriva ett mail till företag man köper av och be dom fylla i fraktsedlarna med diverse saker som gör att paketet är ointressant för tullen, tex gåva, bok eller skriva ner värdet på innehållet.

De flesta företag jag har varit i kontakt med ställer gärna upp på sånt, en del gör det tom utan att man behöver säga till.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905

Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

Kommentar

• Dagge
      • December 2004
      • 188

ok, men varför skulle inte tullen bry sig om mitt paket bara för att värdet är angivet?
      Vänligen förklara, jag vet inte riktigt hur tullen arbetar.
      Dagge
      Ampblog

Kommentar

• Poul
        • May 2003
        • 41

Det skall väl inte vara tull från Tyskland numera. Det är det som är lite av vitsen med EU.
        Kolla på tullens webbsida http://www.tullverket.se/se/Foretag/import/skatteomraden.htm. Om du inte handlar från Büsingen och Helgoland. Där blir det tull av nån anledning
        USA är en annan femma.

Kommentar

• -piraya-
          • November 2004
          • 156

Dagge, så länge du beställer från ett land inom EU betalar du moms i det land du beställer från och du behöver inte betala tull. I ditt fall med beställning från Tyskland behöver du inte oroa dig för tullen.

Dessutom är tullavgifter relativt låg, det är momsen som är hög, 25%.

Däremot kan det vara bra att vara uppmärksam på priserna i utländska webbutiker så att dem inkluderar moms, annars kan den billiga varan bli lika dyr som i Sverige!
          /Mats

Juwel Vision 180
          Eheim 2028

Juwel Rio 180
          Aquarelle 2x30W, co2

Kommentar

• twistedfish
            • August 2003
            • 140

Det som kan komma till är svensk moms och jag har hört från en tullare som jag känner att de stundtals kör stenhård koll så chansa. Ett annat problem kan bli garanti och om innehållet är skadad i paketet.
            220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Det tillkommer vare sig moms eller tullavgift på varor som kommer från andra EU-länder.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• davidvpt
                • October 2004
                • 33

Man betalar inte tull från annat EU-land.

För moms finns det två möjligheter:
                1. Exporterar landet till sverige för mindre än 10 basbelopp så gäller den moms som tillämpas i det exporterande landet. I tyskland är normalmoms 16%
                2. Exporterar landet för mer än 10 basbelopp så är företaget momsredovisningsskyldig i sverige och måste tillämpa svensk moms, dvs 25%.

Kommentar

• Dagge
                  • December 2004
                  • 188

Ojdå, många svar på en gång.

Hur fasen ska jag veta det där om basbeloppet?

Men tillkommer momsen överhuvudtaget? Inte enligt Kjell iaf...
                  Dagge
                  Ampblog

Kommentar

• davidvpt
                    • October 2004
                    • 33

Vid import från land utanför EU: försändelser med varuvärde ink frakt på under 300 kronor utgår ingen tull, däremot läggs moms på i sedvanlig ordning.
                    Skriver avsändaren ner värdet på försändelsen så gäller det även det värdet med vilket försändelsen är försäkrad. Skickar man en pryl värd 10.000 kronor men det står 3.000 på försändelsen och denna försvinner eller skadas i transporten så ersätts försändelsen bara upp till 3.000 kronor. Dessutom kan det räknas som falsk varudeklaration med böter i straffskalan. Dock är det senare ovanligt, men då tullen kan öppna och inspektera paket så kan de omvärdera värdet. De kan också begära in kvitto och andra köpehandlingar som visar verkligt värde.

Kommentar

• Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8083

Jag tror att den informationen är gammal, men kan också vara helt fel. Om företaget bara har ett wat nummer så betalas momen i deras land. Kolla alltid om företaget har ett tyskt watnummer om du är osäker.

Med aquaristic är det i vilket fall inga problem. Har handlat där ett 10 tal gånger och det har aldrig kostat varesig tull eller moms.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

Kommentar

• davidvpt
                        • October 2004
                        • 33

Tio basbelopp motsvarar drygt 300.000 kronor.

Kommentar

• davidvpt
                          • October 2004
                          • 33

Topfrog: Nej, det gäller fortfarande, men då få företag redovisar till svenska myndigheter om deras export till oss så är det få företag som tillämpar detta. Exempelvis Amazon i england och frankrike och Pixmania i tyskland lägger på 25% moms på försändelser till sverige.

Kommentar

• Dagge
                            • December 2004
                            • 188

Aj satan, bäst är alltså om jag fort som fasen skickar iväg min beställning. Sen be dom att få paket se ut som en julklapp och skriva på "Christmas gift!", så slipper jag moms och tullavgift om jag förstått det rätt.

Borde gå va?
                            Dagge
                            Ampblog

Kommentar

• Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8083

Moms slipper du aldrig, sen om det blir Tysk eller Svensk verkar vi inte vara ense om. Tull slipper du oavsett. Så det finns ingen anledning att få det att likna en julklapp.

Davidvpt: Var har du läst det om 10 basbelopp? Aquaristic bör ju skicka mer än så till Sverige och jag betalar tysk moms.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

Kommentar

Arbetssätt...