köpa fiskar i GBG

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

köpa fiskar i GBG

Jag tänkte kolla mer er "experter" vilka zoobutiker ni rekommenderar i Göteborg. Motivera gärna oxå. =)

Tack på förhand!

/Nina
    /Nina
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

Min favoritbutik är Herkuleszoo. Bra priser och rent och snyggt i karen.

Kommentar

• Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

Jag var till Gbg och kikade runt i några akvarieaffärer för någon vecka sedan. Hercules blev en stor favorit eftersom de hade ett brett utbud och bra priser... Hornbach har också en hel del bra... Nols ciklidhobby ligger ju en bit utanför stan, men det är värt ett besök om man gillar att ha och surra om ciklider... han hade massor av både ciklider och kunskap...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

Kommentar

• salo
        • January 2002
        • 108

Snart dags för en FAQ?

Herkules Zoo - Bra på utrustning låga priser på akvarier och tillbehör, bra sortiment på alla typer av fiskar.

Trop Akvarieimporten - har byggt ut med ciklidrum och brukar ha en hel del inne.

Nols Ciklidhobby - överlägset bäst på ciklider, stor tyngdpunkt på Afrikaner, en hel del Viktoria.

Ciklidhuset i Lerum - också bra på ciklider, tyngdpunkt på discus.

De två sista ligger dock inte inne i stan utan en bit utanför.

/Jonas

Kommentar

• Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

Sedärja.... missade Trop Akvarieimport... det var en härlig butik med stort mångfald.... men ska man leta malar, som jag gjorde... så var Hercules (hittade en L-200 för 300 kronor, halva priset mot Östersund) och Hornbach bäst av de affärer som jag besökte....
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

Kommentar

• Lenmar
            • February 2004
            • 6154

Hej Mam!

Herkules zoo är ju överlägset bäst, personalen är supertrevlig och väldigt hjälpsam. De har bra kvalitet på både fiskar och växter. Som kund har jag aldrig känt att de säljer för att tjäna pengar på mig.

Hornbach, får man bara tag i rätt person så är de väldigt kunniga. Då och då får de inhoppare från nån annan avdelning som inte är så kunnig men annars så har hela styrkan på zooavdelningen faktiskt utbildning i akvaristik, vilket ju faktiskt är mer än vad man kan säga om andra små luriga affärer belägna i små källarlokaler, där kunskaperna baseras enbart på egna personliga erfarenheter, fast det är ju inte heller att förakta. Hornbach har faktiskt bra priser, relativt hög kvalitet och de har många och fräscha växter att välja emellan. Öppettiderna är ju bara bäst. Till åtta på vardagarna och sex på helgerna. Hur bra är inte det??? När man vill komma ifrån barna en stund på kvällen är det alltid kul att åka dit en sväng och kolla fiskar (eller krukväxter eller lampor eller tapeter eller ja precis vad man vill!).

Trop akvarieimport på Kaggeleds torg, otroligt mycket akvarier. Sista gångerna jag varit där har det inte funnits så mycket kanske för att det är olika säsonger för olika fiskar. Men jag brukar alltid ha med en påse därifrån av nån konstig anledning. Framförallt har han bra priser.

Ett besök på zoomässan är inte heller fel. Ligger på Kungsmässan i K-backa. Där är de väldigt kunniga och har ofta många olika sorter att titta på. Skall man köpa större (eller nytt) akvarium är nog deras priser bland de lägsta i vår region. Priserna på fisk ligger lite högt men har oftast bra kvalitet.

Frölunda torg är inte helt fel heller. Där har de inte så många sorters fisk att välja på men de har snälla och lättskötta arter. Akvarierna är välskötta och fiskarna ser ut att trivas.

Nån ny affär i majorna som jag aldrig kommer ihåg vad den heter, nya ciklidkällaren eller nåt sånt typ, tror den ligger på Älvsborgsgatan. Värt ett besök. Har aldrig köpt nån fisk där.

Vill du veta nåt speciellt om nån särskild affär så fråga gärna. Jag har varit i dem alla (tror jag). De jag tog upp är de jag besöker flitigast.

Käcka hälsningar
            Jenny

PS! Har du hittat din platy och hur går det med sorgmanteltetrorna? DS
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• johanna95
              • December 2003
              • 26

Jag håller med övriga om de fina affärerna vi har i Götet. Vill oxå lägga till en affär på Norra Gubberogatan 22 "Gubbero Zoo". Den är inte jättestor, men de gånger vi handlat där har vi blivit vänligt bemötta och fiskarna har alltid varit väldigt fina. Dom har oxå en hel del egenodlat, bl a Diskus.

Kram Johanna

Kommentar

• Lenmar
                • February 2004
                • 6154

Glömde Gubbero zoo. Det bästa med den affären är att man kan köpa levande vattenloppor som fiskarna bara älskar!!!

Jenny

Kommentar

• Shepard
                  • March 2003
                  • 13992

Hej

Mina favoriter är nog Hercules och Zoomässan. Sen har vi ju Majornas ciklidkällare (eller vad den heter numera), som jag i och för sig inte har varit i se´n han öppnade avdelningen i källaren. Men det lät på honom som om han skulle ha en del skoj där nere.

MVH Micke
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

Kommentar

• MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

Hmm, hur é det med "storks zoo"?
                    majorna, den var ju .. hemsk!, jag såg fiskar som simmade uppochner.. nu snackar vi inga vanliga små skitfiskar (guppys mm) utan diskus och andra stora ciklider, tummen ner där.

vi har 54-ans zoo i sävedalen... é la okay.. mkt sera produkter...

angeredszoo, rätt urplockad sist jag var där, men ett par kar med fiskar....

djurenshus, där kan man göra fynd!.... ligger mittemellan herkules och hornbash!.

hisingenszoo... nä.... kanske bra om man köper flera fiskar samtidigt 10pack, då går dom ner i pris rätt väl...
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• mam
                      • May 2004
                      • 1064

TACK för alla tips!

Många verkar gilla Hercules och den som ligger på Kaggeledstorget (glömde av namnet på den). Vi har köpt det mesta på Hercules, men det är lite trångt där. Jag kommer inte in med barnvagnen! Men trevliga är dom! =) Dom klagade inte ett dugg när min lilla terrorist sprang runt där.

Hisingens zoo, är det den som ligger i B&W-huset?

Och var ligger Hornbach?

Vilka zooaffärer kan man besöka utan att skaffa barnvakt? Jag vill inte lämna bort vilddjuren för att shoppa till akvariet. *hönsmamma*
                      /Nina

Kommentar

• mam
                        • May 2004
                        • 1064

Ursprungligen skickat av Lenmar

PS! Har du hittat din platy och hur går det med sorgmanteltetrorna? DS
                        Nää, platyn är nog bortförd av utomjordingar. Jag kanske ersätter den med en sån snygg platy jag såg i förra veckan. Sorgmanteltetrorna verkar trivas. Inte för att jag vet hur en fisk ser ut när den inte trivs... Dom syns i alla fall mycket bättre efter att jag rev bort bakgrunden. Tips på var jah hittar snygga bakgrunder billigt tas gärna emot. =) Jag är i vanliga fall riktigt pysslig, men tiden räcker ite till längre.

/Nina
                        /Nina

Kommentar

• Shepard
                          • March 2003
                          • 13992

Hej

Han i Majorna kanske hade fått in nå´n sjukdom eller nå´t? Han brukade komma in då och då när den förra ägaren hade affären, och som jag fattade det, så är han en fena (hehe) på stora ciklider.

Hornbach var visserligen välsorterat, och hade snygga akvarier, mycket bättre än jag hade väntat mig, men de hade på tok för få ciklider för min smak. Scalare var väl den enda, om jag minns rätt. Men jag har för mig att hon jag pratade med sa att de skulle bygga ut den avdelningen.

Apropå det att de i affären låter barn springa omkring är väl på gott och ont. På Zoomässan är de rätt snabba att säga till barn som bankar på rutorna och så, så de kanske kan uppfattas som lite griniga. Men det är bra att de säger till, eftersom det nog stressar fiskarna rätt mycket när nå´n bankar på rutan. Bara de säger till på ett bra sätt.

På Hercules vet jag inte var de ligger kunskapsmässigt. Var där häromsistens och skulle köpa en hane till min sajicahona, och ett annat par skulle också köpa sajica, och jag fick känslan att jag kunde mer än honom de frågade. Men de som jobbar där verkar ha olika inriktningar. Och trevliga är de. Liksom han på Trop Akvariefiskimport. Den trevligaste jag har stött på på länge är nog han på Nol, men dit är det rätt långt.

MVH Micke
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

Kommentar

• Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

Hej Nina!

Bästa "barnvagnsaffären" är Hornbach, som är placerat på vägen mot Tuve. Den är så stor så du kan inte missa den.

Tycker de flesta affärer är kinkiga med barnvagnar. På Bäckebol kommer du inte emellan. På Trop ak.imp. kommer du inte in med barnvagn. I Kungsbacka är de megagriniga över barn i alla åldrar. Nä Hornbach slår allt i det läget. Å vem bryr sej om att de inte har ciklider?? Inte jag iaf. Man måste ha lite kunskaper för att kunna husera ciklider iaf mer än om man bara vill ha ett vanligt sällskapsakvarium. Tycker det av den anledningen är bra tt de inte för så mycket ciklider. Faktum är att när Svensson går dit så vill han köpa drömmen om det perfekta akvariet å då ser han bara de vackra fiskarna. Sist jag var där var den en farbror som först fick lite guppisar i en påse, sen några gulfiskar i en annan påse och sen tre gula ciklider. Försäljaren frågade då om de skulle till samma akvarium och mannen sa ja. Då stoppade försäljaren tillbaka mannens påsar i karen igen och berättade för honom hur det ligger till. Mannen valde därefter helt andra sorter.

Så tycker jag,

Jenny

Kommentar

• Shepard
                              • March 2003
                              • 13992

Hej

Att läsa på innan man köper fisk är viktigt, särskilt när man är nybörjare, som den farbrorn uppenbarligen var. Guppy och guldfiskar är lite speciella, i alla fall de framavlade med för stora fenor. De rör sig lite som skadade fiskar, vilket triggar många cikliders, och många andra fiskars, jaktinstinkter. Det är nog många som tycker det är tråkigt att de inte har ett bättre sortiment av ciklider. Att de tar in några fler ciklider betyder ju inte att de ska sluta sälja de andra fiskarna. Det finns många ciklider som funkar i sällskapsakvarier, och är intressanta och vackra tillskott till dem. Alla ciklider är inte stora burdusa grävmaskiner. Jag tycker inte att de bara ska ha ciklider, men ett lite större utbud av ciklider, ihop med de vanliga "sällskapsfiskarna" kunde de ha. De skulle få fler kunder då, både av "Svenssons" och lite mer erfarna akvarister som har hållit på ett tag. De hade ju helt klart inget nybörjarsortiment i övrigt, med en del ovanliga arter, och dyra malar, som "Svensson" heller inte skulle köpa. Det finns ju gott om ciklider som de skulle kunna sälja, som även nybörjare kan ha. Tyckte hon jag pratade med sa nå´t om att de skulle ta in discus

MVH Micke
                              Min profil
                              Mitt galleri

Kommentar

Arbetssätt...