Fohrman Aquaristik AB

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amel
    • July 2003
    • 75

Fohrman Aquaristik AB

Hittat på nätet denna affär som ligger i Jonsered.

Har aldrig läst något om den här i forumet. Har någon varit där och handlat? Bor själv i Göteborg, ganska nära så tänkte åka dit och kolla.

Jag antar att det är Kjell som är ägere till den ?! Stämmer det ?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Det är korrekt att mitt företag har detta namn, däremot inte att det är en affär.
    Fram till för drygt 3 år sedan var jag grossist på akvarietillbehör och ytterligare några år tillbaka även på fisk. Har dock även haft affär men då får vi gå närmare 15 år tillbaka i tiden och då hade inte affären ovanstående namn och den låg i Kalmar.
    Vad gör då "Fohrman Aquaristik AB" dvs jag själv idag då för att försörja mig - jo i huvudsak ger jag ut böcker på ett antal olika språk. Dessa säljer jag dock inte själv till vare sig konsument eller till affär utan enbart till en grossist i varje land.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• B-ianca
      • February 2003
      • 618

Ger du ut dina böcker på eget förlag alltså?
      -----------------------
      B-ianca/www.frogpage.se
      http://leguaner.se
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680

Kommentar

• Bilbo
        • February 2002
        • 2119

Smidigt sätt för att slippa bli refuserad.
        // Magnus
        Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Ger du ut dina böcker på eget förlag alltså?
          Ja, eller vad man nu vill kalla det. Har genom åren själv gett ut ett 15-tal böcker, varav jag skrivit en själv och bidragit i några andra (Ciklidboken och Ciklidårsböckerna), i övriga fall har andra varit författare.

Smidigt sätt för att slippa bli refuserad
          Jodå och ingen av de stora kommersiella bokförlagen är heller intresserade av att ge ut böcker inom ett så smalt segment för ett så litet språkområde.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell

Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Amel
            • July 2003
            • 75

Hej Kjell,

Har du fortfarande detta akvarium :

http://www.tropheus.info/riftlakes/cichlids/foto_tanganyikaakv.html

Tycker att det är väldigt fint ! Skulle själv vilja skaffa ett hörnakvarium.
            Vad är det för märke på det ? Är det ett möbelakvarium ?

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Har du fortfarande detta akvarium
              Jepp, det är ett 480 liters Aqualux möbelakvarium inrett med Back to Nature-moduler.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell

Kommentar

• Amel
                • July 2003
                • 75

OK,
                antar att man kan köpa det i någon affär i Göteborg, eller beställde du det från Polen direkt ?

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Nejdå - detta fabrikat säljs i Sverige av grossisten Simontorp Säteri så man kan köpa det av vilken affär som helst som handlar med dom.
                  Har t.ex. i Göteborgstrakten sett dessa akvarium i lager hos Trop Akvarie Fiskimporten, Nols Ciklidhobby och Ciklidhuset (se ciklidaffärer på www.ciklid.se) men det finns säkert fler som säljer dem.
                  Ciklidhälsningar
                  Kjell
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell

Kommentar

• Amel
                    • July 2003
                    • 75

Jätte bra !
                    Tack för dina snabba svar !

Kommentar

• B-ianca
                      • February 2003
                      • 618

Kjell, hur gör du med formgivningen av dina böcker? Gör du den själv eller anlitar du någon? Jag tänkte försöka ge mig i i bokformgivarbranschen nämligen och behöver all information jag kan få.
                      -----------------------
                      B-ianca/www.frogpage.se
                      http://leguaner.se
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

BTN-böckerna är verkligen internationella - jag själv står bakom och finansierar dem, Ad Konings som gör layout och en del annat bor i Texas USA och de trycks i Tjeckien.
                        Layouten ställer till lite extra problem eftersom den ges ut på så många olika språk (denna gång - svenska, danska, norska, engelska, tyska, holländska, franska och polska). Det brukar vara 8-9 språk varje gång, men en del språk kommer och går - polska är nytt för i år, förra boken kom på ungerska, tidigare har även grekiska, portugisiska, italienska och finska förekommit.
                        Böckerna bygger på att alla färgfoton finns på samma plats i boken för alla språk och att det enbart är plåtarna med den svarta texten som varierar mellan de olika språken (annars skulle det bli alldeles för dyrt). Alla böcker skrivs på engelska (till största delen även den jag själv skrev) och översätts sedan till olika språk. Det layout-mässiga problemet med detta är att olika språk är olika långa. Engelska är ett "mediumlångt" språk, svenska är ett kort språk och tyska ett långt - det gäller sedan att få de olika fotona att stämma med texten på de olika språken.
                        Idag har ändå layoutarbetet underlättats oerhört genom datorernas intrång och det har också gjort att "nästan" vem som helst (dock inte av dataidioter som jag) med datorvana kan göra layouten. I böcker som mina är det också anskaffandet av foton som är det stora problemet och därför är det idealiskt för mig att samarbeta med Ad Konings (världens sannolikt främste ciklidexpert) eftersom han har 10.000-tals med fiskfoton i sitt kartotek.
                        Har svårt att ge dig något råd och tror nog att det är mycket svårt att hitta ett jobb inom detta "gebit".
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell

Kommentar

• hgus
                          • July 2003
                          • 221

Min pappa försörjer sig på att skriva historieböcker om bilar etc. enligt samma princip, fast han gör all layout själv, och ger numera ut böckerna på eget förlag tillsammans med en kompis. Det är bara trycket som de/ vi inte gör själva. Det gäller att ha sin egen nisch! (Och att bli etablerad...)

Kommentar

• Amel
                            • July 2003
                            • 75

Hej igen,

Tänkte ställa en fråga till dig Kjell ang.ovannämnda Akwalux hörnakvariet.
                            Jag var på Trop. fiskimport häromdagen och kollade på akvariet. Tyckte att det kostade lagom mycket : möbel + 470 l akvarium = 5800 kr.

Såg också att det fanns bara 2 st lysrör i rampen på akvariet. Min fråga är om det finns någon möjlighet att själv bygga in extra lysrör om man upptäcker att det är för lite, ifall man vill ha lite mer växter i.
                            Har du någon erfarenhet av det? Enligt fotot ovan behövde du inte tänka på att ha extra bra belysning, finns inte många växter i karet

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Administrator

• December 2001
                              • 48148

Det är nog mycket svårt att bygga in fler lysrörsarmaturer. Som du säger så har jag nästan inga växter i mitt akvarium så jag klarar mig. Kanske kan man få in en 60 centimeters lysrörs armatur ytterligare och självklart använt reflektorer på samtliga rör. Då hade man nog kunnat ha de växter som max kräver ljusstyrka 3.
                              Om man vill ha det optimalt för växter så hade jag skippat rampen och kört akvariet öppet och istället satsat på en hängande metallhalogenarmatur - visserligen kostar en sådan en hel del men det kan det vara värt.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell

Kommentar

Arbetssätt...