Till alla som bor i Uppsala!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • iglosen
    • April 2009
    • 71

Till alla som bor i Uppsala!

Till alla som bor i Uppsala (eller i närheten):

En ny butik som kallas grizzly zoo eller grizzlybutiken har öppnat i Uppsala. Därför har dom ``premiärfest´´. Det betyder att dom har riktigt mycket sänkta priser till både hund, katt, smådjur och fisk. Eftersom detta är ett forum mest för fiskar så kan jag skriva upp erbjudandena för fisk. T.ex:
    *5 akvarieväxter för 99kr (max 10 växter/hushåll)
    *Guppys /15 kr st
    *Akvaruim, 54l, startpaket med belysning, pump och värmare (bra för yngel t.ex), 399kr

Jag måste dit idag men tänkte bara berätta detta för er
    The newbie
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

Spännnade! Finns en Grizzlyburik en bit bort här oxå, jag gillar den! priset på startpaketet lät ju mkt trevligt!

Kommentar

• Grottbert
      • November 2009
      • 340

jo dom hade mycket av lite. mycket riktad mot hund och katt. Lite som arken är.

Kommentar

• DaskeN
        • May 2010
        • 76

Var på grizzly i örebro för första gången i fredags. blev faktiskt chockad. 4 personer jobbade där, dem sprang mellan avdelningarna men endast 1 person kunde lite om akvarium. dem kunde inget om varken fisk eller växter.

Men dem priserna du nämner tror ja dem har i hela sverige, för dem hade samma priser på grizzly här i örebro.
        540L Tanganyika 250L Malawi.
        160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
        30L Yngel 20L Yngel

Kommentar

• madelajn
          • March 2011
          • 34

Samma priser i Halmstad också....

Kommentar

• Alexia
            • January 2011
            • 509

Och jag var in i Uppsala idag. Inget jag rekommenderar vad gäller fisk i alla fall..

Inte mindre än sex kar under medicinering för vita prick. JAG hade utan minsta tvekan avlivat fiskarna om de varit mina och de varit så illa ansatta av vita prick - de såg närmast ut som man panerat fiskstackarna, och kliade sig frenetiskt mot varandra, botten, glaset..

Guppysarna för 15 kr st var inte mycket att se på. Bleka, trasiga stjärtfenor, en hel del ganska inaktiva och döda fiskar i två olika kar (fast botiorna som gick i samma kar blev ju mätta iaf).

Sen lite udda syresättning/cirkulation i en del kar.

Så, jag åkte till där jag brukar handla - Djurhobby. Som också har 15 kr styck på guppy nu samt reaprise rpå massor med fisk, t ex 10 neontetror 49 kr, 10 kardinaltetror 89 kr och så fler erbjudanden jag inte minns. Och där fiskarna var pigga, fina glada och verkade må bra.

10 tetror, 6 guppy och 3 pärlemogurami fick följa med hem =)
            Senast redigerad av Alexia; 06 April 2011, 13:53.

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Ursprungligen postat av Alexia
              Inte mindre än sex kar under medicinering för vita prick. JAG hade utan minsta tvekan avlivat fiskarna om de varit mina och de varit så illa ansatta av vita prick - de såg närmast ut som man panerat fiskstackarna, och kliade sig frenetiskt mot varandra, botten, glaset..
              Då var det säkert oodinium och inte vita prick - finns ju medicin för det också.

Annars rent allmänt så skall man nog vara försiktig med att handla i nyöppnade affärer - oftast så skall allt gå så fort och man hinner inte låta vattnet komma igång med lite fisk 1-2 månader innan affären startar upp så att det är igångkört och klarar lite större belastning när sedan affären väl öppnar.
              Så jag känner igen din beskrivning eftersom den nästan är allmängiltig när alla större affärer startar upp.

Så i en nystartad affär - köp gärna akvarieprylar, men låt det gå åtminstone 2 månader innan du funderar på att handla fisk där
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Alexia
                • January 2011
                • 509

Vita prick var vad de sa själva. Det var ffa platys som var drabbade om det är någon hjälp. Men jag har själv noll koll (tack och lov) så kan säkerligen vara det du skrev - de såg iaf ut som man plockat ur dem ur akvariet och 'panerat' stackarna. Bildgooglade oodinium och precis så såg de ut, så säkert det de hade.

Liten följdfråga om det är okej i tråden - men fiskarna medicinerades ju, och jag antar att om/när de är friska, då säljs de? Är det inte en risk att få hem smitta/sjukdom med sådana fiskar? Om ingen talar om för mig som köpare att fisken varit sjuk och medicinerats har ju jag ingen aning liksom?

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Ursprungligen postat av Alexia
                  Vita prick var vad de sa själva. Det var ffa platys som var drabbade om det är någon hjälp. Men jag har själv noll koll (tack och lov) så kan säkerligen vara det du skrev - de såg iaf ut som man plockat ur dem ur akvariet och 'panerat' stackarna. Bildgooglade oodinium och precis så såg de ut, så säkert det de hade.

Liten följdfråga om det är okej i tråden - men fiskarna medicinerades ju, och jag antar att om/när de är friska, då säljs de? Är det inte en risk att få hem smitta/sjukdom med sådana fiskar? Om ingen talar om för mig som köpare att fisken varit sjuk och medicinerats har ju jag ingen aning liksom?
                  Nja, har de bara karantänhållits någon vecka efter att sjukdomssymptomen har försvunnit så är det inga problem. Nej det behöver man inte vara orolig för.

Vad som är mer oroväckande är det som jag skrev ovan att karen så säkert inte är igångkörda och då kommer det att bli fler problem. Så vänta 2 månader - inte pga sjukdomen, utan pga obalansen
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Alexia
                    • January 2011
                    • 509

Jag var in mest av nyfikenhet idag - och ja för att kolla på guppysarna då. Men kommer fortsätta köpa från Djurhobby. Där har alla fiskar jag köpt mått bra, och de kan (viktigt för mig som nybörjare) svara på mina frågor och råda mig och så. (Som idag om guramisarna, från om mitt kar var stort nog för guramisar, om de skulle trivas med den växtlighet och cirkulation jag har via hur jag kunde göra för att försöka få dem att leka om jag ville det till råd om vad de ska ha för mat). Kanske de kan på Grizzly med, det vet jag ju inte eftersom jag tittade och gick. Men är lite skeptisk mot de stora kedjorna. Köpt lite fiskar från Arken och de har mått (och mår) utmärkt, men det ställdes liksom inte en enda fråga utan bara håvades och togs betalt. Går ju an när jag vet vad jag sysslar med, men..

Den dag jag (förhoppningsvis kommer den aldrig, men..) drabbas av problem eller sjukdom vill jag gärna kunna gå in och säga 'hjälp mig, mina fiskar mår/gör såhär' och få råd. Zoopet i alla ära, men trygghet att kunna gå in nånstans IRL med och få hjälp. Förutom då råd vid fiskköp - jag går ju på 'fin fisk, undrar om jag kan ha såna, jag frågar'

Men bra tips ändå att vänta 2 månader när en ny butik öppnat. Det hade jag övht inte tänkt på om allt 'verkat bra', alltså fiskarna sett ut att må bra osv.

(Ang grizzly och när startat osv, så ska man gå på hur det sett ut 'utifrån' så startades karen upp tidigast en vecka innan öppning. Nu kan det ju försigått mer därinne som inte syntes utifrån, men med tanke på när de övht började bygga, hur det sett ut utifrån osv så har nog karen inte gått sålänge. Ryktet säger de hade rätt stora problem med infusorier första veckan de hade öppet med, men det syntes inget av idag så det är inte mer än hörsägen.)
                    Senast redigerad av Alexia; 06 April 2011, 14:15.

Kommentar

Arbetssätt...