Ny akvariebok på svenska

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Jag har nu ockå läst igenom större delen av boken och kan bara instämma i det Christian skriver i sin recension ovan.
    Bokens allmänna del är mycket bra och den tar också upp många saker som sällan tas upp i böcker (t.ex. kapitlen - Vad betyder allt i djuraffären?; Var kommer fisken ifrån? Etik).

    Fotona i boken är också genomgående mycket bra. Lite kul är att Årets Zoopetfoto från 2009 och 2005 är helsidesfoton i boken. Många andra av de fotografer som brukar ställa upp i Zoopets fototävlingar har också bidrag med - kul.
    Det bästa fotot i boken (vid sidan av vinnarna enligt ovan) tycker jag är Niclas Olaussons foto på en ruvande hona på sid. 146. Men som sagt - alla bokens foton är som sagt genomgående mycket bra.

    Lite negativt finns också som att det är en del "korrekturfel" (främst i "artdelen") och sedan gillar jag inte riktigt (i likhet med Christian) att det bara är med foton på tecknade växter i boken. Detta är dock förståeligt eftersom det är svårt att få tag på bra växtfoton. En del kanske menar att det väl bara är att köpa in några växter och plantera ner och fota, men tyvärr är det ju som så att de växter som säljs ofta har odlats ovan vatten och att de behöver stå några månader under bra förutsättningar i ett akvarium för att få korrekta former och färger. Dessutom tycker jag nog att styckena "Saltvatten" och "Trädgårdsdamm" helt kunde ha utlämnats - de är ändå för kortfattade för att ge något.

    Detta var dock bara randanmärkningar - boken är mycket bra och jag ger den samma betyg som Christian - dvs 4 poäng av 5 möjliga. Jag tycker också att det är en självklarhet för alla akvaristiskt intresserade att införskaffa boken.

    Det är ju också trevligt att det fortfarande finns dom som vill skriva och ge ut akvarieböcker i dagens "internetsamhälle" - så om du inte redan har köpt "Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora" av Gabriella Ekström - gör det
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • rick
      • April 2005
      • 1012

      #17
      Hur beställer man boken på postorder då?
      / Rickard

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av rick
        Hur beställer man boken på postorder då?
        Borde väl bl.a. kunna beställas via länken som Robin la in ovan - men du bor ju i stockholm så du behöver ju knappt beställa den via postorder
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • rick
          • April 2005
          • 1012

          #19
          Bensinen är inte gratis i sthlm =)
          / Rickard

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av rick
            Bensinen är inte gratis i sthlm =)
            Nej, men det är definitivt inte portot heller
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #21
              Ursprungligen postat av rick
              Bensinen är inte gratis i sthlm =)
              Med en av världens bästa kollektivtrafiker så behöver man ju inte åka bil i Stockholm.....
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • rick
                • April 2005
                • 1012

                #22
                Ursprungligen postat av Mumin
                Med en av världens bästa kollektivtrafiker så behöver man ju inte åka bil i Stockholm.....
                Inte en chans . Får väl masa sig iväg med bilen någon dag då
                / Rickard

                Kommentar

                • Wilhelm
                  • October 2002
                  • 604

                  #23
                  Apostlahästarna? Eller cykel?
                  Wilhelm
                  Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                  www.ciklid.org www.aquafish.info

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #24
                    Ursprungligen postat av rick
                    Inte en chans . Får väl masa sig iväg med bilen någon dag då
                    Ja, eller strunta i boken, det är ju du som missar något ;-)))
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • Robin_Hedstrom
                      • January 2005
                      • 1818

                      #25
                      Jag svarar under Robins inloggning. Tror jag har en egen någonstans som jag inte kommer ihåg lösenordet till. Tack för allt beröm, vad gäller korrekturfelen är det bara att huka sig och läsa den ÄNNU noggrannare till nästa gång. Jag vill inflika lite hur jag har tänkt. Att artbeskrivningarna är lite annorlunda än de traditionella, väldigt omfattande är för att jag tror att vi går mot en tid då akvaristen själv kommer att söka sin information på nätet, nästan enbart. Då ville jag ge akvaristen redskapen att söka själv, dvs kunskap om vetenskapliga namn och sådant som rör dem, och vidare information om hur naturen skiljer sig mellan världsdelar men också inom världsdelarna. Artbeskrivningarna gör alltså inte anspråk på att vara kompletta, de är bara ett smakprov och en presentation av variation, så att säga.

                      Det stämmer att dammdelen och saltvattensdelen är korta, men jag tycker ändå att de fyller sin funktion. Boken handlar inte om dessa ämnen, men många akvarieägare och akvarister är nyfikna på båda delarna. Myten att saltvattensakvarium är omöjligt lever kvar, och jag ville därför besvara de frågor som så många kunder ställer. Hur gör man i jättestora drag? Är det svindyrt och omöjligt svårt? När kunden har läst de få sidorna, kan denne bilda sig en uppfattning om det är värt att ta nästa steg - att köpa en riktig bok om saltvattensakvarier, eller inte.

                      /mvh
                      Gabbi
                      /Robin Hedström
                      http://www.robinhedstrom.se/

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #26
                        Jag förstod din tanke med de korta kapitlen och tycker att de fyller just den funktionen du beskriver." Är jag så intresserad att jag ska gå vidare?"
                        . Att stryka ner en sådan här intressebok är svårt, mycket svårare än att åstadkomma en tusensidig bibel, och jag tycker ju at du lyckats väldigt bra med avvägningarna mellan fördjupning och översikt.

                        Korrektur är nästan det svåraste av allt med att få en text tryck, för man läser det man vet ska stå i texten och inte vad där faktiskt står....
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • Jenny_E
                          • July 2004
                          • 661

                          #27
                          Låter som en bok jag helt klart måste se till att skaffa mig!

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #28
                            DM på Hälla i Västerås hade just plockat in boken och jag snappade åt mig det enda exemplaret jag tror de hade. Butikschefen blev jätteglad när jag berättade att folk berömt den rejält och ville gärna ha min åsikt också. När en butik blir glad över att deras varor får beröm och vill ha feedback blir man glad!
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            Arbetssätt...