Trådutlösare för Nikon D60?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

Trådutlösare för Nikon D60?

Finns det inte trådutlösare för Nikon D60?
    Har sökt info nu en stund, och det verkar som att det inte går att koppla till detta, det kan väl inte stämma?

Fjärrutlösare finns ju, men då måste man vara framför kameran, eller i alla fall vinkla handen så man kommer åt motttagaren på fronten av kameran...
  • Guest

Enligt denna bilden: http://www.letsgodigital.org/images/...len/35/d60.jpg skulle jag vilja säga:
    - Nix pix!

Kommentar

• Bowman
      • December 2008
      • 1318

Ok, varför detta då? Saknas den vanliga ingången som brukar sitta synligt från detta håll?

Kommentar

• Guest

Ursprungligen postat av Bowman
        Ok, varför detta då? Saknas den vanliga ingången som brukar sitta synligt från detta håll?
        Ingen aning, har inte kameran.
        Men trådutlösaren brukar ju skruvas fast på avtryckaren.

Kommentar

• Bowman
          • December 2008
          • 1318

Ursprungligen postat av Anettejt
          Ingen aning, har inte kameran.
          Men trådutlösaren brukar ju skruvas fast på avtryckaren.
          Humm, ok. Trodde det snarare var en elektronisk pryl, och inte mekanisk, om du hänger med.

Jag har sett mekaniska med nu när jag tänker efter, men jag funderar på elektronisk.
          Typ sån här:http://www.tradera.com/Tradutlosare-...ktion_83088780

Jag har en fjärrutlösare, men som sagt så måste man komma åt sensorn på framsidan med denna. Lite irriterande om man håller på och tar bilder på tex akvariet eller andra "makrobilder"

Men det verkar inte finnas.. Förbannat korkat?!

Kommentar

• Robin_Hedstrom
            • January 2005
            • 1818

Trådutlösare och fjärrutlösare är samma sak. Och på Nikon kameror sätter man fast den någonstans runt modellnumret (iaf d200 och uppåt) eller som Canon på sidan av kameran där alla ingångar finns. Tyvärr verkar det bara finnas trådade från D70 och uppåt.
            /Robin Hedström
            http://www.robinhedstrom.se/

Kommentar

• Micke
              • January 2002
              • 1718

Till D60 är det den trådlösa fjärrutlösaren ML-L3 som gäller.
              Mvh Michael Persson

www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• doctor
                • August 2002
                • 300

ML-L3 saknar jag fortfarande efter att jag sålde D70n med den. Smidigare med trådlös än med sladd som mina nuvarande kameror har.
                Min PBase
                Min Flickr

Kommentar

• Bowman
                  • December 2008
                  • 1318

Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                  Trådutlösare och fjärrutlösare är samma sak. Och på Nikon kameror sätter man fast den någonstans runt modellnumret (iaf d200 och uppåt) eller som Canon på sidan av kameran där alla ingångar finns. Tyvärr verkar det bara finnas trådade från D70 och uppåt.
                  Nja det är det väl inte riktigt, Fjärrkontrollutlösare och Trådstyrdutlösare, men visst beror det lite på hur man väljer att välja sina ord kanske. Jag menade som ovan dock.

Ursprungligen postat av Micke
                  Till D60 är det den trådlösa fjärrutlösaren ML-L3 som gäller.
                  http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FFW002AA
                  Aj fan, hade inte en tanke på att det inte skulle finnas möjlighet till "trådstyrd"-utlösare på vissa systemkameror. Fan vad irriterande.

Ursprungligen postat av doctor
                  ML-L3 saknar jag fortfarande efter att jag sålde D70n med den. Smidigare med trådlös än med sladd som mina nuvarande kameror har.

Möjligtvis smidigare, men du kan inte stå bakom kameran och använda ML-3, det ät det problemet jag har.

Kommentar

• heeke
                    • April 2003
                    • 5033

Ursprungligen postat av doctor
                    Saknar du den så mycket så finns det ju gott om 3:e-parts varianter som ersätter kabeln med radio. Samma funktion som ML-L3 fast bättre
                    Visst man får en radiomottagare "dinglandes" på kameran, men till sånt finns silvertejp

Bowman, du får göra ett litet DIY-meck med en spegel framför IR-mottagaren på kameran
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Bowman
                      • December 2008
                      • 1318

Ursprungligen postat av heeke
                      Saknar du den så mycket så finns det ju gott om 3:e-parts varianter som ersätter kabeln med radio. Samma funktion som ML-L3 fast bättre
                      Visst man får en radiomottagare "dinglandes" på kameran, men till sånt finns silvertejp

Bowman, du får göra ett litet DIY-meck med en spegel framför IR-mottagaren på kameran
                      Ja ok, ja jag har sett vissa med radio, men hur kopplas den till D60:n i så fall? Dessa med radio måste väl också pluggas in i en sko för vanlig trådavtryckare?

Jag har funderat på en liten spegel faktiskt man kan nog göra en liten smidig sån.

Kommentar

• Micke
                        • January 2002
                        • 1718

Det finns lite olika alternativ beroende på varför du behöver fjärrutlösa. Det enklaste är den vanliga självutlösaren som går att ställa på olika tider.

Med programvaran Nikon Camera Control Pro 2 kan du styra kameran med via usb-kabeln:

Sen finns det en spegel att montera på skärmen om anledningen är att du ska fotografera där det är svårt att titta i sökaren:
                        Senast redigerad av Micke; 13 February 2009, 10:18.
                        Mvh Michael Persson

Kommentar

• heeke
                          • April 2003
                          • 5033

Ursprungligen postat av Bowman
                          Ja ok, ja jag har sett vissa med radio, men hur kopplas den till D60:n i så fall? Dessa med radio måste väl också pluggas in i en sko för vanlig trådavtryckare?

Jag har funderat på en liten spegel faktiskt man kan nog göra en liten smidig sån.
                          Dom med radio bygger ju på att man använder kontakten för en kabelansluten fjärrutlösare. Mitt inlägg var mer riktat till doctor, förutom det med spegeln då som var riktat till dig.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Bowman
                            • December 2008
                            • 1318

Ursprungligen postat av Micke
                            Det finns lite olika alternativ beroende på varför du behöver fjärrutlösa. Det enklaste är den vanliga självutlösaren som går att ställa på olika tider.

Med programvaran Nikon Camera Control Pro 2 kan du styra kameran med via usb-kabeln:

Sen finns det en spegel att montera på skärmen om anledningen är att du ska fotografera där det är svårt att titta i sökaren:
                            http://www.kamerabild.se/artikel/skj...55927-488.html
                            Control pro är ju en lösning kanske, men att släpa laptop för att ha fjärrutlösning, nej tack

Spegeln vet jag inte vad den skulle hjälpa till med riktigt, dessutom har inte D60 "live view"

Tack för dina svar dock!

Ursprungligen postat av heeke
                            Dom med radio bygger ju på att man använder kontakten för en kabelansluten fjärrutlösare. Mitt inlägg var mer riktat till doctor, förutom det med spegeln då som var riktat till dig.

I see

Kommentar

• Micke
                              • January 2002
                              • 1718

Möjlighet att använda trådutlösare är begränsad till de modeller som har spegeluppfällning eftersom det främst används för att undvika att kameran rör sig.
                              Mvh Michael Persson

Kommentar

Arbetssätt...