PhotoShop "färgfel"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

För tillfället skiter jag egentligen i om färgerna är rätt, men jag vill ju att dom visas lika tex i webläsaren, PS och XPs förhandsgranskning.

Det är alltså inte hur jag ska få till rätt ICC/ICM profil som är grejen utan hur jag får PS att visa färgerna enligt min profil.

Hur har ni PS inställt på korrekturinställningar? och är korrekturfärg i bockat?

Kör jag utan skärm profil eller om jag kryssar att PS ska visa korrekturfärg enligt bildskärms-RGB så blir det rätt
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

Testa. Appleten.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• heeke
        • April 2003
        • 5033

Den är testad, den ger mig en ICC profil som är väldigt lika den jag redan har. Problemet kvarstår PS vill inte visa färger enligt den profilen om jag inte bockar i korrekturfärger och korrekturinställningar enl. Bildskärms-RGB

Kommentar

• defdac
          • January 2002
          • 12751

Det är flera saker som förbryllar nybörjare med färgprofiler.

1) Alla browsers kan inte använda färgprofiler och då används oftast sRGB IEC91966-2.1. Bilden måste alltså ha den profilen för att den ska se samma ut i Photoshop som i browsern. Edit/Convert to Profile och sedan sRGB IEC91966-2.1 med tex Perceptual intent.

2) Nya photoshopversioner använder "proofing" som används för att visa hur bilden ser ut om man skriver ut den med helt andra färgrymder. Det är användbart om man ska göra en fotobok där skrivaren t ex använder någon coated CMYK som har markant mindre färgrymd än skärmar. Ibland är Proofing påslagen default och då redigerar man i en annan färgrymd som gör att den ser *markant* annorlunda i Photoshop jämfört med om man om man sedan konverterar den till sRGB IEC91966-2.1 och kollar i en webbläsare.

3) Nya windowsversioner har också färgrymdsinställningar. Det är användbart om du vill kalibrera skärmen så att färgerna ser bra ut överallt. Den överskuggar allt annat så om du har en färgrymd i Windows så kommer din redigering av bilden återspegla det. Förhoppningsvis är det en bra sak om du kalibrerat skärmen någorlunda rätt. Jag gör det manuellt i en egen defdac-profil där jag kollar på lite olika kalibreringsscheman på nätet och ställer in R, G resp B tills färgerna ser bra ut på dom bilderna.

4) Man kan även kalibrera RGB-färgerna direkt i monitorn, som eventuellt motverkar en inställd färgprofil i Windows.

Så sätt alla regalge på monitorn i defaultläge. Välj vilken profil som helst och kalibrera med Adobe Gamma. Stäng av Proofing under View-menyn. Redigera i vilken färgrymd du vill och sist konverterar du till sRGB IEC91966-2.1 innan du sparar till jpg.

"Save for web"-funktionen underlättar eftersom du ser resultatet hur originalbilden ser ut bredvid webbilden, men då strippas EXIF-informationen. Även i nya CS4 även om den säger att den sparar den. Bugg eller feature vet jag inte. Jag undviker Save for Web.
          Senast redigerad av defdac; 17 December 2008, 22:04.
          http://www.defblog.se

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Problemet jag råkar ut för är att Photoshop visar färger som ser annorlunda ut än de gör i andra program.
            Med ojämna mellanrum blir mitt Photoshop förvirrat (eller om profilen blir korrumperad, vet inte), så bilder jag öppnar i Photoshop har annan färgton än om de öppnas i andra program, t.ex. IrFanView, trots att de använder samma ICC profil.
            Efter att jag kört Adobe Gamma och sparat ut en profil så visar Photoshop samma färger som alla mina andra program igen. I någon månad.
            Om det inte är det problemet du har så kan jag inte hjälpa dig.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• defdac
              • January 2002
              • 12751

1) Kalibrera skärmen
              2) Stäng av proofing
              3) Konvertera alltid bilden till sRGB IEC91966-2.1 innan du sparar den

Nu ska bilden se likadan ut överallt. Både i Photoshop och browser. Har du kalibrerat skärmen konstigt kommer du tycka bilden ser bra ut på din skärm men andra kan tycka den ser för ljus/mörk ut eller tom ha stick av någon färg.

Kommentar

• defdac
                • January 2002
                • 12751

(En tråkig sak är att Adobe slängt ut Adobe Gamma sedan CS2, den var rätt smidig att kalibrera skärmen med och man behövde inte bry sig om vilken profil som var vald i Windows..)

Kommentar

• heeke
                  • April 2003
                  • 5033

3) Nya windowsversioner har också färgrymdsinställningar. Det är användbart om du vill kalibrera skärmen så att färgerna ser bra ut överallt. Den överskuggar allt annat så om du har en färgrymd i Windows så kommer din redigering av bilden återspegla det. Förhoppningsvis är det en bra sak om du kalibrerat skärmen någorlunda rätt. Jag gör det manuellt i en egen defdac-profil där jag kollar på lite olika kalibreringsscheman på nätet och ställer in R, G resp B tills färgerna ser bra ut på dom bilderna.

Så stäng av Proofing under View-menyn. Redigera i vilken färgrymd du vill och sist konverterar du till sRGB IEC91966-2.1 innan du sparar till jpg.
                  Mina bilder jag laddar i PS har inbäddad färgprofil, nämligen sRGB IEC91966-2.1

Skärmen är inställd på en annan profil, i detta fallet en färdig profil från Fujitsu-Siemens

När jag öppnar bilderna i PS visas dom i sRGB IEC91966-2.1 om jag inte väljer att korrekturvisa med skärmens profil.

Detta gör att om jag bara öppnar en bild, redigerar den och sen sparar, så kommer bilden inte se ut som jag trodde under redigeringen när jag visar den i något annat windowsprogram som inte visar bilder med dess inbäddade färgprofil.

Jag har svårt att tro att jag är ensam om detta, speciellt inte med så duktiga fotografer som ni, men ni menar alltså att man måste konvertera färgrymden när man laddar bilden i PS??

Kommentar

• heeke
                    • April 2003
                    • 5033

Väljer jag att jag vill ladda bilder i PS med skärmens färgrymd som default får jag upp en fråga när jag öppnar bilderna om jag vill byta ut bildens färgrymd mot skärmens.

Kommentar

• heeke
                      • April 2003
                      • 5033

Jag brukar inte ha svårt för att förstå saker men detta gör mig snurrig.

Har ni en egen/kalibrerad färgmatchningsprofil (ICC/ICM) under widows bildskärmsegenskaper?

Vad har ni för inställningar i PS under Redigera->Färginställningar?

Vad har ni för inställningar under Visa->Korrekturinställningar (om ni nu visar bilderna med korrkturfär dvs)?

Konverterar ni färgrymd på bilderna när ni öppnar eller sparar dom (vi pratar publicering för webben nu)?

Kommentar

• defdac
                        • January 2002
                        • 12751

Det är ett relativt nytt problem med nya versioner av Photoshop som har blivit betydligt mer anala med färgrymdsinställningar. Många fler än du kommer råka på samma problem.

Jag tycker du ska välja din Fujitsu-profil som du har för din skärm. Kalibrera sedan skärmen utifrån "Three color gamma chart" här:

Gå in på avancerade inställningar i Windows och välg färgtabben. Där brukar man kunna dra omkring R, G resp B.

Sedan lägger du till "Convert to profile" sRGB IEC91966-2.1 i ditt workflow innan du sparar som jpeg.
                        Då spelar det ingen större roll vilken färgprofil du använder inne i Photoshop när du redigerar. Konverteringen kommer göra att färgerna ser ut som i Photoshop när du sedan visar dom med en browser.

Kommentar

• heeke
                          • April 2003
                          • 5033

Det blir ju inte lättare av att dom som kan lite mer och skriver artiklar i ämnet inte verkar veta hur det är:

från artikel på fotosidan.se (http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm) :

"Vilket Gamma du väljer spelar ingen roll för arbete i Photoshop, däremot påverkas visningen av bilder i webbläsaren."

och en kommentar av författaren ang samma artikel:

"I XP skall du ha samma visning av bilder i Windows som i Photoshop. Finns en tråd om det där jag lagt ut ett bildexempel."

Jag får ta och leta på den tråden tror jag... imorgon

Kommentar

• heeke
                            • April 2003
                            • 5033

Jag verkar ha kommit lite närmare en lösning.

Problem nr 1 var att när man väljer skärmprofil i windows så uppdateras inte inställningarna direkt trots att man klickar verställ. Troligtvis så uppfattar PS att man ändrat inställning direkt och det var där felet kom.

Problem nr 2 kan (är inte säker iofs) vara att när man justerar skärmprofilen tex via Adobe Gamma (som förövrigt ser till att den blir uppdaterad direkt) så finns det dels gamma inställningar för RGB men också "disired gamma" och detta var inte inställt på "windows default 2.20" i min skärmprofil från Fujitsu utan stod på "custom".
                            Ändrar jag RGB gamma så syns det direkt på skärmen när man drar i reglagen men "disired gamma" ger ingen synlig effekt direkt iaf, så det kan nog mycket väl ha varit något som också bidrog till mitt problem.

Kommentar

• Micke
                              • January 2002
                              • 1718

Det finns även ett flertal artiklar om färghantering i Fotosidans artikelarkiv, de flesta kräver dock medlemskap.
                              Mvh Michael Persson

www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• heeke
                                • April 2003
                                • 5033

Det får bli en senare fråga, hur jag får skärmen att visa "korrekta" färger.

I nuläget är jag mest intresserad av att PhotoShop visar samma färger som allt annat på min skärm, oavsätt om allt är knall grönt eller inte. Blir som sagt väldigt svårt att redigera bilder för webben om bilderna visas helt annorlunda i redigeringsstadiet mot hur dom sen visas i webläsaren på samma dator.

Verkar som det är inställningen "Disired" i Adobe Gamma som spökade.
                                När den är ställd på "Windows standard 2.20" så blir skillnaden mellan hur PS och andra program/operativsystemet visar bilder minimal (det finns en skillnad men den är mycket liten)
                                När inställningen var "custom" (vad nu det innebär när man inte kan ställa något manuellt) var skillnaden markant (som syns på skärmdumpen tidigare i tråden).

Kan inte säga att jag är 100% nöjd ännu ändå. Det jag vill är ju att PS som är inställt på att arbeta i färgrymden sRGB IEC91966-2.1, ska kunna öppna en bild med färgrymden sRGB IEC91966-2.1 inbäddad, och visa den EXAKT lika som andra program som använder färgrymden sRGB IEC91966-2.1

I min värd har detta inget att göra med hur skärmen är inställd eftersom jag använder samma skärm till PS som till resten av programen/operativsystemet. Återigen, det handlar inte om att visa rätt färger, det handlar om att visa SAMMA färger.

Kommentar

Arbetssätt...