Har en bild från när jag fota på Universeum. Fotade diskusakvariumet och man kan tyvärr se min reflektion på bilden. Någon som kan hjälpa mig med vilka verktyg och inställningar i photoshop jag behöver för att få bort den.
Få bort reflektion på en bild
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Det är nog svårt att trolla bort. Går det att beskära fotot (om spegelbilden är i ytterkant) så skall man självklart göra det, men befinner sig spegelbilden mitt i motivet så är det svårare.
Sedan beror det ju också lite på vad det är för bakgrund där spegelbilden befinner sig. Är det ett enhetligt område - svart, bara vatten eller liknande så kan man ju flytta in färgen från omgivningen och lägga över spegelbilden.
Jag har genom årens lopp säkert deletat tusentals med foton pga att det finns en spegelbild.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt. -
Det är uppe i höger hörn, men rätt stor del. Det är lite rötter med grön mossa på, så rätt mörkt med ett grönt inslag. Annars blev bilden bra tycker jag. Amatör som jag är med min point and shoot kameraKommentar
-
Guest
Det finns ganska så många sätt att trolla bort det på.
Ett är att använda klonstämpeln och att sedan ändra nivåerna och/eller kurvorna.
Alternativt klona in ett nytt objekt och lägg på till fler lager.
Enklast i framtiden är dock att undvika blixt till akvariefoto.Kommentar
-
Nja, utan blixt är det nästintill omöjligt att fota saker som rör siG (vilket fiskarna förhoppningsvis gör).
Sedan kan det också uppstå reflexer av många andra orsaker än att man har blixt - skulle snarare vilja säga att 9 av 10 av de reflexer/speglebilder jag får har andra orsaker än blixten - betydligt oftare t.ex. pga annan belysning i rummet.Senast redigerad av Kjell Fohrman; 29 June 2008, 15:20.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Guest
Kommentar
-
Blixt eller flera blixtar är en stor fördel vid akvariefoto. Ju mer ljus man har desto kotare slutartider och lägre ISO kan användas. Bäst är om man kan använda externa blixtar som ställs ovanpå akvariet, då minskar även risken för reflektioner.
Sen är det bra om man kan mörklägga rummet där akvariet står. En mörk matt pappskiva som träs på objektivet är ett bra knep för att undvika feflektoner från kameran.Mvh Michael Persson
www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleriKommentar
-
Guest
Blixt eller flera blixtar är en stor fördel vid akvariefoto. Ju mer ljus man har desto kotare slutartider och lägre ISO kan användas. Bäst är om man kan använda externa blixtar som ställs ovanpå akvariet, då minskar även risken för reflektioner.
Sen är det bra om man kan mörklägga rummet där akvariet står. En mörk matt pappskiva som träs på objektivet är ett bra knep för att undvika feflektoner från kameran.
Men ingen intern blixt framifrån, det var bara det jag menade, (eftersom trådskaparen hade en enkel kamera.)Kommentar
-
Själv fotar jag till 95% med blixt och till 75% med blixten på kameran och de reflexer man drabbas av är som sagt ytterst sällan pga blixten. Blixtreflexer undvikar man nästan alltid genom att fota lite snett in i akvariet.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Guest
De foton jag hittar är bara småfoton och de är väl helt OK, men på små foton går det ju inte att se skärpan riktigt.
Själv fotar jag till 95% med blixt och till 75% med blixten på kameran och de reflexer man drabbas av är som sagt ytterst sällan pga blixten. Blixtreflexer undvikar man nästan alltid genom att fota lite snett in i akvariet.Även om de duger till det tredubbla formatet. (Är väl lite rädd om mina bästa bilder med.)
Ville bara påpeka att det går att ta någorlunda bra bilder utan blixt.
Givetvis med stativ och TU...(Det är den skolan jag gått i)
Fördelen är ju att jag kan ta alla mina bilder rakt framifrån med.
De få gånger jag använt blixt framifrån (internt) har ljuset blivet felaktigt återgivet samt bakgrunden fått ett felaktigt eller obefintligt djup. (i mina ögon då)Kommentar
-
även om man förlorar en del färg med blixt så kan man alltid fixa till det i photoshop60,58 liter
**Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
*Ödet leder den villige och släpar den ovillige*Kommentar
-
Tillsist är ett polarisationsfilter på kameran till för att ta bort reflexer i motivet. Men det tar tyvärr en hel del ljus också.Kommentar
-
Självklart håller jag med om att det oftast är bättre om man kan fota med blixten ovanför akvariet än att ha den på kameran.
Dock så är det ofta som man av praktiska skäl inte kan göra så (trångt ovanför, heltäckande ramp, inga täckglas etc. etc.) eller så har man helt enkelt inte tillräckligt med utrustning (blixtar, ev. sladdar etc) och då har man helt enkelt inget val.
Själv fotar jag mycket på mässor, utställningar etc. och då finns helt enkelt inte den möjligheten även om jag har den utrustning som behövs.
Därför blir det att jag i regel fotar med blixten på kameran och av de kanske 700-800 foton jag tar under en mässa så får jag högt räknat deleta 10 pga blixtreflexer (däremot 400-500 av andra orsaker).
Att då avstå från att använda blixt är helt uteslutet eftersom det är nästintill omöjligt att kunna ta foton på fisk med tryckkvalitet utan att använda blixt.
Jag har t.o.m. en studiobelysning med 2 fotolampor på vardera 1.500 watt som jag ibland anväder för att fota hela akvarier - men inte ens dessa 3.000 watt ger tillnärmelsevis den ljusstyrka som en blixt gör.
Så jag rekommenderar - använd kamernas blixt, men testa dig fram på hur du skall hålla kameran för att undvika reflexer.
Sedan som Micke skriver - försök att om möjligt mörklägga hela rummet (förutom akvariet då). Fota helst kvällstid när det är mörkt ute eller häng upp något för fönstren så att inte ljus kommer in.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
-
.
Så här brukar jag använda blixten:Mvh Michael Persson
www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleriKommentar
-
Smart Micke!
Jag vet några som studsar sina blixtar i karet ovanför. För mig går tyvärr inte det med 3m till tak./Robin Hedström
http://www.robinhedstrom.se/Kommentar
Kommentar