Jag håller på att göra mig ett fotokar på 47 liter (varför så stort, tar vi någon annan gång) och jag undrar om det finns någon som kan rekommendera nån sand/fint grus. Jag funderar på vad som är bäst, mörk eller ljus sand? Jag fotar med blixt så jag behöver inte tänka på reflektioner för att få ner slutartiden. Det ska vara snyggt helt enkelt. En tanke är riktigt mörk sand eller en ljusare grå. Röd sand/grus går bort.
Vilken sand ska jag välja till fotokaret?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
vet inte riktigt, kan nog bli bra i båda fall (mörk sand och ljus sand).
Kan du inte köpa en påse av varje sort och sen se vilket som passar bäst? Om det ändå är ett fotokar så kanske du inte behöver lika mycket sand? -
Vilka fiskar är det du ska fota i karet? Om det är ljusa fiskar så passar det nog bäst med mörk sand och tvärtom. Kontrast är ju snyggt.Kommentar
-
Nu är jag inte så väldans kunnig i foto och sånt, men jag tycker att svart/väldigt mörk inredning framhäver fiskarnas och växternas färger väldigt bra.
Färgerna känns mer "levande" än med ljusare inredning, men det kan väl iofs bero på ljuset med.//Troll
Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011Kommentar
-
Jag hade valt mellansvensk sandstrands-sand, jag tycker det ser naturligt ut.
Det innehåller dessutom lite vit kvarts, vilket gör det lättare för kameran att ställa vitbalans (jag har inget grå-kort att ställa vitbalansen mot).
Jag har inte tittat på råda-sand, men det är väl vad jag vet just "sandstrands-sand" så den borde se likadan ut.
Ett objekt i karet med känd färg är annars ett bra tips, att få vitbalansen rätt är alltid knepigt med artificiell belysning.Senast redigerad av Azur; 27 January 2008, 17:16.Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
Det lutar nog åt att det blir råda ändå. Om jag inte ska ta en sväng till Swedol (heter det så?) och kolla in deras Baskarpssand. Den ska visst vara bra./Robin Hedström
http://www.robinhedstrom.se/Kommentar
-
-
Kommentar