Makro objektiv till Nikon D40

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raskens
    • April 2006
    • 933

Makro objektiv till Nikon D40

Halloj
    Nyss köpt mig en Nikon D40 o är helt novis på de här med SLR kamera. I en framtid är det väl tänkt att jag skaffar ett makro objektiv för "fiskfoton". Vill ha ett objektiv med autofokus och undrar vad som finns att välja på
    Agneta
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

Var uppe tidigare i forumet, visserligen då till en Canon, men en del goda råd hittar du där.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

• Raskens
      • April 2006
      • 933

Ursprungligen postat av Guy Palm
      Var uppe tidigare i forumet, visserligen då till en Canon, men en del goda råd hittar du där.
      http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=106816
      Har kikat lite där, men då af motor krävs i objektivet känns det lite begränsat. Detta är ju ett exempel jag hitta: 105mm f/2.8G AF-S VR Micro-Nikkor, men den känns lite dyr. Finns det fler makro objektiv från Nikon med af motor inbyggd ? Sigma kan ju vara ett bra pirat alternativ men vilka beteckningar skall jag kolla efter som har af motor ?
      Agneta

Kommentar

• Micke
        • January 2002
        • 1718

Det finns tre olika alternativ om du vill ha fungerande af - Nikkor 105/2.8 VR, Sigma 150/2.8 och Sigma 180/3.5. Alla ganska dyra men väldigt bra. Ett alternativ är att fynda ett begagnat makro och fokusera manuellt.
        Mvh Michael Persson

www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Raskens
          • April 2006
          • 933

Ursprungligen postat av Micke
          Det finns tre olika alternativ om du vill ha fungerande af - Nikkor 105/2.8 VR, Sigma 150/2.8 och Sigma 180/3.5. Alla ganska dyra men väldigt bra. Ett alternativ är att fynda ett begagnat makro och fokusera manuellt.
          Okej , tack för infon...blir nog det sistnämnda till o börja med. Om man tittar itråden som Guy nämner är det ju 50-70 mm som verkar mest gångbara för fiskfoton. Tittar man på dom tre objektiven du nämner är det Sigma 150/2.8 som passar min plånbok bäst, men funkar det i dessa sammanhang ? Det blir att stå en bit ifrån karet när man fotar isf eller stå nära och jag blir en jäkel på att fota yngel.

En helt annan fråga jag har gäller minnen till D40. Duger det med standard, eller är det vettigt att betala för ett snabbt minne (ex SanDisk Ultra II, eller det värsta ExtremeIII)?
          Agneta

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Jag har ju både ett 60 mm och ett 105 mm macro. För fiskfotografering så kör jag till 90% (eller något sådant) med 60 mm eftersom jag tycker att man kommer för långt ifrån med 105. Så 150 mm tror inte jag är det optimala för fiskfotografering.
            Jag hade nog hellre satsat på ett kortare macro, även om det "bara" funkar manuellt.

Det där med hastigheten på minneskorten tycker i alla fall inte jag är så där jätteviktigt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• doctor
              • August 2002
              • 300

Ursprungligen postat av Raskens
              En helt annan fråga jag har gäller minnen till D40. Duger det med standard, eller är det vettigt att betala för ett snabbt minne (ex SanDisk Ultra II, eller det värsta ExtremeIII)?

Skiljer det inte så mycket är det värt att ta det snabbare. Även om kameran inte drar nytta av de allra högsta hastigheterna är det rätt skönt att ha när man sen tankar över till datorn via kortläsare.
              Min PBase
              Min Flickr

Kommentar

• Raskens
                • April 2006
                • 933

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Jag har ju både ett 60 mm och ett 105 mm macro. För fiskfotografering så kör jag till 90% (eller något sådant) med 60 mm eftersom jag tycker att man kommer för långt ifrån med 105. Så 150 mm tror inte jag är det optimala för fiskfotografering.
                Jag hade nog hellre satsat på ett kortare macro, även om det "bara" funkar manuellt.
                Jo det blir nog till o leta beg runt 60 mm, och vem vet, när jag fått snits på det här med SLR finns det säkert mer AF macroobjektiv till D40

Ursprungligen postat av doctor
                Skiljer det inte så mycket är det värt att ta det snabbare. Även om kameran inte drar nytta av de allra högsta hastigheterna är det rätt skönt att ha när man sen tankar över till datorn via kortläsare.
                Verkar vettigt med en gyllene medelväg, Ultra II kostar inte spec mycke mer än ett standard sd.
                Agneta

Kommentar

• Micke
                  • January 2002
                  • 1718

Ursprungligen postat av Raskens
                  Jo det blir nog till o leta beg runt 60 mm, och vem vet, när jag fått snits på det här med SLR finns det säkert mer AF macroobjektiv till D40.
                  Nikons 60/2.8D som är ett superbra makro till akvariefoto brukar ligga på ca 3000:- begagnat. Att fokusera manuellt vid makrofoto brukar fungera bra. Med det objektivet får du autofokus när du i framtiden byter till ett annat kamerahus med af-motor.
                  Mvh Michael Persson

www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

Arbetssätt...