Kamera inställningar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malcus
    • June 2006
    • 555

Kamera inställningar?

Någon som vet hur jag ska ställa in min kamera? (Nikon D40x)
    Fick den idag, och de bästa jag lyckat åstakomma är:

Skulle gärna vilja ha tips på hus jag skulle kunna förbättra bilderna
  • drd
    • March 2004
    • 5586

Cool bild på en skön ormhuvvefirre ju.

Vad har du för objektiv till kameran ?

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• Malcus
      • June 2006
      • 555

Tack! Kul o få en bra omdömme från en proffs fotograf
      De är en fengädda om man ska va petig, men rätt lik ormhuvud.

Asså jag är helt ny med de hära me kameror, det står:
      "Nikon DX aF-SINIKKOR 18x55mm 1:3.5-5.6 G11 ED" va nu det betyder, men du kanske vet?

Här är en till bild jag tog nyss.

Kommentar

• drd
        • March 2004
        • 5586

Ursprungligen postat av Malcus
        Tack! Kul o få en bra omdömme från en proffs fotograf
        De är en fengädda om man ska va petig, men rätt lik ormhuvud.

Asså jag är helt ny med de hära me kameror, det står:
        "Nikon DX aF-SINIKKOR 18x55mm 1:3.5-5.6 G11 ED" va nu det betyder, men du kanske vet?

Här är en till bild jag tog nyss.
        http://zoonen.com/visabild.asp?oid=1393089#

Hmm...oki fengädda minsann

Jaja det är inte min sorts fisk ändå men cool va den

Fast på den andra bilden så fick du visst fatt i en av mina på senare tid blivande invånare här hemma, såg dom hos åleds för ett tag sedan och tänkte beställa en hane o hona och se om dom kan komma överens i 720 karet med dom andra fiskarna.

Sen till ditt objektiv så är det nog ett sånt standard som nikon har med i sina kit misstänker jag så det är nog bra till daglig fotografering men funkar kanske lite sämre till att plåta i karen om man inte har supermycket ljus eller slöa fiskar.

Skulle haft ett med mindre bländarvärde istället för 3.5-5.6 så skulle du kanske haft ett med t.ex 2.8 eller mindre än så ändå.
        På så vis går det att öka slutartiden så man kan ligga på runt en 100 dels sekund och då får man oftast skarpare bilder.

Annars får man ha slöa fiskar som mina diskus och altum men dom flesta av mina kort är tagna med blixt från ovan och då blir det lite andra grejer

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• Micke
          • January 2002
          • 1718

DX = Nikons standardformat för digitala systemkameror (med 1,5x skenbar brännviddsförlängning).

AF-S = Objektivet har inbyggd autofokusmotor.

18-55mm = Objektivets zoomomfång med kortaste och längsta brännvidden.

1:3.5-5.6 = Objektivets största bländaröppning som visar hus ljusstarkt det är.

ED = Visar att Nikons glas med Extra-low Dispersion används.

Precis som drd säger är detta ett allroundzoom som fungerar till det mesta utan att vara bäst på något. Det är ett fullgott objektiv att börja fotografera och lära sig med. Hittar man sedan ett specialområde inom foto kan man komplettera med olika specialobjektiv.

Objektivet ovan har en närgräns på 28 cm vilket är mycket bra för akvariefoto. det innebär att man kan få skärpa ända ner till ett avstånd på 28 cm mellan motivet och kamerans bildsensor. Tyvärr är ljusstyrkan som ofta för zoomobjektiv inte den bästa, den innebär att man måste kompensera med med ljus för att få korta slutartider. Man kan också öka ISO-talet vilket minskar ljusbehovet men ger kornigare/brusigare bilder.

Jag rekommenderar inställningen automatik med bländarförval (läge A på Nikon) där man väljer en bändare och kameran automatiskt väljer den slutartid som krävs för att få en rätt exponerad bild (lagom ljus). Ju större bändaröppning som används (mindre bländartal) desto kortare blir skärpedjupet, dvs hur stor del av bildens djup som hamnar i fokus.
          För att sedan frysa fiskarna rörelser behövs slutartider på 1/60 sekund eller ännu kortare beronde på hur rörliga fiskarna är. Det är här ljuset kommer in. Med en mindre bändaröppning behövs en längre slutartid för att hinna släppa in den mängd ljus som behövs för att exponera bilden rätt.
          Mvh Michael Persson

www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Malcus
            • June 2006
            • 555

Wow dags o testa lite till. tack för all info.

Drd. Blir bilderna bra me lösblixt? (ovanför karet?) Blir ljuset mm bra?

Kommentar

• Malcus
              • June 2006
              • 555

Hittar inte vart man ändrar slutartid :/

Kommentar

• Micke
                • January 2002
                • 1718

Jag har inte använt en D40x men det bör vara med inmatningshjulet vid pekfingret du ställer slutartid. Kolla i manualen. Kameran har de vanliga inställningarna som kallas P/S/A/M.

P= Progam, kameran väljer både bländare och slutartid.

S= Slutarstyrd bländarautomatik, du väljer slutartid och bländare väljs automatiskt.

A= Bländarstyrd slutartisdautomatik, du väljer bländare och slutartid väljs manuellt.

M= Manuellt, du väljer både bländare och slutartid. Tips: eftersom kameran inte kan kompensera och göra en rätt exponering (lagom ljus bild) när du väljer både bländare och slutartid för du titta på ljusmätaren i sökaren och se hur exponeringen blir med de olika inställningarna.
                Mvh Michael Persson

Kommentar

• Malcus
                  • June 2006
                  • 555

Jaha ja :P Jag använder P när ja tar bilder, har kommit fram till att de blir bäst då

Tack för all najsig info!

Mer mottages gärna.

Kommentar

• Micke
                    • January 2002
                    • 1718

Jaha ja :P Jag använder P när ja tar bilder, har kommit fram till att de blir bäst då
                    Annars brukar P ge sämst resultat vid just akvariefoto eftersom kanmeran inte kan gissa sig till om du prioriterar skärpedjup eller slutartid. A eller S automatik är helt klart att föredra, då prioriterar du och låter kameran hjälpa till med att exponeringen blir bra.
                    Här är finns ett några bra artiklar av Janne Arleklint:

Mvh Michael Persson

Kommentar

• Malcus
                      • June 2006
                      • 555

Jag får testa runt lite me olika inställningar, tack för alla underbara tips.

Kommentar

Arbetssätt...