Skötsel och servica av kamera hus.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

Skötsel och servica av kamera hus.

Ja jag fick ju med Viktor Sundbergs bok fotoskolan (äntligen) hem från helgen och började bläddra igenom den lite smått förut. Så slog det mig att man kanske behöver skicka in huset på rengöring och service. Tror det börjar närma sig 8000 exponeringar någon som har koll på när det börjar bli dags.

Det är en Canon (såklart) EOS 450D jag har.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Det skiljer sig nog lite mellan olika fabrikat, olika typer (vissa har ju en inbyggd "rengöring) och sedan hur man hanterar kamera. Dvs främst hur man exponerar den vid objektivbyte.

Själv får jag väl säga att jag är slö med att lämna in min kamera på service. den fösrta gick i 5 år utan service och sen tappade jag den i golvet, den andra gick också i 5 år utan service innan den började föra sitt eget liv. Eftersom det kostar en del med service så tyckte jag att jag lika gärna kunde köpa ett nytt kamerahus (denna och även den gamla hade jag tagit en bra bit över 100.000 exponeringar med) - ingen av dessa kameror hade någon inbyggd rengöring - vilket den senaste har. Dessutom ingick det faktiskt en gratis rengöring efter 2 år när jag köpte den så jag får väl skärpa till mig och skicka iväg den denna gång.

Jag har ju Nikon - men det är nog ingen större skillnad mellan märkena
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• lillfrasse
      • February 2002
      • 2228

Den har någon inbyggd sensor rengöring som görs varje gång man stänger av den sedan är jag sparsam med objektivbyte också. Kostar det en slant får man ta med andrahandsvärdet i beräkningen kanske man skall fundera på nytt hus men på 8000 exponeringar och inbyggd sensor rengöring är det ingen större fara då.
      Simma lungt..
      Lillfrasse..

Kommentar

• JLi
        • December 2004
        • 773

Ursprungligen postat av lillfrasse
        Den har någon inbyggd sensor rengöring som görs varje gång man stänger av den sedan är jag sparsam med objektivbyte också. Kostar det en slant får man ta med andrahandsvärdet i beräkningen kanske man skall fundera på nytt hus men på 8000 exponeringar och inbyggd sensor rengöring är det ingen större fara då.
        Har en Canon 1000D (litet billigare variant än din) och har tredubbelt med exponeringar än du har. Inga problen ännu. Är inne på Kjells linje, är det värt pengarna? Det är fråga om en rätt billig kamera och service kostar. Tycker att det är dags att köpa ny kamera då den dagen kommer.
        h. Johan

Kommentar

• Eluke
          • January 2010
          • 67

Hej!

8000 exponeringar är inte mycket för en sådan kamera. Byter du optik ofta är det större chans att det kommer in damm på sensorn, som du själv skriver sitter det en rengöring inbyggd i kameran som fungerar riktigt bra. Att lämna in en Canon 450D för sensorrengöring kostar ca 1100kr. Och att rengöra sensorn själv är inget jag rekommenderar om du inte har gjort det förut för den är ganska lätt att repa om man gör fel. Det du kan göra är att köpa en blåsbälg och blåsa bort det värsta dammet. Dock måste du fälla upp spegeln innan du blåser. Akta så att du inte nudda sensorn bara Ser du dammet när du kollar i sökaren sitter det förmodligen på mattskivan. Där kan man också blåsa lite och akta så att du inte nudda den också.

Du kan enkelt kolla om du har något smuts på sensorn, fota mot ett vitt papper med bländare 22 ca 1/10s.

Kommentar

Arbetssätt...