diskus med gurami och (snäll)ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikey13
    • October 2007
    • 465

    diskus med gurami och (snäll)ciklid?

    Hejsan!

    har ett 300 l akvarium med 2 palett ciklid, 2 praktbotia, 2 nyckelhålsciklid, 4 bandgurami, 1 golden nugget, 1 vändmal, 3 siamesisk algätare och 8 guppy och dessa verkar trivas mkt bra ihop.

    Min fråga är nu om jag kan köpa 2 diskus till detta akvarium, eller bör jag flytta någon av dess invånare till mitt andra akvarium?

    Tacksam för hjälp

    M.v.h Micke
    Senast redigerad av mikey13; 30 May 2008, 19:26.
    __________________________________________
    Mitt 720L projekt
    375L Inbyggt i väggen-projekt
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    Fiskarna i sig ska väl inte vara några svårigheter. Jag kör själv discus i ett sällskapskar med skalarer, molly och öronålar och det funkar hur fint som helst.

    Tänk dock på kraven en diskus har, du bör vara noga med vattenbytena och ha stabil temperatur. Kolla igenom artbeskrivningarna på varje fiskart du har, så du är säker på att de klarar den höga temperatur discus brukar vilja ha.

    Sen så tycker jag väl kanske att två discus är i klenaste laget. Det är en stimfisk tills den blir vuxen. Fem-sex individer är mer lagom.

    Kommentar

    • mikey13
      • October 2007
      • 465

      #3
      Tack för ditt snabba svar. hade också funderingar på 5-6 st diskus, men frågan är om akvariet räcker till storleksmässigt för alla då.

      Vad gäller temperatur så tror jag inte det blir något problem, jag har 28 grader och de fiskar som finns i nu verkar må riktigt fint.

      om det inte är något problem fiskarterna mellan så tänkte jag göra ett försök, hur ofta ska jag göra vattenbyterna om jag har diskus? byter 25% av vattnet varannan vecka som det är nu.
      __________________________________________
      Mitt 720L projekt
      375L Inbyggt i väggen-projekt

      Kommentar

      • Whistler84
        • November 2007
        • 850

        #4
        40-50% i veckan är rätt lagom. Eller 25-30% två gånger i veckan.

        Kommentar

        • mikey13
          • October 2007
          • 465

          #5
          Kanon!

          tack så mycket whistler för supersnabba svar
          __________________________________________
          Mitt 720L projekt
          375L Inbyggt i väggen-projekt

          Kommentar

          Arbetssätt...