Algätare till 20L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    Algätare till 20L?

    Vad skulle ni tipsa om att ha för algätare i ett salamander akvarium (54L), det är fyllt med ca 15cm vatten?
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Rent spontant måste jag säga...Ingen.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #3
      Okej. Förstod nästan att svaret skulle bli det
      Men jag tänkte att man kan ju ialla fall fråga. Kan man ha en räka i det, kanske?
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Kan?? Ja det kan du men den kommer inte att överleva så länge.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Maethor
          • December 2004
          • 675

          #5
          Jaha, kan du utveckla dig, varför skulle den inte det?
          112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
          105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
          54L: ca 15 kamphanar
          90L: 3kamphanar
          90L: 3kamphanar
          90L (marin): 3kamphanar
          6x2L: Kamphanar

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            20 liter är väldigt lite vatten. Dessutom är salamandrar riktiga skitgrisar. Räkor är mycket känsliga mot kväve....Altstå, ingen bra idé.

            Jag lägger en liten blänkare dock....Om du har ett mycket bra filter och byter vatten varje dag kanske det går.

            Föresten....Du tror inte att salamandrarna kommer att äta en liten räka?
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Triana
              • January 2005
              • 840

              #7
              jar har äpplesnäckor i mitt.. inte säker på om de äter några alger.. men jag har iaf inga alger...

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Äppelsnäckor äter en del alger. Har du dom med salamandrar?
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Triana
                  • January 2005
                  • 840

                  #9
                  jupp.. en eldbuk och en gulbuk.. har aldrig varit något problem..

                  var värre när jag testade att släppa i en ballongmolly.. har haft guppys förr och det gick fint.. men min lilla eldbuk började jaga mollyn i slowmotion, gjorde detta i tills jag tog upp mollyn.. eldbukens huvud var ca 0,5 - 1 cm brett och lika långt, och mollyn mycket större, men.. jag antar att han hade tråkigt.

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Då har du fått svar på din fråga....Köp ampularias, dom tål det mesta och äter en del alger. Tänkte inte på det innan
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Triana
                      • January 2005
                      • 840

                      #11
                      mm.. sedan ser de jättekul ut när de äter flingfoder.. ger man dem flingfoder ger de sig inte på växterna
                      Amularia: http://www.zoonen.com/res/user/35518...77_orig_SE.jpg


                      Bild på mitt eget innan min nya mossa kom in:

                      Kommentar

                      • Maethor
                        • December 2004
                        • 675

                        #12
                        Okej, ska försöka få djuraffären att ta i något exemplar
                        Så dom är inte så känsliga för vattenkvaliteten? Jag har inget filter hos dom eftersom akvariet är så litet och filter är dyra grejer.

                        Det brukar bli så fruktansvärt mycket alger hos salamandrarna, men nu har jag stoppat i lite riktiga växter så det kanske blir lite mindre nu, och dessutom så brukar ju guppy också äta ganska mycket alger
                        112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                        105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                        54L: ca 15 kamphanar
                        90L: 3kamphanar
                        90L: 3kamphanar
                        90L (marin): 3kamphanar
                        6x2L: Kamphanar

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                        Kommentar

                        • Triana
                          • January 2005
                          • 840

                          #13
                          tja.. mina har klarat sig.. jag har visserligen en liten micrapump men den är gammal och går knappast felfritt. dock kan de bli sköra om de aldrig får kalium

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Jag har inget filter hos dom eftersom akvariet är så litet och filter är dyra grejer. Det brukar bli så fruktansvärt mycket alger hos salamandrarna
                            Alger triggas av amonium/amoniak . Amonium/amoniak får du bort genom bra biologisk filtrering. Jag vet inte hur det är med salamandrar, men snäckorna kommer INTE att må bra i ditt kar. Dom är extremt känsliga för Amonium/amoniak och nitrit som är nästa stag i kvävecyklen. Dessutom skulle inte en överlevande algätare heller hjälpa. Om den rensar upp en sorts alger och förutsättningarna för algtillväxt kvarstår så kommer bara en annan alg som algätaren inte tycker om.

                            DVS: Först filter sen algätare om du vill bli av med alger.

                            kan de bli sköra om de aldrig får kalium
                            Det tror jag inte en sekund på. Kalium har på inga sätt med skörheten på skalet att göra, men kalk har.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • Triana
                              • January 2005
                              • 840

                              #15
                              mm.. jag blandar ihop det.. sorry.. är hemma sjuk...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...