Trångbott?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Trångbott?

    Har några små funderingar på fiskbeståndet i mina kar och behöver råd/bollplank.

    I det ena som är ett 110 liters Juwel med originalfilter går i dagsläget:
    1 + 1 guldancistrus
    2 ungdjur av L201
    7 Corydoras panda
    9 galaxys
    6 trådfenor
    3 amanoräkor
    3 corydoras aenus black.

    Det andra är ett relativt nystartat 200 liters med ytterfilter (tetra tec 700) där beståndet är:

    5 svarta fantomtetror
    9 corydoras agazizzi (stavning på den?)
    1 liten super red ancistrus.

    Ska så småningom öka fantomerna med 5 till. Kommer även flytta över L201orna samt skaffa några till. Även skaffa fler röda ancistrus. Kommer det bli för trångt i nedre regionen om jag flyttar över de svarta corysarna samt skaffar polare till dem så att även de är minst 9?

    I 200 litaren tänkte jag även sätta in ett gäng mosaikguramis. 2+2 eller hur är det nu de vill gå i grupp? 2+3?

    Hur låter detta tycker ni? Lagom fiskmängd eller kommer botten bli alldeles för full? Jag är ju en malälskare och det är de fiskar jag helst håller...
    Återfallsakvarist.
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    #2
    ingen?
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • Samawi
      • January 2014
      • 131

      #3
      Har ett exakt lika 110 liters Juwel kar. Tycker redan där det låter trångt generellt, även om du tar bort L201orna och de svarta corysarns. Har endast ett par fjärils och ett par Apistogramma hongsloi i det. Har visserligen tänkt kanske tillsätta någon stimfisk.. men vi får se om jag kanske också bara har dessa som det är. Skulle vara kul med lyckade lekar
      Jag är absolut inge vidare kunnig inom dessa områden, men det är ju trotts allt djur vi har hand om och jag vill absolut inte ha ett akvarium med förmycket fisk då jag har ansvaret för de små liven. Hellre för lite fisk än förmycket (beroende på också hur deras naturliga miljö ser ut). Men givetvis finns det ju olika arter som gärna vill vara många för att må bra exempelvis stimfiskar. Och då antar jag att det behovet går före utrymmet kanske. Fast givetvis ska man ju sträva efter att uppnå båda kravområdena.
      Gå efter magkänslan också... känns det lite för mycket så är det förmodligen det.

      Nu vet jag att du iofs frågade om det nya karet ^^ och jag kan inte så mycket alls om corydoras (hur stora dem blir, deras behov, beteende m.m) Antar att mitt svar inte blev så mycket till hjälp men förhoppningsvis kommer det någon strax som
      kan hjälpa dig. Jag tänkte mest dela med mig av min åsikt ang 110-liters.

      Lycka till med karen!

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #4
        Tack för din input. Så trångt i övrigt tycker jag inte att det är i karet då galaxen är 2,5 cm o fullvuxna och trådfenorna inte utger någon större belastning på karet. Det har fungerat bra i flera år med den belastningen. Men är snarare orolig för hur trångt det blir i bottenskiktet. Mina L-malar ligger ju mest i sina grottor o rötter och trycker. Haha. Vi får se om någon annan har något att inflika.

        Har även ett 20 liters med räkor, ett 350 liter och ett 54 liters (plastsonens) så akvarium finns det att flytta runt firrarna i om det skulle krisa.
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • Apistojohan
          • January 2014
          • 262

          #5
          Hej Ampe!
          Kanske ett passande tema på dagens HAF-möte.;-) Du (ni, nej inte fiskarna) är välkomna!
          Haninge akvarieförening

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            #6
            Haha, jag funderade faktiskt på att åka. Men har åkt på inflammation i nedre luftrören så jag är ganska däckad kan man säga. Och Erik är i Usalandet på tjänsteresa…
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            • Apistojohan
              • January 2014
              • 262

              #7
              Då får du krya på dig. En annan gång kanske.
              Haninge akvarieförening

              Kommentar

              Arbetssätt...