Pygmépansarmalar med palettciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Pygmépansarmalar med palettciklid?

    Finns här någon som lyckats med den kombinationen?
    Nu fick pygméerna och ancistrusen bli pilotpatrull i det nystartade 200-literskaret. Att få dem att samsas med paletterna i ett 54-liters var ju stört omöjligt!
    Nu börjar jag ändå bli lite sugen på att pröva med att flytta paletterna dit också, till förmån för andra, lite ömtåligare arter i den lilla burken. Finns det någon chans att det skulle gå i det betydligt större karet, eller bör jag överge den idéen redan nu och börja titta på dvärgciklider istället??
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hmm, tja, med mycket växter och inredning så kanske. Men när paletter vaktar yngel gillar de inte bottenfiskar som planlöst simmar runt på botten, och inte bryr sig ett smack om paletternas revirgränser. Större pansarmalar kan få ganska trasiga fenor av att bo tillsammans med yngelvårdande paletter, pygmépansarmalar, små som de är, kan nog riskera att bli dödade. Om man ska ha pansarmalar med paletter, är det nog lämpligt med nå´n av de större arterna.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Hmm, tja, med mycket växter och inredning så kanske. Men när paletter vaktar yngel gillar de inte bottenfiskar som planlöst simmar runt på botten, och inte bryr sig ett smack om paletternas revirgränser. Större pansarmalar kan få ganska trasiga fenor av att bo tillsammans med yngelvårdande paletter, pygmépansarmalar, små som de är, kan nog riskera att bli dödade. Om man ska ha pansarmalar med paletter, är det nog lämpligt med nå´n av de större arterna.
      Då får nog paletterna flytta tillbaks till butiken tyvärr, om nu inte grabben kan tänka sig ett palettkar, han har nämligen börjat spana in levandefödarna som jag först föreslog åt honom, men som då inte såg tillräckligt intressanta ut.
      Platy och guppy slår väl paletterna ihjäl på nolltid tänker jag...

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Då får nog paletterna flytta tillbaks till butiken tyvärr, om nu inte grabben kan tänka sig ett palettkar, han har nämligen börjat spana in levandefödarna som jag först föreslog åt honom, men som då inte såg tillräckligt intressanta ut.
        Platy och guppy slår väl paletterna ihjäl på nolltid tänker jag...
        Platy och guppy kan funka, då de rör sig lite högre upp i vattnet. Mycket växter bara, så går det nog, om inte karet är för litet. Jag har ett palettpar som går i ett 112-liters, med Ancistrus, L201, Corydoras "goldstripe", och kejsartetror. De är i lektagen, men har inte lekt än, så än så länge funkar det.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Håller med Animaniac, guppy och platy funkar mycket bättre med ett palettpar än corydoras.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Håller med Animaniac, guppy och platy funkar mycket bättre med ett palettpar än corydoras.
            Det låter ju lovande!
            Då får vi pröva det, för pygméerna vill jag ha kvar i det större karet! Och det vore synd att lämna tillbaka paletterna nu när de har färgat ut ordentligt, och grävt ut inte mindre än två grottor!
            Det ser skitroligt ut när de baxar ut sjöstenen en och en!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Det låter ju lovande!
              Då får vi pröva det, för pygméerna vill jag ha kvar i det större karet! Och det vore synd att lämna tillbaka paletterna nu när de har färgat ut ordentligt, och grävt ut inte mindre än två grottor!
              Det ser skitroligt ut när de baxar ut sjöstenen en och en!
              Hehe, ännu en anledning att ha sand istället för grus Förutom att pansarmalar vill ha sand, och att sand är snyggare.

              Jag har pygmépansarmalar i ett 54-liters, med Otocinclus, dvärgrasbora, och ett egetuppfött kurvciklidpar.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Ja, biltemas finkorniga sand blev faktiskt skitsnygg i 200-literskaret!
                Jag hade ju pygméerna i åtanke när jag valde...

                Kommentar

                Arbetssätt...