Palettciklid som lagt ägg!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HelenaFredriksson
    • February 2012
    • 16

    Palettciklid som lagt ägg!

    Hej har ett sällskapsakvarium på 720liter och har i det bla 2x palettciklider tror efter lite utforskande att båda är honor hade hoppats att den ena var en hane då jag bad om ett par men hade inte kunskapen att kolla det själv just då så fick lita på människan i akvarieaffären. Haft dem i ca ett år nu. Idag såg jag att den ena av dem vaktar en båt som jag har i karet å kikade lite närmare på det å insåg att det fanns massor av ägg på insidan (skithäftigt) =) jag kan verkligen inget om avel av palettciklider så jag undrar nu hur detta fungerar, är det så att den andra nu måste va en hane eftersom hon lagt äggen? eller lägger de ägg utan att det finns en hane i närheten? Kan jag ev i så fall nu köpa en hane å se hur det går? Hur stor är chanserna att ynglen (det blir några?) överlever i ett sällskaps akvarium med annan fisk i olika storlekar?
    Tack på förhand =)
  • HelenaFredriksson
    • February 2012
    • 16

    #2

    har bilder på dem här om någon kunnig kan ta en kik, tycker att de är väldigt lika i utseendet, runda om buken, den andra håller sig alltid i andra delen av karet.

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Ja, båda är honor..
      I ett så stort akvarium så kan du lätt ha två par om du vill och inte har massa andra ciklider..
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • HelenaFredriksson
        • February 2012
        • 16

        #4
        Som jag misstänkte då tack för svaret =) Jag har inga andra ciklider men jag har lite andra blandade firrar i karet kan jag köpa två hanar idag å ev se om det blir något av äggen tror du? eller kan jag ha en hane på två honor??

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          De två första bilderna är på olika fiskar? Då är det två honor, ja. När det gäller paletter händer det ibland att butikerna bara får in det ena könet, eftersom det ena könet kan överväga kraftigt i kullarna, beroende på vattnets pH. Man tycker ju då att de borde informera kunderna om det, och försöka köpa in det andra könet, nå´n annanstans ifrån. Här är några bilder på två olika par, dels ett jag hade för ett tag se´n, och som lyckades föda upp ett litet gäng yngel i ett sällskapskar, och dels det paret jag har nu, som också har lekt, i samma kar, men annat sällskap. Mitt nuvarande par är köpta i två olika butiker, i butiken där jag köpte honan fanns nästan bara honor. De två sista bilderna visar paret jag har nu.

          Som synes är det stor skillnad mellan hane och hona Så är inte butikspersonalen osedvanligt okunnig, så är risken att de medvetet gav dig två honor, kanske för att det var det enda som fanns.

          Om du köper nya hanar, så kommer de inte att befrukta de redan lagda äggen. Du kan göra så att du byter in den ena honan mot en hane, men eftersom karet är såpass stort, så funkar det förmodligen med två par också. De är parbildande, och bör alltså hållas parvis, det vill säga en hona till en hane. Det är rätt vanligt bland en del ciklider att två honor "leker" tillsammans, om där inte finns nå´n hane.
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Shepard; 08 April 2013, 15:17.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • HelenaFredriksson
            • February 2012
            • 16

            #6
            okej men då kan jag ge upp hoppet om just de äggen då, men nu vet jag i alla fall att de trivs i karet å att de är lekvilliga så skaffar jag en hane var till dem så blir det förmodligen nya chanser =) Tack för alla tips!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ja, de äggen har förmodligen redan möglat, även om nu en hane mot förmodan skulle vara intresserad av att befrukta dem i efterhand. Japp, skaffar du hanar, kommer de att leka snart igen
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...