Sverigeakvarium, dvs bågult. Tips önskas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #31
    Ja eller gult grus, blå bakgrund och vita fiskar.

    Nej det är svårt och det är ju bara 130l så man kan inte välja vad som helst direkt.

    Vill hellre ha lite fler men mindre fiskar, men det verkar omöjligt.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #32
      Bossemans regnbågsfisk är ju både gul och blå, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=251&SOK=1, men även där kan det bli lite småtrångt och lite för mjukt. Det senare kan ju iofs fixas till.
      Annars kanske koppartetra kunde funka som lite gulaktig fisk, och moskitotetra som blåaktig? Men blir ju inte så starka klara färger där heller.
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #33
        Man kan väl gilla att bo i Sverige, fira lucia och kanske rent av flagga utan att det är nåt fel i det. Men när man börjar tala om att hylla sitt land blir jag skeptisk, det låter som nationalism och få saker har ställt till så mycket elände som nationalism. Det är alltså en fråga om hur man uttrycker sig och vad det kan leda till för funderingar. Man behöver ju inte vara chauvinist för att man bär folkdräkt eller gör annat i den stilen men gör man det och uttrycker sig lite slarvigt så är det ju nära till att det blir lite suspekt.

        Det där att vissa ciklider är tråkiga betyder att jag inte gillar dem. Uppenbarligen finns det andra som har annan syn på det så det är bara till att avgöra själv vad som känns rätt.

        Det där att blågylta skulle vara makaber förstod jag inte riktigt. Det är en riktigt snygg fisk men som sagt tyvärr med rätt stora krav. Nån blågylta har jag inte men däremot berggylta , skärsnultra och stensnultra. De har ungefär samma krav så omöjligt är det ju inte.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #34
          Ursprungligen postat av Bygert
          Man kan väl gilla att bo i Sverige, fira lucia och kanske rent av flagga utan att det är nåt fel i det. Men när man börjar tala om att hylla sitt land blir jag skeptisk, det låter som nationalism och få saker har ställt till så mycket elände som nationalism. Det är alltså en fråga om hur man uttrycker sig och vad det kan leda till för funderingar. Man behöver ju inte vara chauvinist för att man bär folkdräkt eller gör annat i den stilen men gör man det och uttrycker sig lite slarvigt så är det ju nära till att det blir lite suspekt.
          Hmm, fira Lucia är väl inte särskilt nationalistiskt, om hon nu har funnits, så var hon väl inte svensk Även om de tjejer som numer utses för att gå först i Luciatåg tenderar att vara blonda, av nå´n anledning.

          En tråd om gula och blå fiskar var det ja... Lågt pH har du... Hmm... Fjärilsciklider, av de gula och blå varianterna är nog mitt sista bud. De når ju inte på nå´t sätt upp till vildformens skönhet, och fjärilar tenderar till att vara känsliga. Men har du lågt pH, och inreder det till fjärilarnas gillande, så varför inte...
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Wilhelm
            • October 2002
            • 604

            #35
            Du får passa dig så de inte retar dig med att ha ett akvarium full med norsk flaggtetra!
            Wilhelm
            Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
            www.ciklid.org www.aquafish.info

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #36
              Ursprungligen postat av Bygert
              Man kan väl gilla att bo i Sverige, fira lucia och kanske rent av flagga utan att det är nåt fel i det. Men när man börjar tala om att hylla sitt land blir jag skeptisk, det låter som nationalism och få saker har ställt till så mycket elände som nationalism. Det är alltså en fråga om hur man uttrycker sig och vad det kan leda till för funderingar. Man behöver ju inte vara chauvinist för att man bär folkdräkt eller gör annat i den stilen men gör man det och uttrycker sig lite slarvigt så är det ju nära till att det blir lite suspekt.
              Det suspekta är din reaktion. Ibland har du kloka saker att säga och verkar påläst, men nu är du ute och cyklar.

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #37
                Ursprungligen postat av Bygert

                Det där att blågylta skulle vara makaber förstod jag inte riktigt. Det är en riktigt snygg fisk men som sagt tyvärr med rätt stora krav. Nån blågylta har jag inte men däremot berggylta , skärsnultra och stensnultra. De har ungefär samma krav så omöjligt är det ju inte.
                Det som blir makabert är ju att det är fiskar vi faktiskt fiskar för att äta. På något invecklat sätt skulle det kännas fel.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #38
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Du får passa dig så de inte retar dig med att ha ett akvarium full med norsk flaggtetra!
                  Jag får väl ha bara en massa sådana i det större akvariet då.

                  Skämt åsido. Jag tog bort meningen om att hylla hemlandet i trådstarten, för jag vill verkligen inte trampa folk på tårna. det var verkligen inte min mening. Och jag ber om ursäkt om någon tog illa vid sig.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • mikoto
                    • July 2011
                    • 215

                    #39
                    Äta blågylta? Det har jag aldrig hört talas om någon som gjort. Däremot brukar många säga att berggylta inte smakar något vidare alls, mig veterligen så finns det ingen svensk mattradition till att äta någon av våra läppfiskar öht. Det är bara fransmännen som får för sig sådant ibland :-)

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #40
                      Ursprungligen postat av mikoto
                      Äta blågylta? Det har jag aldrig hört talas om någon som gjort. Däremot brukar många säga att berggylta inte smakar något vidare alls, mig veterligen så finns det ingen svensk mattradition till att äta någon av våra läppfiskar öht. Det är bara fransmännen som får för sig sådant ibland :-)
                      Nejdå, supergoda både råa och grillade. Framförallt grillade hela är de en riktigt fantastisk matfisk. Och det kryllar av dem här där jag bor. Metar man med räkor vid lite branta klippor så får man en fisk varje gång man sänker ner. Det är som på Gröna Lund och de där snörena man drar i med vinst varenda gång. Men just eftersom vi faktiskt med glädje äter med skulle det ju kännas makabert att ha de inne. Då har det de garanterat bättre ett par meter längre ner i havet.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #41
                        Ursprungligen postat av mikoto
                        Det är bara fransmännen som får för sig sådant ibland :-)
                        Man ska för övrigt alltid lita på fransmän när det gäller mat.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          #42
                          Nä det ser nog ut som om att det i så fall får bli till att fixa vattnet för att hålla några mindre ciklider.

                          Fundering om Apistogramma borellii. Kolla på bilderna på dessa två länkar: Så olika de är.

                          http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1091 http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=142
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...