Blir detta för "trångt"!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #16
    I jordbrukslagen sägs ingenting om 1 cm fisk/ liter vatten eftersom detta är en urbota dum och urbota svårutrotad regel.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      håller med mumin

      Kommentar

      • 880215
        • April 2013
        • 16

        #18
        Jag har 7 Neontetror nu, i ett 63 liters. De simmar inte i stim... O.o

        Jo, under samma sektion där man finner att burdjur inte får leva ensamma enligt nya EU-regler.

        Var det nån djuraffär som dög åt herrskapet!? ;P

        Vad tror ni om idén att bygga ett stort akvarium istället?

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #19
          Spontant kändes de som asfräcka mått på den burken. men jävligt osmidigt att ha ett akvarium som man vill titta på som bord. Menar man lär ju fan ligga på golvet för att se nått. Eller tänkte du ha täckglas och duka upp brakmiddag på dom?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #20
            var hittar du det? länka gärna. för det ÄR en dålig tumregel som inte funkar i praktiken

            ne stimfiskar stimmar sällan i ett kar. o särskillt inte när de är så få.

            här är för övrigt saxat från jordbruksverket.

            "Minsta utrymme

            Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende. Det bör inte vara mindre än 40 liter vatten i akvariet."

            http://www.jordbruksverket.se/amneso...d80002613.html

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #21
              De råd som du säger dig ha fått har du knappast fått varken på Södermalms eller Lagret.
              Troligare då på Bromma blocks om också brukar kallas fiskauschwitz....
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • malfunkshun
                • September 2008
                • 394

                #22
                Är också väldigt intresserad vart de skrivit 1cm fisk / liter vatten. Hör till samma dumma avdelning myter som att fisken anpassar sig efter akvaries storlek.
                Samma logik som att stoppa ett travhästföl i en garderob och hoppas på att det blir en ponny.

                Kommentar

                • Dr.Dork
                  • December 2012
                  • 263

                  #23
                  Sv: Blir detta för "trångt"!?

                  Jag letade lite på jordbruksverkets hemsida, hittar inget om 1cm fisk/liter. Det enda som står är att det inte får finnas mer än en fisk, upp till 5cm, per liter vatten och inte heller mer än 1 fisk, upp till 10 cm, per 4 liter vatten.

                  Låter vettigare än 1cm fisk/liter!

                  Kommentar

                  • Joakim Lundgren
                    • August 2006
                    • 631

                    #24
                    Ursprungligen postat av Dr.Dork
                    Jag letade lite på jordbruksverkets hemsida, hittar inget om 1cm fisk/liter. Det enda som står är att det inte får finnas mer än en fisk, upp till 5cm, per liter vatten och inte heller mer än 1 fisk, upp till 10 cm, per 4 liter vatten.

                    Låter vettigare än 1cm fisk/liter!
                    Den texten hade ju kunnat tolkas som att det går bra att ha en firre på 10cm i ett 8liters kar.
                    AKA: Lizardking

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #25
                      Ja eller till och med 2
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #26
                        Det finns flera trådar där detta med fisktäthet i akvariet utreds. Vare nog i denna tråd att påpeka att det inte är längden som avgör utan volymen och matvanorna. En växtätare skitar ner mer än en rovfisk.
                        till TS vill jag säga att ställer man frågor här så får man svar, kunniga och erfarna svar, men inte alltid de svar man VILL ha.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #27
                          Man behöver inte gå så långt för även här på Zoopet hittar man bland artiklarna om att köpa akvariefisk snack om cm och liter, så jag kan väl se att det kan vara lätt att detta system till sig. så även om man läser på så hamnar man i denna röran vilket inte gör det lätt för de nya fiskägarna.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...