Algätare till 54 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maligne

    • September 2012
    • 188

    Algätare till 54 l

    Jag skulle behöva förslag på algätare till mitt 54-liters, ihop med 3 kakaduaciklider och några galaxyrasbora.
    De jag kollat på vill ju gärna ha större kar...
    Otocinclus är ju små, men lite väl känsliga för min smak, hade svårt att få dem att överleva när jag försökte senast.

    Räkor, äter de alger? Det finns väl en del snäckor också, men jag är inte så förtjust i dem, så finns det andra alternativ välkomnar jag dem hellre.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    räkor o snäckor. tex malaysiksa sandsnäckor och posthorn och äppelsnäckor

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      till så små kar är det nog räkor och sniglar i olika former som gäller.

      de andra L-malarna som tuggar alger blir lite för stora i längden.



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Maligne

        • September 2012
        • 188

        #4
        Ok, tack. Ska kika efter både räkor och snäckor i affären till helgen då.
        Finns det någon mal som klarar ett såpass litet kar i runda slängar tre månader? Alla är ju inte så stora från scratch. Byter upp karet till ca 180 l efter årsskiftet nämligen, tomten kommer med ett rektangulärt, hårt paket om jag lyckas vara snäll tills dess.

        Eller ska man köra räkor/snäckor tills dess kanske? Det är kanske för litet även för många malar.
        Siamesisk algätare kanske kan funka i det större sedan?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          tja en liten ancistrus borde funka iof. men vet i tusan om inte snäckor är bättre algätare ändå

          Kommentar

          • Maligne

            • September 2012
            • 188

            #6
            De där malaysiska är bra för bottnen också har jag förstått? Isf skulle man ju kunna ha några i mitt större kar även, då det kanske kan minska på behovet av slamsugning?

            Får försöka få bukt med min aversion gentemot snäckor på nåt vis då bara. (Tycker de är lite äckliga tyvärr).
            Har ju lyckats hantera min skräck för frysta mygglarver, så det ska väl gå det också. Har lite åt fobihållet för larver, men så länge de är frysta, och man knappt ser att det är just larver så går det an. Har till och med slutat använda diskhandskar när jag fixar frysmaten. Tjoho!
            Det är lite terapi att ha akvarium helt klart.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              jag slamsuger aldrig mina bottnar. behövs inte om man har en bra städpatrull o ett bra filter

              Kommentar

              • Maligne

                • September 2012
                • 188

                #8
                Karet är ju inte så gammalt ännu, så det blir kanske lite bättre balans med nedbrytning så småningom. Men en liten städfirma skadar väl inte heller. Ska rådgöra lite med butiksinnehavaren i helgen också, och se vad han har inne. Det han inte har kan han oftast ta hem dessutom, så vi får se vad det blir. Men jag ska inte helt förkasta snäckförslaget, får smälta det ett par dagar bara, och konfrontera mina demoner.

                Kommentar

                • Ferengi
                  • August 2008
                  • 399

                  #9
                  Ursprungligen postat av Maligne
                  KMen jag ska inte helt förkasta snäckförslaget, får smälta det ett par dagar bara, och konfrontera mina demoner.
                  Meditera en stund så skall du se att det snart ligger ett par snäckor i karet...

                  Kommentar

                  • Maligne

                    • September 2012
                    • 188

                    #10
                    Haha, japp. Ett par djupa andetag så....
                    Sen så måste jag ju faktiskt inte ta upp och gulla med dem, inte äta dem heller.

                    Kommentar

                    • Ferengi
                      • August 2008
                      • 399

                      #11
                      Ursprungligen postat av Maligne
                      Haha, japp. Ett par djupa andetag så....
                      Sen så måste jag ju faktiskt inte ta upp och gulla med dem, inte äta dem heller.
                      Åker det ner ett gäng malaysiska sandsnäckor så slipper du se dom oxå.

                      Kommentar

                      • Maligne

                        • September 2012
                        • 188

                        #12
                        Ja de håller mest till nere i sanden dagtid och är uppe och partajar på nätterna eller?
                        Hur funkar de förresten med praktbotia, blir de käk eller klarar de sig om de är nergrävda? Lite spill kanske man får räkna med?
                        Botiorna är iofs inte så stora ännu, bara ca 5 cm.

                        Kommentar

                        • Ferengi
                          • August 2008
                          • 399

                          #13
                          Ja, några lär nog sluta som middag åt praktbotian. Själv har jag Schackbrädsbotia som tar sig en då och då.



                          Dock så tål nog sandsnäckorna den förlusten för dom förökar sig som tusan.

                          Kommentar

                          • Maligne

                            • September 2012
                            • 188

                            #14
                            Kom nyss hem från affären med några sandsnäckor...

                            Kommentar

                            • Ferengi
                              • August 2008
                              • 399

                              #15
                              Du ser, några djupa andetag och lite demonutdrivning hjälper

                              Kommentar

                              Arbetssätt...