vad är lämpligt i ett 100 liters akvarium ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    vad är lämpligt i ett 100 liters akvarium ??

    Jag har fått tag på en akvarieställning med 3 stycken 100 liters akvarium. Det ena är ett odlingsakvarium, där bor just nu ....högst tilfälligt....ett zebraciklidpar. De andra två är tomma på fisk, men de har varit i gång med pump och värmare i över en månad, nu känner jag att det kanske är dags att fylla på med lite fisk, men jag har ingen aning om vad man kan ha i så små akvarium, förutom Guppy och evt Platy, men det vill jag egentligen inte ha.

    Jag borde ju kunna släppa ner några tetror i varje fall, men vad kan man ha mer däri ?? Jag har funderat på nån lekgrupp med nån mindre Malawi eller Tanganyikaart. finns det nån art som kan gå i 100 liter, eller är det minimum 200 på alla dom arterna ?? Måste också påpeka att blir det malawi, så blir det inga tetror ...jag må vara okunnig på afrikanarna, men dum är jag inte
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj!
    Om du inte vill köra ett kar med någon liten grupp, typ 1+2, Apistogramma - så kan du kanske kika på Tanganyika, exempelvis en liten koloni snäckskalslekare, eller ett par av någon Julidochromis.
    Malawi kan jag inte ett dyft om, så där har jag inga tips, tyvärr!

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Tanganyikan har jag fastnat för, och de kanske inte kräver så stort som Malawi, de är ju mindre har jag för mig

      Apistogramma har jag dessutom i kuben tillsammans med Scalarena
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ursprungligen postat av ciklidtok
        Tanganyikan har jag fastnat för, och de kanske inte kräver så stort som Malawi, de är ju mindre har jag för mig

        Apistogramma har jag dessutom i kuben tillsammans med Scalarena
        OK...
        Om du diggar Tanganyikaciklider (där det finns arter som kan hållas i mindre kar, och andra som kräver mycket utrymme) så gäller det bara att fundera ut vilken Tanganyikaciklid du vill ha (som passar i 100-liter) och köra på!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          men du....dissa inte levandefödare....

          finns många mycket trevliga saker där, särskilt om man får tag i
          naturformerna av några ovanliga sorter.

          titta en gång till på naturformer av svärdbärare, hela Limiasläktet, segelfensmollys,
          metalltandkarpar.....the list is loooooong....




          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            men du....dissa inte levandefödare....

            finns många mycket trevliga saker där, särskilt om man får tag i
            naturformerna av några ovanliga sorter.

            titta en gång till på naturformer av svärdbärare, hela Limiasläktet, segelfensmollys,
            metalltandkarpar.....the list is loooooong....




            .
            jag dissar inte alla levandefödare, men de enda jag känner till och som jag har erfarenhet av är just Guppy, Platy och Molly och de arterna är så fruktansvärt sönderavlade och känsliga, så de dör ju bara hela tiden, oavsett hur noga man är med vattenvärden, utfiodring, temperatur o.l. jag har haft dem några gånger, småflickorna har älskat de "söta små bäbisfiskarna" så som bara småflickor kan göra, och när de så har dött ...oftast av okänt anledning, så har det blivit mycket tårar och tandagnisslan

            Hur det är med svärdbärarna och segelfensmollyn vet jag faktiskt inte, men jag har nästan utgått ifrån att det 'är saamma problem med dem som med Guppy och Platy Det kanske inte är det ??

            Jag har ju som sagt 2 akvarium som skall fyllas med fisk, bägge två i ställningen. Men då kanske man kan ha Tanganyika i det ena, och Svärdbärare eller nån annan trevlig levandefödare( som inte dör efter en vecka :P) i det andra.

            Då kommer ju följdfrågan också, hur många kan/skall man ha i 100 liter ??
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              om man tar en naturform, så är dom nog klart tåligare än de sönderavlade sakerna.


              här dör det inte många.....


              bortsett från alla yngel som mina scalarer slafsar isig då......
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                om man tar en naturform, så är dom nog klart tåligare än de sönderavlade sakerna.


                här dör det inte många.....

                bortsett från alla yngel som mina scalarer slafsar isig då......
                Är naturformerna svåra att få tag på, brukar de finnas i butik ?? Nu kan man iofs fråga personalen, men jag är inte så säker på att man kan få ut ett vettigt svar av dem Risken är väl att de vet lika lite som mig

                Blir det massa yngel, så kan nog de få flytta ner till mina scalarer efter ett tag Då blir nog scalarena glada
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • simpson
                  • July 2012
                  • 666

                  #9
                  Ursprungligen postat av ciklidtok
                  jag dissar inte alla levandefödare, men de enda jag känner till och som jag har erfarenhet av är just Guppy, Platy och Molly och de arterna är så fruktansvärt sönderavlade och känsliga, så de dör ju bara hela tiden, oavsett hur noga man är med vattenvärden, utfiodring, temperatur o.l. jag har haft dem några gånger, småflickorna har älskat de "söta små bäbisfiskarna" så som bara småflickor kan göra, och när de så har dött ...oftast av okänt anledning, så har det blivit mycket tårar och tandagnisslan

                  Hur det är med svärdbärarna och segelfensmollyn vet jag faktiskt inte, men jag har nästan utgått ifrån att det 'är saamma problem med dem som med Guppy och Platy Det kanske inte är det ??

                  Jag har ju som sagt 2 akvarium som skall fyllas med fisk, bägge två i ställningen. Men då kanske man kan ha Tanganyika i det ena, och Svärdbärare eller nån annan trevlig levandefödare( som inte dör efter en vecka :P) i det andra.

                  Då kommer ju följdfrågan också, hur många kan/skall man ha i 100 liter ??
                  Väljer du lite mindre snäckskalslekare borde du nog kunna ha runt en 10st med lämplig inredning till att börja med. Antalet kommer nog att öka på efter inte så lång tid...

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                    om man tar en naturform, så är dom nog klart tåligare än de sönderavlade sakerna.


                    här dör det inte många.....


                    bortsett från alla yngel som mina scalarer slafsar isig då......
                    Det blev 4 stycken Svärdbärare, en hane och 3 honor. jag skäller på dig om de dör om en vecka Vet inte om det var viltformen direkt, möjligen hanen som var vitaktig med gönt skimmer. Men honorna är den vanliga röda ....som fanns för typ 100 år sedan

                    Det blev även några Platys, de var framavlad (enligt vad de sa) med svenskodlade och viltformen. Två av honorna kan jag tro att det är så, för deras färg var inte som de brukar ha, de var lite guldaktiga med svagt gönt skimmer även de

                    Simpson: det blev 5 stycken Julidochromis ornatus, de hade några jättefina hemma
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Jag säger som Mats B- kör ett apistokar finns ju såå många fina och vackra sorter som kan glida fram i en lövad botten med lite rötter..
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Jag säger som Mats B- kör ett apistokar finns ju såå många fina och vackra sorter som kan glida fram i en lövad botten med lite rötter..
                        Apor har jag Fast i ett annat akvarium
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Aha, det blev levandefödare i ett kar och J. Ornatus i ett ett annat kar då, förmodar jag? Tanganyikaciklider i alla dess former är lite av mitt gift, så att säga - det vore kul att få följa utvecklingen i T-karet - inredning och utparningsprocessen. Släng gärna in några bilder!

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Aha, det blev levandefödare i ett kar och J. Ornatus i ett ett annat kar då, förmodar jag? Tanganyikaciklider i alla dess former är lite av mitt gift, så att säga - det vore kul att få följa utvecklingen i T-karet - inredning och utparningsprocessen. Släng gärna in några bilder!
                            Jo det blev levandefödare i det ena och Tanganyika i det andra jag harlyckats fått ett kort på Jullen, men det är bara ett halvbra kort, de står ju aldrig still
                            Bifogade filer
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            • ciklidtok
                              • March 2005
                              • 1466

                              #15
                              Hmmm....Blev nåt tok, eftersom det blev dubbelt, jaja.

                              det är inte så mycket inredning i karet än, men det kommer att bli Får se om jag blir riktigt biten och flyttar dem till 300 senare, när jag har flyttat småttingarna som bor där just nu De hade rätt mycket Tanganyika hemma, och det var många arter jag fastnade för, men akvariumet är lite för litet för de flesta
                              720L SA-/CA. Övriga
                              375L Biotop, skalarer
                              275L Malawi
                              240L Blandat


                              Kommentar

                              Arbetssätt...