Snigelätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nailroth
    • July 2012
    • 108

    Snigelätare

    Hej jag har fått ett snigel problem i mitt 100 liters akvarie och söker efter en bra snigel ätare som kan få bo där någon vecka så det blir tomt på sniglar. Jag har kollat lite på botior och som sagt storlek betyder inte så mycket för dom kommer bara bo där någon vecka sen flyttar dom till något av mina stora. Fisken måste komma ifrån asien eller SA så att jag kan behålla dom.

    Har kollat på praktbotian men har hört att den förstör växter och det är inte så uppskattat av mig men har aldrig haft dom eller känt någon som har så vet inte vad som är sant och inte.

    Så punkter ni ska tänka på:

    Asien eller SA
    Bry er inte om att dom ska passa i 100 liters akvarie flyttar dom när rensningen är klar
    Helst inte förstöra växter.
  • HelenLind
    • September 2012
    • 405

    #2
    Vi har 3 praktbotior och de har aldrig förstört några växter. Kul fisk. Full fart jämt.
    Familjen fisksoppa
    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
    Mina: 120l, 312l, 500l

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Kruxet är mer att de inte hinner äta upp alla snäckor på en vecka...för det var snäckor du menade väl?
      Annars är den snäckätande snäcka Anetome helena något som kanske skulle passa?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Nailroth
        • July 2012
        • 108

        #4
        Jag skrev bara en vecka för att inte folk skulle börja hålla på med att man kan inte ha en praktbotia i ett sådant litet akvarie så fiskarna ska bara vara i där ett tag tills det inte finns några sniglar kvar.

        Jag vet inte om det är snäcker eller inte, jag kallar dom sniglar men dom har skal så. Snäckor är vad jag kallar tomma snäckor som ligger på stränder xD

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Sv: Snigelätare

          Ursprungligen postat av Nailroth
          Jag skrev bara en vecka för att inte folk skulle börja hålla på med att man kan inte ha en praktbotia i ett sådant litet akvarie så fiskarna ska bara vara i där ett tag tills det inte finns några sniglar kvar.

          Jag vet inte om det är snäcker eller inte, jag kallar dom sniglar men dom har skal så. Snäckor är vad jag kallar tomma snäckor som ligger på stränder xD
          I akvarie världen så kallas sniglar för snäckor. Levande med skal. Som ansjo säger så finns det snäckor som äter snäckor :-) köp ett par såna så är det lugnt sen.

          Snäckor är dock väldigt bra att ha i ett kar. De hjälper till att hålla karet rent o underhåller bottnen.
          I min kub hade jag mellan 700 till 1000 snäckor säkert. Syntes inte på dagen då de var nergrävda men på natten så var de framme. Det var malaysiska sandsnäckor.
          Finns massa olika snäckor man kan ha i ett kar. Men om man matar sina fiskar lite för mycket så kan Snäckorna föröka sig väldigt mycket o då blir det kanske ett problem.

          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

          Kommentar

          • Nailroth
            • July 2012
            • 108

            #6
            Snäckorna gör inte mycket i mitt akvarie mer än förstör det fina i det har guppys och platys och ca 70 ancistrus yngel och ska flytta ner mina guppys och platys till mitt SA när jag har fått några fler guppy yngel så inom ett par månader ska det vara ancistrus yngel och några få guppy hanar i det. Behöver inte snäckor för att hålla rent det ser mina ancistrus till.

            Vad finns det för bra asiatiska/SA fiskar som tar bort snäckor?
            Har 2 tangayika ciklider som jag ska åka tillbaka med eftersom dom inte passar (blev ett liten misförstånd när jag köpte dom) Han som jag köper fisk av har inte snäckor mer är sånt man får med växter.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Sv: Snigelätare

              Finns nog inga fiskar du kan ha. Skaffa snäckor som äter snäckor. Helene heter dom. De förökar sig inte sådär som en explosion. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att starta ett kar utan snäckor. Bästa städpatrull som finns.

              Malar äter inte hälften så mycket alger som snäckor gör. O inte döda växtdelar. O vänder inte bottnen så det blir mer näring till växterna. Osv.

              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

              Kommentar

              • Sanna M
                • October 2012
                • 39

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                Finns nog inga fiskar du kan ha. Skaffa snäckor som äter snäckor. Helene heter dom. De förökar sig inte sådär som en explosion. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att starta ett kar utan snäckor. Bästa städpatrull som finns.

                Malar äter inte hälften så mycket alger som snäckor gör. O inte döda växtdelar. O vänder inte bottnen så det blir mer näring till växterna. Osv.

                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                Var får man tag på¨sådana snäckor som är under gruset? Och vad heter de snäckor som äter snäckor?
                Hälsn. Sanna
                I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )

                Kommentar

                • Mysan__
                  • February 2008
                  • 407

                  #9
                  Malaysiska sandsnäckor, de som bökar runt i gruset. De kan du hitta på djuraffärer. När jag var på jakt efter dem så frågade jag i buktiken där jag brukar handla och fick mer än gärna ta dom gratis. De brukar se dem som ohyra på djuraffärer.

                  Anentome Helena tror jag att de heter, snäckan som äter snäckor. Finns också i djuraffärerna, i alla fall i "min".

                  Mvh/ My

                  Kommentar

                  • Sanna M
                    • October 2012
                    • 39

                    #10
                    Tack My
                    Hälsn. Sanna
                    I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )

                    Kommentar

                    • Majkie88
                      • August 2012
                      • 215

                      #11
                      Små sötvattens/amazonas kulfiskar är bra på att käka snäckor. 1. Kommer från sa 2. Får plats i ett relativt litet kar. Finns några olika att välja på. Dock ett problem vissa sorter av dem är några j$vlar på att käka upp fenorna på andra fiskar.
                      Har haft 2 olika sorter den ena gick hur bra som helst i sällskapskar de andra not so much. Efter en natt så hade nästan ingen av de andra fiskarna fenor kvar.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...