55 liters kar, vilka fiskar passar bäst ihop med guppys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daahpr0
    • March 2012
    • 9

    55 liters kar, vilka fiskar passar bäst ihop med guppys?

    Har precis införskaffat mig ett 55 liters akvarium som ja hade tänkt att inreda med någon flyt växt sedan ganska många växter på sandnivå samt endel gömställen för fiskarna med sten och en rot.

    Jag hade tänkt mig att köpa så jag får ihop 10 st av någon fin art av tetror men vet ej vilken än (tips?) samt ca 9st guppy honor sedan 3st hanar, sedan antingen amanoräkor eller någon mal som städar upp fint.

    När blir det för mycket med fisk? Vill inte få den där känslan när man ser utifrån att det är trångt för dem...

    Vilka sorter av fiskar och hur många hade ni blandat ihop med guppys och någon sort av tetra? Jag gillar mycket färgstarka fiskar så om ni har några tips så blir jag bara mer än glad

    Tacksam för svar

  • zvärd
    • May 2010
    • 89

    #2
    Ursprungligen postat av daahpr0
    Har precis införskaffat mig ett 55 liters akvarium som ja hade tänkt att inreda med någon flyt växt sedan ganska många växter på sandnivå samt endel gömställen för fiskarna med sten och en rot.

    Jag hade tänkt mig att köpa så jag får ihop 10 st av någon fin art av tetror men vet ej vilken än (tips?) samt ca 9st guppy honor sedan 3st hanar, sedan antingen amanoräkor eller någon mal som städar upp fint.

    När blir det för mycket med fisk? Vill inte få den där känslan när man ser utifrån att det är trångt för dem...

    Vilka sorter av fiskar och hur många hade ni blandat ihop med guppys och någon sort av tetra? Jag gillar mycket färgstarka fiskar så om ni har några tips så blir jag bara mer än glad

    Tacksam för svar

    guppysarna kommer att föröka sig väldigt snabbt så köp 6 honor och 2 hanar om du vill ha olika gener så köp då från olika affärer eller akvarier.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      karet är redan "överfullt" med de förslag som ges.

      om man tänker sig en tetra som är i storleksklassen 4-5 cm, och drattar ner 10 st, så skulle jag inte
      ha med än 4-6 guppys, samt en mal, dvs ancistrus, på botten.


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • daahpr0
        • March 2012
        • 9

        #4
        zvärd: okej tack för tipset

        kensa: Men jag ska efter tiden byta upp mig till ett större akvarium, minst dubbla upp mig

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          då tycker jag du väntar med att köpa in firrar tills dess att du har det karet på plats.


          tyvärr är det alldeles för ofta det tar 1-2-3-5-9-12 månader längre än man tänkt sig.




          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Rebah
            • January 2012
            • 410

            #6
            Kolglödstetror (Hyphessobrycon amandae) är riktigt fina små tetror. De vill dock ha lite mjukare och surare än guppys om jag minns rätt, färgar inte ut riktigt i för hårt vatten. Annars finns ju många vackra små rasboror också, typ drottningrasbora eller moskitorasbora. Skulle nog hoppat över malen själv och haft räkor bara, och dragit ner på guppyantalet med. Eller egentligen skulle jag skippat guppyna helt och hållet, men det är ju mer en smaksak
            "The trees move... do you not see it?"

            Kommentar

            • daahpr0
              • March 2012
              • 9

              #7
              kensa: sant det du säger, ja ska nog hålla nere antalet firrar

              rebah: moskitorasbororna var riktigt fina, fin röd färg , smaken är som baken men det är ju bara bra ibland hehe, verkar som om det blir amanoräkor istället för en mal

              har tänkt en del, ska nog köpa amanoräkor sedan ca 6 guppys.. 4 honor, 2 hanar

              Kommentar

              • Dippen98
                • March 2012
                • 67

                #8
                Kardinaltetro är snyggast tycker jag iaf :P Du kan ju ha japonica amano räkor som äter alger och vanligt fiskfoder eller pansarmal som äter foder från botten . Om du vill ha en algätare så kanske en sewellia som ser ut som en liten rocka
                54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

                Kommentar

                • Fabel
                  • February 2012
                  • 99

                  #9
                  Om det är Sewellia lineolata du menar så är det inte en mal utan en karpsläkting om än en väldigt liten sådan.
                  De kommer ursprungligen från Vietnam och lever i strömmar med mycket rörelse i vattnet och flata klippor/stenar som de gärna hänger på. Denna fisk vill äta mer än alger och har en mycket liten mun så all mat passar inte för den.
                  Och som sagt gillar den blås i pumpen så vattnet rör sig och blir riktigt syresatt.
                  En mycket vacker och lite skygg fisk.
                  Här är ett par länkar:

                  Kommentar

                  • malfunkshun
                    • September 2008
                    • 394

                    #10
                    Sewellior är för övrigt riktigt usla algätare.

                    Kommentar

                    • Fabel
                      • February 2012
                      • 99

                      #11
                      Håller med föregående talare.
                      Jag köpte den i tron om att den var en algätande mal, det var precis vad kvinnan i butiken sa till mig.
                      Läste på allt jag kunde och insåg att så var inte fallet.
                      Trist att man inte alltid kan lita på den "kunniga personalen".
                      Tack för zoopet och google!

                      Kommentar

                      • Dippen98
                        • March 2012
                        • 67

                        #12
                        Äter hyfsat med alger iaf och är cool :P
                        54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

                        Kommentar

                        • Fabel
                          • February 2012
                          • 99

                          #13
                          Den är superfin och äter en del alger, men vill ha annan mat med.
                          Ser ut som en liten alien som svävar runt när den är på strävtåg i akvariet

                          Kommentar

                          • Dippen98
                            • March 2012
                            • 67

                            #14
                            54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

                            Kommentar

                            • Nadine
                              • August 2010
                              • 98

                              #15
                              Jag är ju väldigt svag för pansarmalar! Jag tycker de är underbara. Och väldigt söta.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...