Förslag på fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    Förslag på fiskar!

    Vi håller på å skall snart dra igång ett 455L Sällskapskar.

    Karet kommer främst innehålla rötter samt lite tåligare växter typ anubis, javaormbunkar, cryptocoryne och echinodorus (stavning?).

    Karet har de lite ovanliga måtten 100x65x70 (70 högt).

    Vi har nästan helt bestämt oss för att köra någon form av palettvariant (körde "nigeria red" en gång i tiden..underbart snygga!) samt ev fjärilsciklider.

    Utöver vi tittat lite på rosentetra som den kvinnliga hälften av oss gillar. Själv har jag kollat lite på nån variant med rött huvud och svartvitrandig stjärtfena... Även kejsartetra känns spännande!

    Utöver det blir det säkert lite olika malar både corrydoras och L-malar.


    Det som fattas i planeringen är någon form av fisk (troligen ciklid) som rör sig i de övre regionerna och som kan göra att tetrorna stimmar lite.
    Diskus gick ganska snabbt bort....vi har kört saltvatten i 5-6 år, och vill bort från stora kostnade, krångel, osmos osv...

    Scalare skulle jag kunna tänka mig, men tjejen är inte så sugen på dessa.

    Vi satt igår och kollade på hantelciklider...men det verkar ju vara som rysk roulette vad gällde dessa ihop med växter.

    Vi skulle vilja ha lite förslag på andra fiskar som skulle kunna trivas ihop med ovanstående i vårt kar...

    (har tidigare kört ett kar med eldbukar och guldsömmar...men dessa känns inte som något vidare bra sällskap i den kommande uppsättnignen)
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Jag personligen skulle skippa idén att sätta ihop paletter och fjärilar i samma burk, vill ni ha fjärilsciklider skulle jag rekommendera någon form av apistogramma eller kanske nyckelhål ciklid..
    Skulle nog föredra fjärilar om jag vore er, då dessa (i likhet med de andra ni vill ha) kommer från sydamerika..
    Guldsöm och eldbuk gör ni rätt i att skippa..
    Det finns inte så mycket i ciklidväg som skulle passa eran burk och som håller sig högre upp i burken, det jag kan komma på är liksom skalarer, diskusar och flaggciklider.. Känner nog att henteln blir för stor..
    Det är ganska svårt att få tetror att stimma i akvarier, då de bara stimmar när de är rädda eller på en ny plats..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    Arbetssätt...