Tips på roliga idéer inför "nystart"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esja
    • January 2008
    • 44

    Tips på roliga idéer inför "nystart"

    Jag har haft tre akvarier igång under några år; ett 60L, ett 90L och ett 180L. Det minsta har mer och mer blivit ett irritationsmoment med krånglande pump, plus att det står placerat så att vi sällan ser det = vi har inte någon direkt glädje av det. Därför är det numera endast tillfälligt hem åt mina sista 10 st palettciklider som jag håller på att försöka sälja av. Däremot känner jag en massa ny entusiasm för att istället ta ett omtag med de två lite större akvarierna och göra något vettigt av dem.

    Just nu är det total fisksoppa. Jag har tagit över fiskar efter kompisar och kollegor ("annars spolar jag ner dem i toaletten" = "nej gör inte det, då tar jag dem") plus att de fiskar jag själv skaffat är mycket mer långlivade än jag tänkt mig

    Jag behöver råd. Vad ser ni för möjligheter utefter förutsättningarna jag listar nedan. Kan jag köpa något nytt roligt i fiskväg, och i så fall vad? Hur skulle ni fördela fiskarna mellan de två kvarvarande akvarierna? Jag har enstaka firrar kvar från tidigare stim, dom hänger på de andra fiskarna och verkar inte tyna bort eller må direkt dåligt men det känns lite sådär.

    Det jag har är alltså:

    90L, mycket växter och en del rötter, finkornig sand, ganska bra snurr på vattnet, 26 grader, pH ca 7.
    Här bor just nu: 7st molly (bara hanar kvar), 5st corydoras aeneus och 1 ancistrus.

    180L, väldigt mycket växter och en del rötter och grottor, finkornig sand, lite mesig pump... 25 grader, pH ca 7.
    Här bor just nu: 9st guldbarber, 4st kopparbarber, 2 scalarer, 1 rödmunstetra, 1 lykttetra, 1 ancistrus, 5st corydoras paleatus, 1 corydoras juhlii, 1 corydoras aeneus och 1 corydoras kanei.
Arbetssätt...